Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Verstappen nadělil Mercedesu spoustu desetin

Verstappen nadělil Mercedesu spoustu desetin

VC Rakouska – 3. trénink

Verstappen zcela ovládl závěrečnou prověrku před kvalifikací. Mercedes v ní utrpěl těžkou porážku a má v nadcházející dvouhodinové pauze o čem přemýšlet. Bídně se vedlo také McLarenu.

Red Bull Ring však žil v sobotním dopoledni ještě jinou událostí. Mercedes krátce po desáté hodině oznámil, že Hamilton zůstane jeho jezdcem i v následujících dvou sezonách. Jeden z největších otazníků v současné F1 tak zmizel a řada divokých přestupových spekulací vzala za své. Obhájce titulu byl zároveň držitelem doposud nejlepšího času víkendu 1:04,52.

V lůně Alp se přece jen oteplilo. Vzduch se zahřál na 23 stupňů, asfalt na 45.

I tentokrát se na úvod dostaly ke slovu zkušební pneumatiky. Pirelli jimi počínaje VC Velké Británie hodlá nahradit ty současné, které se postaraly o těžké havárie během klání v Baku. Nejzdatněji si na nich počínal Gasly (1:06,28). Ve vztahu k aktuálnímu podniku však tento výkon neměl žádnou cenu, což platilo i pro následné zlepšení na 1:06,05. Mazepin načal dlouhý seznam těch, kteří se nevešli do deváté zatáčky a byli za to sportovními komisaři potrestáni odejmutím dosaženého času.

Do čela se, stále s experimentálním obutím, propracoval Cunoda (1:06,04). Nikdo z Mercedesu a Red Bullu dosud z garáže nevyjel.

Po čtvrthodině testovací fáze pozvolna končila a mohli jsme se těšit na opravdové porovnání sil jednotlivých účastníků. Průkopníkem se v tomto ohledu stal Alonso, který nazul tvrdé pneumatiky. Bottas se ve čtvrté zatáčce ocitl všemi koly v kačírku, vybruslil však z toho se zdravou kůží.

Na špici se s 1:05,76 prosadil Norris, už přezutý na měkké pneumatiky. Jen šest setin za ním se držel střední směs používající Räikkönen. Verstappen jako jediný z celého pole dál setrvával v boxech.

Norris ubral dalších šest setin, před Räikkönena se dostal Cunoda. Jako čtvrtý figuroval Vettel, slavící dnes 34. narozeniny.

Novým lídrem se stal Leclerc (1:05,62). Trénink se přehoupl do své druhé poloviny a teprve teď počal Verstappen jevit známky života. Zato pořádné. Na první pokus dal 1:04,94 a to ještě nebyl stoprocentně spokojen. Cunoda se roztočil v deváté zatáčce a úplně oddělal zánovní měkké gumy.

 

Oslavenec Vettel se nakonec v první desítce udržel. Foto: Aston Martin

 

Mercedes si s odvetným úderem dával na čas. Hamilton a Bottas prozatím kroužili na půl plynu. Když za to sedminásobný šampion konečně vzal, stejně na Verstappena nestačil a inkasoval od něj bezmála půl vteřiny. Bottas prohrával i s Leclerkem. „Ztrácíme asi pět desetin, hlavně na rovinkách a v zatáčkách jedna a tři,“ hlásil tým Hamiltonovi.

Vítr oproti pátku o dost zesílil a stál patrně také za nezdary Leclerka ve čtvrté a Sainze v desáté zatáčce. Autům se nic nestalo, pneumatiky se odebraly do věčných lovišť. Hamilton redukoval manko na Verstappena na tři desetiny, pořád to ale bylo hodně. Na pátém místě se senzačně objevil Russell. Mladý Brit mimochodem zamotal novinářům hlavu výrokem, že v roce 2022 bude mít určitě za zády motor Mercedes...

V elitní desítce se usadil i Räikkönen, stále se středním obutím. Mimo ni se naopak nacházeli Pérez (ovšem na tvrdých pneumatikách) a Ricciardo. Bottas se propadl až na sedmou pozici, když se přes něj přehnali Sainz, Vettel a Stroll. Ferrari a aston martiny zatím fungovaly na jedničku.

 

Giovinazziho na pátém místě asi nečekal nikdo. Foto: Alfa Romeo

 

Norris a Mazepin se opakovaně seznámili s okolím dráhy. Ta umožňuje provádět díky obrovským únikovým zónám podobné kousky prakticky beztrestně.

V závěru sáhl Verstappen po čerstvé sadě měkkých gum. Projevilo se to posunem na 1:04,59. Ke stejnému kroku přistoupili rovněž Bottas a Hamilton, rozdíl nicméně zůstal propastný. Bottas nabral zpoždění 53 a Hamilton dokonce 68 setin vteřiny. Report z můstku Mercedesu se podobal tomu předchozímu s upřesněním, že zakopaný pes je v brzdách. Ještě hůře se vedlo Pérezovi, který posléze zakotvil až na sedmé pozici. Zato Alfa Romeo nepřestávala překvapovat, nyní se do popředí dral pro změnu Giovinazzi.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:04,591   15
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:05,129 + 0.538 22
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:05,277 + 0.686 20
4. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:05,280 + 0.689 27
5. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:05,345 + 0.754 27
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:05,347 + 0.756 29
7. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:05,396 + 0.805 20
8. Fernando Alonso Alpine Renault 1:05,434 + 0.843 23
9. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:05,484 + 0.893 35
10. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:05,542 + 0.951 22
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:05,546 + 0.955 19
12. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:05,561 + 0.970 23
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1:05,674 + 1.083 22
14. George Russell Williams Mercedes 1:05,694 + 1.103 23
15. Lando Norris McLaren Mercedes 1:05,700 + 1.109 23
16. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:05,725 + 1.134 21
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:05,747 + 1.156 31
18. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:06,078 + 1.487 26
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:06,105 + 1.514 17
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:06,289 + 1.698 28

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull