Verstappen jel po kolejích, Hamilton se nevešel na pódium
VC Rakouska – závod
Naprosto suverénně opanoval Verstappen dnešní Velkou cenu Rakouska. Se zbytkem pole si dělal, co chtěl, a je momentálně nezpochybnitelným vládcem formule 1. Soupeřem pro mercedesy tak byl Norris. Nebýt jeho potrestání, prohrály by nejspíše i s ním.
Rovněž v neděli se v padoku diskutovalo o Vettelově penalizaci. Exmistr světa se nuceně stěhoval na roštu o tři stání dozadu, protože ve druhé části kvalifikace podle názoru sportovních komisařů zablokoval Alonsa. On sám však žádnou vinu necítil. Našel i hodně advokátů, upozorňujících, že ve „frontě“ na rychlé kolo způsobila zmatek především předbíhající čtveřice Hamilton, Russell, Bottas a Pérez.
Pirelli navzdory zkušenostem z minulého víkendu znovu předpokládalo jen jedinou zastávku, během níž špička přejde ze středních na tvrdé pneumatiky. Naopak s brzkou výměnou měkkého obutí počítali Vettel, Gasly, Cunoda a Stroll. Na tvrdých gumách začínali jen Räikkönen a Sainz.
Hamilton předem avizoval, že to pro Verstappena bude „procházka růžovým sadem“. Určitě ale nerezignoval, jen vedl proti svému úhlavnímu nepříteli psychologickou válku s úmyslem demotivovat ho. K vlastnímu zármutku nicméně průběh klání odhadl zcela přesně.
Péreze přišel souboj s Leclerkem hodně draho. Foto: Red Bull
Na Red Bull Ringu se dost výrazně ochladilo, na 21 (vzduch) a 32 stupňů (asfalt). Meteorologové navíc nevylučovali příchod drobných přeháněk.
Fantastický byl pohled na plné tribuny. Poprvé od začátku koronavirové krize měla formule 1 plný dům, včetně oranžového moře Verstappenových fanoušků.
Už na odjezdu z boxů hlásil Russell, že na zádi něco není v pořádku. Technici Williamsu slíbili, že se na to podívají. Žádný problém nenašli.
Verstappen podle očekávání zvládl startovní manévr brilantně a nikoho před sebe nepustil. Ani na dalších příčkách nedošlo ke změnám – druhý jel Norris, třetí Pérez, čtvrtý Hamilton a pátý Bottas. Následovali Gasly, Cunoda, Stroll, Vettel a na desátém místě Leclerc.
Vzápětí pořadí zabetonoval safety car, povolaný po střetu Ocona s Giovinazzim. Francouz závěr tohoto týdne doslova protrpěl a teď tomu nasadil korunu. Už ve třetí zatáčce vystoupil z vozu, na němž nevydrželo pravé přední zavěšení kola. Giovinazzi se dostal vlastní silou do boxů, kde zároveň přezul.
Restart ve čtvrtém kole výborně zužitkoval Bottas, který se prosmýkl před Hamiltona. Pérez si naopak vylámal zuby na Norrisovi. Nadával, že ho protivník ve čtvrté zatáčce vytlačil z dráhy, a propadl se až na desáté místo. Jeho šéf Christian Horner považoval celou záležitost za běžný incident. Oficiální funkcionáři FIA ovšem došli k opačnému závěru a započali vyšetřování.
Verstappen mezitím ostatním pozvolna mizel v dáli, v osmém kole už disponoval osmivteřinovým náskokem. Hamilton se vrátil před Bottase.
Giovinazzi vyfasoval pětivteřinový trest. Nikoliv však za kolizi s Oconem, nýbrž za předjíždění během neutralizace.
Hamilton se zavěsil za Norrise, dle vlastních slov ale nenacházel cestičku, jak se před něj dostat. Mladý Brit přesto poněkud znervózněl a začal to příliš brát přes obrubníky. Od stáje se mu dostalo okamžitého napomenutí.
Už ve 14. kole měnil gumy Cunoda. Vzal si tvrdé, těžko ale mohl počítat s tím, že na nich zvládne kompletní distanci. Navíc během nájezdu do uličky přejel bílou čáru, za což se dočkal „odměny“ v podobě přičtených pěti vteřin. Zastavovali i další borci, kteří zahájili závod na nejměkčí alternativě.
Pérez se probil před Leclerka, který mu to promptně vrátil. V 17. kole existovala mezi Verstappenem a Norrisem sedmivteřinová propast. Hamilton žádal o více výkonu, za Norrisem už trčel strašně dlouho. Bottas se dozvěděl, že pilota McLarenu čeká penalizace. Zatím však v tomto případě bylo přání otcem myšlenky.
Sainzovi vyšla pneumatiková strategie výtečně, dovedla ho až na páté místo. Foto: Ferrari
Sainz na tvrdých pneumatikách kroužil osmý a živil naději, že by ho chytrá strategie s pozdní zastávkou mohla katapultovat ještě výše. Přání Mercedesu se v realitu změnilo ve dvacátém kole. Z ředitelství velké ceny dorazila informace, že k Norrisovu výslednému času bude přičteno pět vteřin.
Teprve teď houževnatý mladík povolil. S verdiktem ale rozhodně spokojen nebyl: „Co ten bl… hledal na vnějšku? Čekal, že tudy projede?“ Jeho inženýr se ho snažil přimět k tomu, aby celou věc pustil z hlavy. Rychlost měl pořád slušnou.
Hamiltonovi zmizel z cesty obrovský balvan, svého soupeře za vytrvalý odpor také neopomněl pochválit. Virtuálně už Norrise zdolal také Bottas.
Ve 30. kole otevřel klíčovou pasáž zastávek Ricciardo. Vzápětí k mechanikům zamířili Bottas a Norris, po nich Hamilton a Verstappen. Všem namontovali tvrdé pneumatiky, nikdo nezaváhal. Tedy až na Péreze, protože tři vteřiny jsou pro skvěle vycvičený mančaft Red Bullu přece jen trochu moc.
Hamilton uslyšel ve sluchátkách, že Verstappen je třináct vteřin před ním, což ho určitě nepotěšilo. Vlastními silami už vývoj zvrátit nemohl. Zbývalo spoléhat na chybu protivníka – nebo na zázrak.
Russell sice vypadl z první desítky, rval se ale dále. Ve 38. kole se vypořádal se Strollem a postoupil na třináctou pozici. „Vytrvalci“ Sainz a Räikkönen se již ocitli na páté a šesté příčce. Při troše štěstí mohly na oba zbýt nějaké ty bodíky.
Za Gaslym se nahromadili netrpělivci, toužící jít co nejdříve před něj. Vedl je Ricciardo, sledován spolu se kočkujícími Pérezem a Leclerkem. V jedné chvíli to však tito výtečníci poněkud přehnali. Leclerc se projel kačírkem a projevil obavu o stav svého monopostu. Viník Pérez inkasoval pětivteřinovou penalizaci a závod tím pro něj prakticky skončil. To mu ovšem nevadilo, aby si na dotírajícího Leclerka nevyšlápl znovu! Dalších pět vteřin, úplně zbytečných...
Je to horší a horší. Hamilton neměl tentokrát proti Verstappenovi ani tu nejmenší šanci. Foto: Mercedes
K Hamiltonovi, jehož vůz pravděpodobně nebyl ve stoprocentní kondici, se bleskově přibližoval Bottas. Obhájce titulu upozornil, že na stávajícím obutí do konce nevydrží. Odpověď ze zdi byla vyhýbavá, nicméně v 51. kole dostal Bottas svolení k útoku na týmového kolegu. Třetím vzadu, který se chtěl smát nejvíce, byl Norris. Toto trio od sebe dělilo jen 2,5 vteřiny.
Mazepinovi se dostalo posledního varování. Další nedodržení limitů dráhy mu už neprojde.
V 52. kole již Hamilton obdržel přímo příkaz uhnout Bottasovi z cesty. U Mercedesu něco nevídaného! O dva okruhy později se před Hamiltona nadvakrát protlačil Norris. A sedminásobný šampion si jel pro čerstvé tvrdé pneumatiky. Dal na nich sice nejrychlejší kolo, jenže obratem ho o něj připravil Verstappen. Norris si všiml prodlevy při aktivaci brzdového pedálu, byl ale uklidněn, že o nic nejde.
Den blbec zažíval Cunoda. Už podruhé nezvládl nájezd do boxové uličky, podruhé pět vteřin na jeho konto. Pořádně zamotanou hlavu měl také Leclerc. Po dobrodružství s Pérezem se nyní ocitl v křížku s Ricciardem.
Druhé místo v kvalifikaci, třetí v závodě - Lando Norris absolvoval svoji zatím asi nejlepší velkou cenu. Foto: McLaren
O jediný bod za desáté místo spolu válčili Russell a Alonso. Williams favorizované alpině statečně odolával až do 69. kola. Nula na Russellově účtu tak zůstala i nadále.
Verstappen neponechal nic náhodě a v 61. kole pro jistotu ještě jednou zastavil. Těsně před tím se totiž dozvěděl, že na pravé zadní gumě se objevila prasklina.
Ve finiši se Sainz vypořádal s Ricciardem a napravil tak zpackanou kvalifikaci. Verstappen profrčel cílem nikým neohrožován. „Auto jelo jako po kolejích, neuvěřitelné. Jen tak dále!“ zněla jeho prvá slova po dojezdu.
V závěrečné zatáčce posledního kola se střetli Vettel a Räikkönen. Oba dostali pozvánku na pohovor se sportovními komisaři. K nim zamíři rovněž Russell kvůli vícenásobné změně směru jízdy v brzdné fázi.
Aktualizace: Vettel a Russell vyvázli se zdravou kůží. Räikkönen však byl potrestán průjezdem boxovou uličkou, z pochopitelných důvodů změněným na dvacetivteřinovou penalizaci. Teprve čtyři hodiny po skončení závodu obdrželi třicetivteřinovou "přirážku" Mazepin a Latifi. Spolu s šesti dalšími závodníky byli vyšetřováni, že v souvislosti s výše zmíněnou kolizí nerespektovali vyvěšené dvojité žluté praporky. Zatímco zbylí obvinění se dočkali osvobozujícího rozsudku, piloti Haasu a Williamsu byli usvědčeni na základě údajů z telemetrie.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:23:54,543 | 71 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +17,973 | 71 | 18 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +20,019 | 71 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +46,452 | 71 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +57,144 | 71 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +57,915 | 71 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +60,395 | 71 | 6 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +61,195 | 71 | 4 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +61,844 | 71 | 2 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | -1 kolo | 70 | 1 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 70 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 70 | 0 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
Esteban Ocon | Alpine | Renault | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 182 | 18 | 25 | 18 | 19 | 25 | - | 26 | 25 | 26 | ||||||||||||||
2. | Lewis Hamilton | 150 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | - | 18 | 19 | 12 | ||||||||||||||
3. | Sergio Pérez | 104 | 10 | - | 12 | 10 | 12 | 25 | 15 | 12 | 8 | ||||||||||||||
4. | Lando Norris | 101 | 12 | 15 | 10 | 4 | 15 | 10 | 10 | 10 | 15 | ||||||||||||||
5. | Valtteri Bottas | 92 | 16 | - | 16 | 15 | - | - | 12 | 15 | 18 | ||||||||||||||
6. | Charles Leclerc | 62 | 8 | 12 | 8 | 12 | 12 | - | 6 | 4 | |||||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 60 | 4 | 10 | - | 6 | 18 | 4 | - | 8 | 10 | ||||||||||||||
8. | Daniel Ricciardo | 40 | 6 | 8 | 2 | 8 | - | 2 | 8 | - | 6 | ||||||||||||||
9. | Pierre Gasly | 39 | - | 6 | 1 | 1 | 8 | 15 | 6 | - | 2 | ||||||||||||||
10. | Sebastian Vettel | 30 | - | - | - | - | 10 | 18 | 2 | - | - | ||||||||||||||
11. | Fernando Alonso | 20 | - | 1 | 4 | - | - | 8 | 4 | 2 | 1 | ||||||||||||||
12. | Lance Stroll | 14 | 1 | 4 | - | - | 4 | - | 1 | 4 | - | ||||||||||||||
13. | Esteban Ocon | 12 | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | - | - | ||||||||||||||
14. | Juki Cunoda | 9 | 2 | - | - | - | - | 6 | - | 1 | - | ||||||||||||||
15. | Ant. Giovinazzi | 1 | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | ||||||||||||||
16. | Kimi Räikkönen | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
17. | Mick Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
18. | Nikita Mazepin | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 286 | 28 | 25 | 30 | 29 | 37 | 25 | 41 | 37 | 34 | ||||||||||||||
2. | Mercedes | 242 | 41 | 19 | 41 | 40 | 7 | - | 30 | 34 | 30 | ||||||||||||||
3. | McLaren | 141 | 18 | 23 | 12 | 12 | 15 | 12 | 18 | 10 | 21 | ||||||||||||||
4. | Ferrari | 122 | 12 | 22 | 8 | 18 | 18 | 16 | - | 14 | 14 | ||||||||||||||
5. | AlphaTauri | 48 | 2 | 6 | 1 | 1 | 8 | 21 | 6 | 1 | 2 | ||||||||||||||
6. | Aston Martin | 44 | 1 | 4 | - | - | 14 | 18 | 3 | 4 | - | ||||||||||||||
7. | Alpine | 32 | - | 3 | 10 | 2 | 2 | 8 | 4 | 2 | 1 | ||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | - | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
9. | Haas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull