Za Verstappena zaskočil fantastický Pérez
VC Ázerbájdžánu – závod
Verstappena zradila pneumatika, Hamiltona nervy. Po jejich výpadku se otevřela cesta k vítězství v Baku pro Péreze, který se potkal s báječnou formou. Stejně jako druhý Vettel, na něhož si ve sběrně starého železa musejí prozatím zajít chuť.
Okruh potenciálních favoritů se rozšířil o držitele pole position Leclerka, i když on sám sobě příliš šancí nedával. Očekávala se spíše další bitva mezi Hamiltonem a Verstappenem.
Sobota příliš nevyšla McLarenu. Ricciardo v kvalifikaci havaroval a solidně umístěný Norris se musel za nerespektování vyvěšených červených praporků stěhovat na roštu o tři stání dozadu.
Poněkud se ochladilo na příjemných 25 stupňů, asfalt se zahřál na 40 stupňů. Počasí nemělo hrát podstatnou roli, déšť se neočekával.
Pirelli věštilo jedinou zastávku, během níž borci ze špičky přejdou z měkké směsi na tvrdou.
Smutný hrdina ázerbájdžánské velké ceny - Verstappenovi chybělo k zaslouženému triumfu pár kilometrů. Foto: Red Bull
Leclerc po zhasnutí světel uhájil vedení před Hamiltonem a Verstappenem. Čtvrtý se držel Pérez, sledován Gaslym, Sainzem, Alonsem, Cunodou, Vettelem a Bottasem. Průjezd úvodními zatáčkami se obešel bez pohromy.
Překvapivou strategii zvolil Russell, který už nyní přezul se středních na tvrdé pneumatiky. Hamilton se nenechal setřást a ve třetím kole se zavěsil na cílové rovince za Leclerka. Se značnou rychlostní převahou ho předjel a okamžitě mu začal ujíždět. Verstappen, pokud chtěl držet krok, potřeboval co nejdříve také jít přes Monačana.
Zatímco obhájce titulu sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým, jeho týmový kolega Bottas pořád trčel v hloubi poli a nebyl momentálně schopný se vypořádat s tvrdě vzdorujícím Vettelem.
Zaznamenali jsme prvního odpadlíka. V boxech svoji pouť hodně předčasně ukončil Ocon.
Verstappenovou nadějí se stával Pérez, který parťáka dotahoval a mohl mu pomoci. Zezadu mu nebezpečí už nehrozilo, Gasly na něj neustále ztrácel. Duo Red Bullu si skutečně brzy vyšláplo na Leclerka. V sedmém kole se přes něj s pomocí DRS přehnal Verstappen, v osmém Pérez. Ferrari se pozvolna loučilo s vyhlídkami na nejvyšší příčky. Leclerc se dozvěděl, že aktuálním je nyní „plán A“.
Scuderia AlphaTauri posbírala v Baku druhý největší počet bodů ze všech týmů. Foto: AlphaTauri
Hamilton měl na Verstappena k dobru něco přes vteřinu, což ho chránilo před zničujícím účinkem DRS. Stále více jezdců zahýbalo do boxové uličky, V desátém kole se v ní objevil také Leclerc, aby si nechal nasadit čerstvé tvrdé gumy.
Na špici se situace přiostřovala. Verstappen stáhl ztrátu na sedm desetin a hodně agresivně si počínal také nový majitel nejrychlejšího kola Pérez. Hamilton oznámil, že přichází o přilnavost, a vzápětí obdržel pokyn zastavit. Sainz se seznámil s nouzovým výjezdem v desáté zatáčce.
Klíčový moment nastal ve třináctém kole. Kola měnil Verstappen a jeho mechanici tento úkon zvládli na jedničku. Nizozemec se vrátil na dráhu se solidním náskokem na Hamiltona, jemuž předtím během výjezdu od garáže zkomplikoval život v rychlém pruhu se ženoucí Gasly.
Když z trati na chvíli zmizel i Pérez (v boxech stál na standard Red Bullu příliš dlouhé 4,3 sekundy), stal se dočasným lídrem Vettel, zažívající tento pocit poprvé od roku 2019. Tím virtuálním a důležitějším nicméně zůstal Verstappen a před Hamiltona se propracoval také Pérez.
Bottas se poroučel z bodovaných pozic, stejně jako Alonso a Sainz. Naopak jako čtvrtý byl klasifikován Stroll, jenž coby jediný zahájil závod s tvrdým obutím.
I mistr tesař Hamilton se občas utne... Foto: Mercedes
Vettelovo intermezzo skončilo zastávkou v devatenáctém kole. Od nynějška byly karty rozdány přehledně. Red Bull měl zaděláno na double, čemuž Hamilton bez přispění vnějších vlivů těžko mohl zabránit. Ostatně sám došel k závěru, že před vjezdem na dlouhou dvoukilometrovou rovinku není sto dostat se do postavení, umožňujícího vyvézt se za Pérezem v aerodynamickém pytli.
Desátý Bottas se dozvěděl, že pokud zdolá Norrise, může se probít až na pátou pozici. Těžko říci, co si Fin o těchto prognózách myslel... Zvláště, když se zanedlouho nevyvaroval chyby v šestnácté zatáčce.
Další Jobovu zvěst sdělil velitelskému můstku Mercedesu Hamilton, který otevřeně přiznal, že se mu Pérez pomalu, ale jistě vzdaluje. Mazepin si ve čtvrté zatáčce pocvičil couvání. Vadit mu příliš nemuselo, beztak se nacházel na posledním místě.
V polovině velké ceny Verstappen natáhl rozestup mezi sebou a Pérezem na pět vteřin, o další dvě vteřiny zpět kroužil Hamilton. Obdivuhodně se držel Stroll, byť jeho pneumatiky měly to nejlepší dávno za sebou. Jenže ve 31. kole se na cílové rovince prudce zabořil do svodidel, patrně právě v důsledku defektu.
Na trať byl povolán safety car. Kvůli poloze nehody ale zůstala boxová ulička uzavřena, takže na taktické hrátky s neplánovaným přezouváním nedošlo. Ve 34. kole zákaz pominul, po čerstvé sadě obutí však sáhlo jen pár jedinců spíše z dolních příček průběžného pořadí.
Neutralizace skončila ve 36. kole. Restart pomohl výborně disponovanému Vettelovi k posunu na páté místo před Leclerka. S tím se ovšem nespokojil a záhy si vychutnal také čtvrtého Gaslyho!
Vpředu se nezměnilo nic. Verstappen se mílovými kroky vzdaloval Pérezovi a ten v poněkud volnějším tempu Hamiltonovi. Britovi se takový vývoj nezamlouval a Péreze dohnal, leč nepředehnal. Oba sokové se přetahovali o desetinky vteřiny, z čehož pochopitelně nejvíce těžil Verstappen.
Pérez odváděl perfektní práci. Jeho obrana byla neprodyšná a Hamilton nenacházel žádný prostor k případnému útoku. Z jeho verbálních reakcí čišel tón rezignace. V ještě daleko horším rozpoložení se nacházel čtrnáctý(!) Bottas.
Sebastian Vettel vybojoval premiérové stupně vítězů pro Aston Martin. Foto: Aston Martin
Všechno směřovalo k poklidnému závěru, když tu najednou… Verstappen se podobně jako Stroll vyboural na cílové rovince! A rovněž s největší pravděpodobností po kolapsu pravé zadní pneumatiky. Ve 47. kole se pole seřadilo dnes podruhé za safety carem. Otázkou bylo, zda se ještě dočkáme plnokrevného závodění, protože do cíle zbývalo jen pět kol.
Následoval další zvrat, když ředitelství závod úplně zastavilo, zřejmě kvůli enormnímu znečištění povrchu dráhy troskami. Během následné dlouhé pauzy se terčem pozornosti stal šéf závodního oddělení Pirelli Mario Isola. Zejména představitelům Red Bull Racingu a Aston Martinu měl určitě co vysvětlovat.
Červených praporků jsme si o tomto víkendu užili až příliš. Foto: AlphaTauri
Před pevným restartem všichni přešli na měkké pneumatiky, někteří však nuceně na již jednou použité. Rozuzlení přišlo bleskově. Hamilton v první zatáčce uklouzl a propadl se. Za Péreze se tak dostali Vettel a Gasly. Na něj marně dotíral Leclerc. Neuvěřitelného pokroku dosáhl Alonso, jenž se dostal na šesté místo.
Pérez na pokyn inženýra odstavil auto hned za cílovou čárou, jeho obrovskou radost to ale nezkalilo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 3:33,686 | 51 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +1,385 | 51 | 18 |
3. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +2,762 | 51 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +3,828 | 51 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +4,754 | 51 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +6,382 | 51 | 8 |
7. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +6,624 | 51 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +7,709 | 51 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +8,874 | 51 | 2 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +9,576 | 51 | 1 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +10,254 | 51 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +11,264 | 51 | 0 |
13. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +14,241 | 51 | 0 |
14. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | +14,315 | 51 | 0 |
15. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +17,668 | 51 | 0 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +42,379 | 51 | 0 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 48 | 0 |
18. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 45 | 0 |
Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | DNF | 29 | 0 | |
Esteban Ocon | Alpine | Renault | DNF | 3 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 105 | 18 | 25 | 18 | 19 | 25 | - | |||||||||||||||||
2. | Lewis Hamilton | 101 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | - | |||||||||||||||||
3. | Sergio Pérez | 69 | 10 | - | 12 | 10 | 12 | 25 | |||||||||||||||||
4. | Lando Norris | 66 | 12 | 15 | 10 | 4 | 15 | 10 | |||||||||||||||||
5. | Charles Leclerc | 52 | 8 | 12 | 8 | 12 | 12 | ||||||||||||||||||
6. | Valtteri Bottas | 47 | 16 | - | 16 | 15 | - | - | |||||||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 42 | 4 | 10 | - | 6 | 18 | 4 | |||||||||||||||||
8. | Pierre Gasly | 31 | - | 6 | 1 | 1 | 8 | 15 | |||||||||||||||||
9. | Sebastian Vettel | 28 | - | - | - | - | 10 | 18 | |||||||||||||||||
10. | Daniel Ricciardo | 26 | 6 | 8 | 2 | 8 | - | 2 | |||||||||||||||||
11. | Fernando Alonso | 13 | - | 1 | 4 | - | - | 8 | |||||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 12 | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | |||||||||||||||||
13. | Lance Stroll | 9 | 1 | 4 | - | - | 4 | - | |||||||||||||||||
14. | Juki Cunoda | 8 | 2 | - | - | - | - | 6 | |||||||||||||||||
15. | Ant. Giovinazzi | 1 | - | - | - | - | 1 | - | |||||||||||||||||
16. | Kimi Räikkönen | 1 | - | - | - | - | - | 1 | |||||||||||||||||
17. | Mick Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
18. | Nikita Mazepin | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 174 | 28 | 25 | 30 | 29 | 37 | 25 | |||||||||||||||||
2. | Mercedes | 148 | 41 | 19 | 41 | 40 | 7 | - | |||||||||||||||||
3. | Ferrari | 94 | 12 | 22 | 8 | 18 | 18 | 16 | |||||||||||||||||
4. | McLaren | 92 | 18 | 23 | 12 | 12 | 15 | 12 | |||||||||||||||||
5. | AlphaTauri | 39 | 2 | 6 | 1 | 1 | 8 | 21 | |||||||||||||||||
6. | Aston Martin | 37 | 1 | 4 | - | - | 14 | 18 | |||||||||||||||||
7. | Alpine | 25 | - | 3 | 10 | 2 | 2 | 8 | |||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | - | - | - | - | 1 | 1 | |||||||||||||||||
9. | Haas | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull