Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Hamilton uklouzl, přesto vyhrál

Hamilton uklouzl, přesto vyhrál

VC Rakouska – 2. trénink

První relevantní porovnání sil v průběhu VC Rakouska dopadlo ve prospěch Mercedesu. Alespoň pokud jde o vyhlídky do boje o pole position. V závodním rytmu jsou na tom Mercedes a Red Bull víceméně stejně.

Počasí se vůbec nezměnilo. Sluníčko přes mraky neprorazilo, a tak teplota vzduchu činila 19 a asfaltu 31 stupňů.

V přestávce mezi oběma tréninky upoutala pozornost médií informace o zítřejší schůzce na nejvyšší úrovni, která se má zabývat budoucností motorů ve F1 po roce 2025. Uskuteční se už bez Hondy, zato ale s Volkswagenem…

Nikdo dlouho v boxech neotálel, a tak jsme se dočkali na dráze i dočasné zácpy. Mnoho jezdců se znovu pustilo do testování prototypových pneumatik Pirelli. Patřil k nim také Verstappen, který ustanovil základní čas 1:05,77. Druhý Cunoda na středních gumách zaostával o 16 setin.

Sainz se udiveně ptal, zda se náhodou neschyluje k neočekávanému dešti, protože na hledí přilby se mu objevilo několik kapek. Byl ubezpečen, že z tohoto mraku nezaprší. 

Lance Stroll se tentokrát vyvaroval chyb a hned z toho bylo pěkné čtvrté místo. Foto: Aston Martin

Stejně jako před týdnem četní hříšníci nedodržovali v zatáčkách devět a deset limity trati a v důsledku toho se jim škrtaly dosažené časy. Patřili k nim například Räikkönen a Mazepin.

Verstappen se nepatrně zlepšil na 1:05,70, za něj se zařadil navzdory drobné chybě Bottas (+0,21). Alonso jako první přešel na měkké obutí (které je ještě o stupeň měkčí než stejně značené v předchozí VC Štýrska).

Rozjetý Bottas se na středních gumách už dostal na 1:05,60. Za sebou měl Verstappena a Gaslyho a teprve jako čtvrtý byl veden Alonso. Náladu mu značně pokazil Schumacher, jenž se mu neobratně připletl do cesty. Hamilton prozatím nabíral více než půlsekundové zpoždění.

Testovací gumy postupně mizely v zázemí týmů. Teď frčela hlavně střední směs. Verstappen z ní vytáhl 1:05,23 a utekl Bottasovi o 36 setin vteřiny. Opět se do popředí tlačil Räikkönen, naopak ve druhém sledu se zatím držely mclareny.

Do pr…., to byla hrůza!“ Těmito slovy okomentoval Leclerc divoký výlet do únikové zóny v deváté zatáčce. Na invalidu patrně narazil Verstappen. Lze to odvodit z jeho tvrzení, že jeden ze soupeřů je slepý.

Vozů s měkkými pneumatikami neustálo přibývalo, Verstappen však jejich tlaku statečně vzdoroval. Nejblíže, na pouhé dvě setinky, se mu přiblížil Vettel. Trumfnul ho až Bottas, zato pořádně – 1:04,71. Slinu chytily aston martiny. Druhý se držel Stroll (+0,42) a čtvrtý Vettel (+0,55).

Hamilton uzavíral elitní desítku (+0,91). To ho pochopitelně neuspokojovalo, a proto vydatně přiložil pod kotel. Výkon 1:04,52 ho katapultoval do čela, o osmnáct setin před Bottasem a o jednadvacet před Verstappenem, který už také přezul na nejměkčí alternativu. 

Red bully jsou právě na odlišných strategiích. V popředí jedoucí Pérez má obuté střední pneumatiky, Verstappen neznačené testovací. Foto: Red Bull

Po půlhodině si Norris a Vettel všimli, že lehce mží. Na dotaz ohledně další prognózy vývoje počasí se exmistr světa dozvěděl, že nikdo nic neví určitě. V horách může liják přijít zcela nečekaně.

Nevidomých se po Red Bull Ringu pohybovalo asi více. Na dalšího narazil Alonso. Faktem však je, že okruh je krátký a při plné obsazenosti se nalezení prostoru k zajetí skutečně čistého kola rovná malému zázraku.

Simulace kvalifikace se nachýlila ke svému závěru a Stroll a Vettel setrvávali na lichotivých čtvrté a páté pozici. Skutečnost, že Pérez, papírově silnější než oni, jako jediný zůstal věrný střední směsi a propadl se tak až na jedenáctou příčku, jim radost zřejmě kazila jen málo.

Mexičan kroužil dlouhé úseky, ale přestávala ho poslouchat převodovka. Jinak se průměr pole v tomto režimu ustálil v rozmezí 1:09 až 1:10 na kolo. V popředí se i teď usadili favorité Bottas, Hamilton a Verstappen.

Vody z oblak padalo stále více, hlavně v partii mezi zatáčkami tři a pět. Zde také po předchozím probrzdění zakormidloval do kačírku Hamilton a těžce se vyhrabával ven. Bottas hlásil, že ve „čtyřce“ to klouže stále více.

V konci stoupala nervozita. Cunoda žehral na idiota, který měl pořád aktivované DRS a neumožnil mu předjetí. V první zatáčce se smýkal Norris. Na otázku, co má pošramoceného, odpověděl lakonicky: „Můj talent!“

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:04,523   31
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:04,712 + 0.189 34
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:04,740 + 0.217 35
4. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:05,139 + 0.616 33
5. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:05,268 + 0.745 37
6. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:05,356 + 0.833 37
7. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:05,379 + 0.856 38
8. Fernando Alonso Alpine Renault 1:05,393 + 0.870 34
9. Lando Norris McLaren Mercedes 1:05,466 + 0.943 34
10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:05,511 + 0.988 32
11. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:05,516 + 0.993 39
12. Esteban Ocon Alpine Renault 1:05,527 + 1.004 36
13. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:05,620 + 1.097 37
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:05,624 + 1.101 33
15. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:05,698 + 1.175 32
16. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:05,708 + 1.185 33
17. George Russell Williams Mercedes 1:05,819 + 1.296 36
18. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:05,911 + 1.388 35
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:06,014 + 1.491 38
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:06,173 + 1.650 35

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes