Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co dělá Schumacherův výkonnostní inženýr?

Co dělá Schumacherův výkonnostní inženýr?

Jedno z méně známých povolání světa F1.

V rámci přinášení novinek a náhledů do světa F1 občas píšeme i o členech týmů F1 na pozicích, pod kterými si těžko představit něco konkrétního. Výkonnostní inženýr je jedna z nich. Má snad na starosti výkon motoru? Snad jezdecké výkony? A na to musí mít akademický titul? Odpovědi přinesl rozhovor zahraničního webu Motorsport s výkonnostním inženýrem Micka Schumachera v týmu Haas.

"Při své práci spolupracuji se závodním inženýrem. To je člověk, kterého slyšíte mluvit s Mickem přes vysílačku. Společně se staráme o to, aby vůz Mickovi umožnil podat na trati co nejlepší výkon. Před začátkem víkendu pozbíráme informace z různých oddělení našeho týmu, včetně oddělení aerodynamiky, oddělení dynamiky vozu, lidí od pneumatik atd. a na základě toho všeho máme přijít s co nejlepším základním nastavením vozu," vysvětluje Edward Regan.

Když je vůz na trati, sledujeme online data z telemetrie a ujišťujeme se, že vůz pracuje v souladu s očekáváním a že nehrozí žádné selhání. Neustále sledujeme například zavěšení, světlou výšku, tlak v pneumatikách. Tréninky jsou letos kratší (60 minut místo 90), o to jsou intenzivnější. Jezdci teď nejvíce pomůžeme tím, že mu umožníme odjet co nejvíce kol.

Když trénink skončí, projdeme si spolu s jezdcem data. Chceme zjistit, co je třeba na voze změnit, aby s ním dokázal jezdit rychleji. Každá změna v nastavení je kompromis něčeho s něčím jiným, ale můžeme obětovat něco v oblasti, kde se cítíme být silní a vylepšit slabé místo. Prostým příkladem je přidání přítlaku, čímž se zvýší i aerodynamický odpor, takže vůz bude rychlejší v zatáčkách a pomalejší na rovinkách."

Nováčkovi je třeba dát co nejvíce času na trati, co nejméně ho zdržovat v garáži. Foto: Haas

Po kvalifikaci se již nastavení vozu nesmí měnit, takže nejnáročnějšími dny výkonnostního inženýra jsou pátek a sobota. Od Regana se také dozvídáme, že nejběžnější cesta na tuto pozici vede z oddělení dynamiky vozu v továrně a přes získávání zkušeností v testovacím týmu nebo prací o víkendech v týmu podporujícím závodní tým online z továrny.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas