U Mercedesu si zhluboka oddechli
VC Francie – 1. trénink
Pro černé šípy je svět zase v pořádku. Suverénně opanovaly úvodní trénink na francouzskou velkou cenu (1. Bottas, 2. Hamilton), zatímco Red Bull se pořádně nedostal do tempa. Dosahované výkony jsou nicméně prozatím na hony, přesněji o více než pět vteřin, vzdálené těm, které očekáváme v zítřejší kvalifikaci.
Také ve Francii sluníčko pořádně topí. Teplota vzduchu se vyšplhala na 26 a asfaltu na 40 stupňů. Dlouhodobá předpověď hlásí na neděli bouřky a déšť, ovšem v dopoledních hodinách.
Williams dal znovu šanci rezervistovi Nissanymu, který usedl do Russellova auta.
Jako první se na okruh Paula Ricarda vydal Vettel, jehož aston martin vezl četné měřící aparáty. Už po třech minutách vyletěl z trati Schumacher a zastavil se až o bariéru. Dokázal se však vyprostit vlastními silami a dojet zpět do boxů. Cunoda uklouzl v nájezdu do cílové rovinky.
Esteban Ocon potěšil domácí fanoušky. Foto: Alpine
Mezitím naskakovaly vstupní časy, vesměs dosažené na tvrdých pneumatikách. Vedl Verstappen (1:35,63) o více než vteřinu před Sainzem. Toho ze druhého místa záhy vystrnadil Hamilton. Leclerc na střední směsi byl až osmý, Stroll na měkké devátý.
Bottase z velitelského můstku upozornili na poškození předního křídla a stáhli do garáže. Inkriminovaný díl patrně praskl při příliš agresivním přejetí obrubníku.
Verstappen se zlepšil na 1:34,13 a Hamiltonovi utíkal o bezmála sedm desetin. Následovali Sainz, Pérez, Norris, Gasly a Ricciardo. Leclerc teoretickou výhodu měkčího obutí stále nezužitkoval a držel se na osmé pozici (ztráta +1,88 na Verstappena). Později se za Verstappena posunul Pérez a zvýraznil tak dosavadní převahu Red Bull Racingu.
Počet jezdců, zřejmě toužících detailně poznat bezprostřední okolí dráhy, narůstal. Výlet si udělali Räikkönen, Sainz a Gasly. Spekulovalo se, zda na vině není mistral, silný z jihu od moře vanoucí vítr, schopný způsobit pořádnou paseku.
Po čtvrthodině se ve značných problémech ocitl Vettel. V jedenácté zatáčce chytil smyk a zádí vletěl do zdi. Udržel motor v chodu a mohl v nouzovém režimu pokračovat ke svým mechanikům, byť s vidinou obrovské časové ztráty kvůli nutné opravě. Haas oznámil, že za Schumacherovou nehodou stála „systémová chyba“, kterou se bohužel stále nepodařilo odstranit.
Sotva Mick Schumacher vyjel, už boural. Navíc musel skousnout porážku od Mazepina. Foto: Haas
Mercedes si oficiálně stěžoval u ředitelství závodu na obrubník ve druhé zatáčce, na němž došel k úhoně Bottas. Je prý v daném místě zbytečný a jen působí škodu.
Elita přezbrojila na měkké gumy a měly se začít dít věci. Hamilton však zajel jen 1:33,78 a pořád výrazně zaostával za páteční úrovní z roku 2019 (loni se kvůli covidu-19 VC Francie nekonala). Částečně to vylepšil Bottas (1:33,48). Pod 1:34 se dostal už jen Verstappen.
Sainz se ve druhé zatáčce zase zachraňoval v únikové zóně. „Ztratil jsem vůz a musím do boxů, protože moje gumy jsou na padrť,“ omlouval se. Verstappenovi se nelíbilo vyvážení monopostu při aplikaci měkkých pneumatik: „Přední náprava špatně zahýbá. Pořád stejná potíž.“ Dál už nepokoušel štěstí a vyhledal pomoc u svých techniků.
Aby toho nebylo málo, jeho kolega Pérez zaplatí 1000 eur pokuty, protože se boxovou uličkou proháněl rychlostí 75,5 km/h, ačkoliv je předepsána šedesátka. Po návratu na okruh se věnoval stejně jako většina jeho soupeřů zdolávání delších úseků, čemuž obětoval sadu měkkého obutí a tím i šanci na posun v pořadí.
Šéf Haasu Günther Steiner sdělil rakouské televizi Servus, že příčinou Schumacherova nezdaru se stala stávkující brzda na zadním kole. Těžko říci, zda něco podobného trápilo Räikkönena, působil však hodně nervózním dojmem a drobně, leč často chyboval. Vettel se konečně vrátil do akce, také on ale vzápětí zaváhal, podobně jako hostující Nissany. Minel, naštěstí bez zásadních následků, jsme shlédli více, než je zdrávo.
Na závěr ještě překvapil Ocon, jenž se na použitých pneumatikách prosadil na pátou příčku za Bottase, Hamiltona, Verstappena a Péreze. A Verstappen rozšířil řady těch, kteří se nevypořádali s nástrahami zákeřné druhé zatáčky…
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:33,448 | 24 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,783 | + 0.335 | 21 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:33,880 | + 0.432 | 23 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:34,193 | + 0.745 | 25 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:34,329 | + 0.881 | 25 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:34,644 | + 1.196 | 24 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:34,693 | + 1.245 | 21 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:34,699 | + 1.251 | 20 |
9. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:34,707 | + 1.259 | 21 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:34,847 | + 1.399 | 22 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34,950 | + 1.502 | 24 |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,116 | + 1.668 | 23 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,135 | + 1.687 | 20 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:35,275 | + 1.827 | 23 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:35,289 | + 1.841 | 16 |
16. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:35,342 | + 1.894 | 24 |
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:35,612 | + 2.164 | 22 |
18. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:36,651 | + 3.203 | 24 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:37,329 | + 3.881 | 14 |
20. | Roy Nissany | Williams | Mercedes | 1:37,881 | + 4.433 | 16 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes