Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

U Mercedesu si zhluboka oddechli

U Mercedesu si zhluboka oddechli

VC Francie – 1. trénink

Pro černé šípy je svět zase v pořádku. Suverénně opanovaly úvodní trénink na francouzskou velkou cenu (1. Bottas, 2. Hamilton), zatímco Red Bull se pořádně nedostal do tempa. Dosahované výkony jsou nicméně prozatím na hony, přesněji o více než pět vteřin, vzdálené těm, které očekáváme v zítřejší kvalifikaci.

Také ve Francii sluníčko pořádně topí. Teplota vzduchu se vyšplhala na 26 a asfaltu na 40 stupňů. Dlouhodobá předpověď hlásí na neděli bouřky a déšť, ovšem v dopoledních hodinách.

Williams dal znovu šanci rezervistovi Nissanymu, který usedl do Russellova auta.

Jako první se na okruh Paula Ricarda vydal Vettel, jehož aston martin vezl četné měřící aparáty. Už po třech minutách vyletěl z trati Schumacher a zastavil se až o bariéru. Dokázal se však vyprostit vlastními silami a dojet zpět do boxů. Cunoda uklouzl v nájezdu do cílové rovinky. 

Esteban Ocon potěšil domácí fanoušky. Foto: Alpine

Mezitím naskakovaly vstupní časy, vesměs dosažené na tvrdých pneumatikách. Vedl Verstappen (1:35,63) o více než vteřinu před Sainzem. Toho ze druhého místa záhy vystrnadil Hamilton. Leclerc na střední směsi byl až osmý, Stroll na měkké devátý.

Bottase z velitelského můstku upozornili na poškození předního křídla a stáhli do garáže. Inkriminovaný díl patrně praskl při příliš agresivním přejetí obrubníku.

Verstappen se zlepšil na 1:34,13 a Hamiltonovi utíkal o bezmála sedm desetin. Následovali Sainz, Pérez, Norris, Gasly a Ricciardo. Leclerc teoretickou výhodu měkčího obutí stále nezužitkoval a držel se na osmé pozici (ztráta +1,88 na Verstappena). Později se za Verstappena posunul Pérez a zvýraznil tak dosavadní převahu Red Bull Racingu.

Počet jezdců, zřejmě toužících detailně poznat bezprostřední okolí dráhy, narůstal. Výlet si udělali Räikkönen, Sainz a Gasly. Spekulovalo se, zda na vině není mistral, silný z jihu od moře vanoucí vítr, schopný způsobit pořádnou paseku.

Po čtvrthodině se ve značných problémech ocitl Vettel. V jedenácté zatáčce chytil smyk a zádí vletěl do zdi. Udržel motor v chodu a mohl v nouzovém režimu pokračovat ke svým mechanikům, byť s vidinou obrovské časové ztráty kvůli nutné opravě. Haas oznámil, že za Schumacherovou nehodou stála „systémová chyba“, kterou se bohužel stále nepodařilo odstranit. 

Sotva Mick Schumacher vyjel, už boural. Navíc musel skousnout porážku od Mazepina. Foto: Haas

Mercedes si oficiálně stěžoval u ředitelství závodu na obrubník ve druhé zatáčce, na němž došel k úhoně Bottas. Je prý v daném místě zbytečný a jen působí škodu.

Elita přezbrojila na měkké gumy a měly se začít dít věci. Hamilton však zajel jen 1:33,78 a pořád výrazně zaostával za páteční úrovní z roku 2019 (loni se kvůli covidu-19 VC Francie nekonala). Částečně to vylepšil Bottas (1:33,48). Pod 1:34 se dostal už jen Verstappen.

Sainz se ve druhé zatáčce zase zachraňoval v únikové zóně. „Ztratil jsem vůz a musím do boxů, protože moje gumy jsou na padrť,“ omlouval se. Verstappenovi se nelíbilo vyvážení monopostu při aplikaci měkkých pneumatik: „Přední náprava špatně zahýbá. Pořád stejná potíž.“ Dál už nepokoušel štěstí a vyhledal pomoc u svých techniků.

Aby toho nebylo málo, jeho kolega Pérez zaplatí 1000 eur pokuty, protože se boxovou uličkou proháněl rychlostí 75,5 km/h, ačkoliv je předepsána šedesátka. Po návratu na okruh se věnoval stejně jako většina jeho soupeřů zdolávání delších úseků, čemuž obětoval sadu měkkého obutí a tím i šanci na posun v pořadí.

Šéf Haasu Günther Steiner sdělil rakouské televizi Servus, že příčinou Schumacherova nezdaru se stala stávkující brzda na zadním kole. Těžko říci, zda něco podobného trápilo Räikkönena, působil však hodně nervózním dojmem a drobně, leč často chyboval. Vettel se konečně vrátil do akce, také on ale vzápětí zaváhal, podobně jako hostující Nissany. Minel, naštěstí bez zásadních následků, jsme shlédli více, než je zdrávo.

Na závěr ještě překvapil Ocon, jenž se na použitých pneumatikách prosadil na pátou příčku za Bottase, Hamiltona, Verstappena a Péreze. A Verstappen rozšířil řady těch, kteří se nevypořádali s nástrahami zákeřné druhé zatáčky…

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:33,448   24
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33,783 + 0.335 21
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:33,880 + 0.432 23
4. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:34,193 + 0.745 25
5. Esteban Ocon Alpine Renault 1:34,329 + 0.881 25
6. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:34,644 + 1.196 24
7. Fernando Alonso Alpine Renault 1:34,693 + 1.245 21
8. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:34,699 + 1.251 20
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1:34,707 + 1.259 21
10. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:34,847 + 1.399 22
11. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:34,950 + 1.502 24
12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:35,116 + 1.668 23
13. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:35,135 + 1.687 20
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:35,275 + 1.827 23
15. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:35,289 + 1.841 16
16. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:35,342 + 1.894 24
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:35,612 + 2.164 22
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:36,651 + 3.203 24
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:37,329 + 3.881 14
20. Roy Nissany Williams Mercedes 1:37,881 + 4.433 16

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes