Verstappen nadělil Mercedesu spoustu desetin
VC Rakouska – 3. trénink
Verstappen zcela ovládl závěrečnou prověrku před kvalifikací. Mercedes v ní utrpěl těžkou porážku a má v nadcházející dvouhodinové pauze o čem přemýšlet. Bídně se vedlo také McLarenu.
Red Bull Ring však žil v sobotním dopoledni ještě jinou událostí. Mercedes krátce po desáté hodině oznámil, že Hamilton zůstane jeho jezdcem i v následujících dvou sezonách. Jeden z největších otazníků v současné F1 tak zmizel a řada divokých přestupových spekulací vzala za své. Obhájce titulu byl zároveň držitelem doposud nejlepšího času víkendu 1:04,52.
V lůně Alp se přece jen oteplilo. Vzduch se zahřál na 23 stupňů, asfalt na 45.
I tentokrát se na úvod dostaly ke slovu zkušební pneumatiky. Pirelli jimi počínaje VC Velké Británie hodlá nahradit ty současné, které se postaraly o těžké havárie během klání v Baku. Nejzdatněji si na nich počínal Gasly (1:06,28). Ve vztahu k aktuálnímu podniku však tento výkon neměl žádnou cenu, což platilo i pro následné zlepšení na 1:06,05. Mazepin načal dlouhý seznam těch, kteří se nevešli do deváté zatáčky a byli za to sportovními komisaři potrestáni odejmutím dosaženého času.
Do čela se, stále s experimentálním obutím, propracoval Cunoda (1:06,04). Nikdo z Mercedesu a Red Bullu dosud z garáže nevyjel.
Po čtvrthodině testovací fáze pozvolna končila a mohli jsme se těšit na opravdové porovnání sil jednotlivých účastníků. Průkopníkem se v tomto ohledu stal Alonso, který nazul tvrdé pneumatiky. Bottas se ve čtvrté zatáčce ocitl všemi koly v kačírku, vybruslil však z toho se zdravou kůží.
Na špici se s 1:05,76 prosadil Norris, už přezutý na měkké pneumatiky. Jen šest setin za ním se držel střední směs používající Räikkönen. Verstappen jako jediný z celého pole dál setrvával v boxech.
Norris ubral dalších šest setin, před Räikkönena se dostal Cunoda. Jako čtvrtý figuroval Vettel, slavící dnes 34. narozeniny.
Novým lídrem se stal Leclerc (1:05,62). Trénink se přehoupl do své druhé poloviny a teprve teď počal Verstappen jevit známky života. Zato pořádné. Na první pokus dal 1:04,94 a to ještě nebyl stoprocentně spokojen. Cunoda se roztočil v deváté zatáčce a úplně oddělal zánovní měkké gumy.
Oslavenec Vettel se nakonec v první desítce udržel. Foto: Aston Martin
Mercedes si s odvetným úderem dával na čas. Hamilton a Bottas prozatím kroužili na půl plynu. Když za to sedminásobný šampion konečně vzal, stejně na Verstappena nestačil a inkasoval od něj bezmála půl vteřiny. Bottas prohrával i s Leclerkem. „Ztrácíme asi pět desetin, hlavně na rovinkách a v zatáčkách jedna a tři,“ hlásil tým Hamiltonovi.
Vítr oproti pátku o dost zesílil a stál patrně také za nezdary Leclerka ve čtvrté a Sainze v desáté zatáčce. Autům se nic nestalo, pneumatiky se odebraly do věčných lovišť. Hamilton redukoval manko na Verstappena na tři desetiny, pořád to ale bylo hodně. Na pátém místě se senzačně objevil Russell. Mladý Brit mimochodem zamotal novinářům hlavu výrokem, že v roce 2022 bude mít určitě za zády motor Mercedes...
V elitní desítce se usadil i Räikkönen, stále se středním obutím. Mimo ni se naopak nacházeli Pérez (ovšem na tvrdých pneumatikách) a Ricciardo. Bottas se propadl až na sedmou pozici, když se přes něj přehnali Sainz, Vettel a Stroll. Ferrari a aston martiny zatím fungovaly na jedničku.
Giovinazziho na pátém místě asi nečekal nikdo. Foto: Alfa Romeo
Norris a Mazepin se opakovaně seznámili s okolím dráhy. Ta umožňuje provádět díky obrovským únikovým zónám podobné kousky prakticky beztrestně.
V závěru sáhl Verstappen po čerstvé sadě měkkých gum. Projevilo se to posunem na 1:04,59. Ke stejnému kroku přistoupili rovněž Bottas a Hamilton, rozdíl nicméně zůstal propastný. Bottas nabral zpoždění 53 a Hamilton dokonce 68 setin vteřiny. Report z můstku Mercedesu se podobal tomu předchozímu s upřesněním, že zakopaný pes je v brzdách. Ještě hůře se vedlo Pérezovi, který posléze zakotvil až na sedmé pozici. Zato Alfa Romeo nepřestávala překvapovat, nyní se do popředí dral pro změnu Giovinazzi.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:04,591 | 15 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:05,129 | + 0.538 | 22 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:05,277 | + 0.686 | 20 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:05,280 | + 0.689 | 27 |
5. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,345 | + 0.754 | 27 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:05,347 | + 0.756 | 29 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:05,396 | + 0.805 | 20 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:05,434 | + 0.843 | 23 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:05,484 | + 0.893 | 35 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:05,542 | + 0.951 | 22 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:05,546 | + 0.955 | 19 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:05,561 | + 0.970 | 23 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,674 | + 1.083 | 22 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:05,694 | + 1.103 | 23 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:05,700 | + 1.109 | 23 |
16. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:05,725 | + 1.134 | 21 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,747 | + 1.156 | 31 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:06,078 | + 1.487 | 26 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:06,105 | + 1.514 | 17 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:06,289 | + 1.698 | 28 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull