Testovací úvod pro Verstappena
VC Rakouska – 1. trénink
Začátky víkendů velkých cen nebývají ve vztahu k dalšímu průběhu příliš směrodatné a v Rakousku to platilo kvůli testování pro Pirelli dvojnásob. Verstappenovo prvenství proto nelze přeceňovat.
Léto vypadá trochu jinak. Na Red Bull Ringu naměřili pod zamračenou oblohou jen osmnáct stupňů, asfalt jich měl jednatřicet.
Hned tři borci dostali příležitost zajezdit si s monopostem formule 1. Vedle již ostřílených Nissanyho (Williams, místo Russella) a Ilotta (Alfa Romeo, místo Giovinazziho) si premiéru odbyl Číňan Žou, jemuž protentokrát přepustil kokpit alpiny Alonso.
Úvodní fáze se odehrála ve znamení zkoušek nových a stabilnějších pneumatik Pirelli. Italský koncern je urychleně vyvinul po kolapsech obutí v Baku. Pokud se osvědčí, budou nasazeny už do příští Velké ceny Velké Británie v Silverstone.
Z jezdců, kteří momentálně netestovali, patřil nejlepší výkon nejdříve Gaslymu (1:06,05 na středních pneumatikách), později Verstappenovi (1:06,00 na měkkých). Leclerc si sedřel gumy v první zatáčce, Cunoda ve čtvrté projel kačírkem.
Mercedes vstoupil do víkendu velké ceny spíše ve vlažném tempu. Foto: Mercedes
Verstappen se už na „téčkové“ směsi zlepšil na 1:05,55 a předstihl o 47 setin kolegu Péreze. Stroll nezvládl šestou zatáčku a zavítal na přilehlou loučku. Po krátké zastávce nicméně pokračoval.
Duo Red Bullu roztrhli junioři z AlphaTauri Gasly (+0,18) a Cunoda (+0,44). Hamilton a Bottas měli na kontě nekonkurenceschopné časy kolem 1:09, což potvrzovalo, že tuto část tréninku nelze brát příliš vážně. Mazepin došel k názoru, že trocha vzrušení by proto neškodila. Do boxové uličky odbočoval tak originálním způsobem, že za ním jedoucího Räikkönena přiměl ke zvednutí prostředníku a pronesení několika neslušných slov.
Po dvaceti minutách testované pneumatiky z automobilů zmizely a vše se vrátilo do zajetých kolejí. Volba většiny účastníků padla na měkkou variantu obutí. Verstappenovo auto však setrvalo v garáži déle kvůli výměně předního křídla.
Hamilton se již posunul na třetí místo (+0,33) a zatoužil po čerstvé sadě gum. Leclerc znovu těžce probrzdil v první zatáčce, Stroll se pro změnu roztočil v poslední. Kanaďan svedl vinu na přilnavost, která po přidání plynu kamsi mizela.
Navrátilec Verstappen upevnil s 1:05,14 svoje vedení. Už teď překonal nejlepší páteční čas z minulého týdne, kdy se na stejném okruhu konala VC Štýrska. Za druhého Cunodu (+0,33) se kupodivu zařadil Räikkönen (+0,33).
Ve středu dění se opět na chvilku ocitl Mazepin. Hamilton ho ve třetí zatáčce předjel hodně natěsno. „Uvízl jsem v provozu, kolo je pryč,“ ohlásil obhájce titulu. Podobný problém zaznamenali i mnozí další.
Za Verstappena se mezitím posunuli hoši z Maranella (Leclerc +0,26, Sainz +0,28). Otázkou pochopitelně bylo, kolik paliva v nádržích vezli. Z hostujících pilotů to šlo aktuálně nejlépe Nissanymu, nikdo z nich však nefiguroval na poslední příčce. Ta patřila Mazepinovi.
Ferrari na úvod získalo druhé a třetí místo. Ale jak to půjde dále? Foto: Ferrari
Závěr se nesl v poklidném duchu. Některé stáje se znovu vrátily k prototypovým pneumatikám, jistě k velké radosti techniků Pirelli, kteří obdrží data ze dvou různých časových úseků. Jiné ekipy se soustředily na zdolávání delších úseků.
Mazepin na výjezdu z první zatáčky předčasně akceleroval a přeletěl přes obrubník. Zjevná snaha předčit parťáka Schumachera se evidentně míjela účinkem, protože mu na něj stále chybělo osm desetin vteřiny. Na tak krátké trati to je propastný rozdíl.
Nejen on měl ale v této pasáži namále. Chybovali zde například i neskonale ostřílenější Bottas a Hamilton. Příčinou podle všeho byl sílící vítr do zad.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:05,143 | 37 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:05,409 | + 0.266 | 33 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:05,431 | + 0.288 | 33 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:05,445 | + 0.302 | 31 |
5. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:05,474 | + 0.331 | 35 |
6. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,586 | + 0.443 | 28 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:05,709 | + 0.566 | 32 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:05,726 | + 0.583 | 31 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:05,726 | + 0.583 | 36 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:05,880 | + 0.737 | 28 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,980 | + 0.837 | 30 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:06,181 | + 1.038 | 31 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:06,203 | + 1.060 | 30 |
14. | Guanju Žou | Alpine | Renault | 1:06,414 | + 1.271 | 29 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:06,444 | + 1.301 | 28 |
16. | Callum Ilott | Alfa Romeo | Ferrari | 1:06,564 | + 1.421 | 23 |
17. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:06,583 | + 1.440 | 29 |
18. | Roy Nissany | Williams | Mercedes | 1:06,683 | + 1.540 | 34 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:06,978 | + 1.835 | 36 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:07,316 | + 2.173 | 30 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull