Verstappena nevyděsily mercedesy, ale Norris
VC Rakouska – kvalifikace
Verstappen sice vyrazí do zítřejší velké ceny z čela startu, povedlo se mu to však o pověstný vlásek. Kdo by si myslel, že ho proháněly kdysi tak obávané černé šípy, byl by na velkém omylu. Největší hrozbou pro něj se stal Norrisův mclaren.
Rtuť na teploměru zase poskočila o pár stupínků výše, teď jich ukazovala už 25. Asfalt se zahřál na 52 stupňů.
Za nejžhavějšího kandidáta na pole position bylo třeba považovat Verstappena, Toto Wolff se nicméně vyjádřil, že Mercedes nic jiného než vítězství nebere.
Úvod ale patřil mužům z opačného konce pořadí. Schumacher a Mazepin se proháněli po zatím prázdné trati, s níž se podle všeho měli po první fázi pro dnešek rozloučit. Schumacherových 1:06,12 se na poměry suverénně nejslabší stáje nejevilo zase tak špatným výkonem.
Načasování zprávy o prodloužení smlouvy moc neklaplo. Hamilton utrpěl v kvalifikaci těžkou porážku. Foto: Mercedes
Potom jsme se přemístili do jiné dimenze. Nejlepší čas se měnil ve vteřinovém taktu, až se zastavil u jména Verstappen – 1:04,24. Hamilton se nacházel o 25 a Bottas o 31 setin zpět.
Jezdci AlphaTauri a Aston Martinu vstoupili do klání neohroženě na středních pneumatikách. Nevypadalo to však, že by jim to mohlo vyjít. Gasly byl zralý na vyřazení (spolu s Latifim, Oconem, Schumacherem a Mazepinem), Cunoda a Stroll se drželi těsně nad nebezpečným pásmem. Jen Vettel plul v relativně klidných vodách. Neoslnil ani osmý Pérez, před nějž se vecpal dokonce i Giovinazzi.
Kvarteto odvážlivců se pokorně vrátilo k měkké směsi. Gasly se na ní okamžitě odpoutal ode dna, i když si stěžoval na poryvy větru. Stroll a Cunoda to měli nadále nahnuté, spolu s nimi se o postup strachoval Ricciardo. Nakonec si Černého Petra vytáhli Räikkönen, Ocon, Latifi, Schumacher a Mazepin. Ocon podruhé za sebou na Red Bull Ringu v kvalifikaci hořce zklamal. Zvláště při porovnání s tím, že kolega Alonso bral třetí místo.
Také v prostřední fázi zkusili někteří piloti pneumatiky se žlutým značením. Pérez, jenž po dráze dlouho kroužil osaměle, na nich zajel 1:04,55. Jít dále se středními gumami se pokoušeli rovněž Verstappen, Hamilton, Bottas, Norris, Leclerc, Sainz nebo Ricciardo.
Sympatického Landa Norrise nikdo tak vysoko nečekal. Foto: McLaren
Před Mexičana se posunuli Verstappen (1:04,20) a Norris (+0,27). S měkkým obutím se dostal nejvýše, na čtvrtou příčku, Vettel. Předpokládalo se, že na stejnou směs logicky přejdou u Ferrari, protože jinak hrozilo, že Leclerc a Sainz skončí. Nevábným vyhlídkám čelili také Alonso, Ricciardo a Giovinazzi, z čehož vyplývá, že vodu opět kalil agilní Russell, držící se na devátém místě.
Scuderia dost nepochopitelně šla na maximální risk a auta i na druhý pokus vybavila středními gumami! Dopadlo to neslavně a šéfové stáje budou v dnešním podvečeru čelit hodně nepříjemným otázkám. Že Sainz prohrál s desátým Russellem o šest tisícin vteřiny, nikoho zajímat nebude.
Alonsův nezdar uzavřel kvalifikační působení Alpine, McLarenu zbyl po Ricciardově selhání už jen Norris. Z pětice vyřazených snad pouze Giovinazzi opouštěl padok s pocitem solidně odvedené práce.
Konečně! George Russell dokázal, že i se sotva průměrným materiálem se dají dělat velké věci. Foto: Williams
Pro úplnost ještě dodejme, že Verstappen znovu přitlačil a už se dostal pod 1:04 (1:03,92). V té chvíli málokdo očekával, že by ho v závěrečné části mohl někdo vážněji ohrozit. Nejvíce si musel dávat pozor na Hamiltona a Bottase, spíše o kvalitní postavení na roštu pak šlo Gaslymu, Norrisovi, Pérezovi, Vettelovi, Cunodovi, Strollovi a přešťastnému Russellovi.
Vstupní runda potvrdila Verstappenovu nadvládu (1:03,72), ale na záda mu dýchal nečekaně Norris (+0,23)! Brit během dojezdového kola žádal techniky McLarenu, aby mu před rozhodující bitvou zkontrolovali vůz, protože vícekrát přejel přes obrubník. Teprve třetí příčka patřila Hamiltonovi (+0,29) a čtvrtá Bottasovi (+0,31).
Hrdinou dne se stal Norris. Vždyť nechybělo mnoho a senzačně by kvalifikaci vyhrál. Rozhodly čtyři setiny vteřiny, které ho nakonec dělily od Verstappena, jenž se již nedokázal zlepšit. Pérez skočil na třetí místo a dokonal tím debakl Mercedesu.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:04,249 | 1:03,927 | 1:03,720 | 15 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:04,345 | 1:04,415 | 1:03,768 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:04,833 | 1:04,483 | 1:03,990 | 23 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:04,506 | 1:04,258 | 1:04,014 | 18 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,563 | 1:04,376 | 1:04,049 | 19 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:04,841 | 1:04,412 | 1:04,107 | 21 |
7. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:04,967 | 1:04,518 | 1:04,273 | 21 |
8. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:04,846 | 1:04,493 | 1:04,570 | 20 |
9. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:04,907 | 1:04,553 | 1:04,591 | 15 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:04,927 | 1:04,547 | 1:04,618 | 21 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:04,596 | 1:04,559 | 15 | |
12. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:04,906 | 1:04,600 | 15 | |
13. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:04,977 | 1:04,719 | 15 | |
14. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:04,472 | 1:04,856 | 9 | |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:04,782 | 1:05,083 | 15 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,009 | 9 | ||
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,051 | 6 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:05,195 | 6 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:05,427 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:05,951 | 9 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull