Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor s Maxem Mosleym o situaci v Indianapolis

Rozhovor s Maxem Mosleym o situaci v Indianapolis

Majitelé letošncíh lístků by měli mít přístí rok vstup zdarma.

Michelin by ve spolupráci s Indianapolis Motor Speedway měl odškodnit návštěvníky formule 1 například formou volných vstupenek pro závod příští rok. Bernie Ecclestone a promotér závodu by měli ubezpečit, že se Grand Prix USA příští rok na Indianapolis pojede, a kdo má lístek letošní, bude mít na stejný nárok příští rok a zdarma.

To je osobní názor prezidenta FIA Maxe Mosleyho, který si nechal předvolat sedm týmů formule 1, které se rozhodly odstoupit z Grand Prix USA aniž by to daly vědět komisařům, krátce před startem závodu.

Max Mosley znovu upozornil na to, že jet závod jen pro zábavu po neodborných změnách na okruhu by bylo nejen nebezpečné, ale také by to poškodilo sportovní obraz formule 1. Navíc by to bylo znevýhodnění těch týmů, které na Indianapolis neměly problémy.

"S tím rozhodnutím nemá Ferrari vůbec nic společného," zastává se Mosley týmu, který je částečně obviňován za něco, co Paul Stoddart nazývá FIAsko.

"Vemte si, že na sjezdové lyžování přijede polovina s dlouhými a polovina s krátkými lyžemi. A ti s krátkými budou žádat, aby se změnila trať, protože tahle je na krátkých moc nebezpečná. Donutit ty na dlouhých lyžích aby jeli po jiné dráze je v rozporu s ideologií sportu," přirovnal Mosley situaci z USA ke sjezdovému lyžování.

"A tady to bylo to samé, jen v oblasti motorsportu.

Kdyby měly nezávsilé týmy v zatáčce č. 13 problémy s únikem oleje, byly by požádány, aby např. snížily otáčky. Neinstalovala by se šikana," řekl dále Mosley s tím, že se nejednalo o bezpečnostní problém okruhu, ale ten, že některé z týmů dovezly na okruh špatné pneumatiky.

"Donuťte atlety běžet stovku bosky, protože si jeden z nich zapomněl boty," nabídl další příklad Mosley a dodal, že FIA umožnila Michelinu nasadit třetí sadu pneumatik (s následnou penalizací za porušení pravidel), ale že Michelin se této směsi vzdal sám, protože ani ta nevyhovovala.

FIA pak nabídla Michelinu, aby vyměnil levou zadní pneumatiku kdykoli to bude třeba, protože by šlo evidentně o výměnu z bezpečnostních důvodů. Druhou možností bylo nasadit zcela nové pneumatiky a třetí jezdit zatáčkou č. 13 úměrně možnostem jejich vozů a pneumatik.

"Dělá se to tak pořád, když máte problém s brzdami, jedete pomaleji, když máte problém s vyfouklou pneumatikou, jedete pomaleji, dokud ji nevyměníte," řekl Mosley. "To patří k základnímu umění závodního pilota."

FIA nabídla Michelinu spolupráci instalací radaru do zatáčky č. 13, kde by hlídala maximální rychlost doporučenou Michelinem. Jezdec by se to dozvěděl udáním rychlostního stupně a otáček, které má v dané zatáčce držet. Nainstalovat šlo i softwarový omezovač rychlosti.

"Bridgestone by měl samozřejmě výhodu - oprávněnou v důsledku nasazení správné pneumatiky na okruhu, na kterém se odsouhlasilo startovat. A týmy na michelinkách by na tom byly stejně," řekl Mosley.

Řešením bylo také při každém průjezdu použít pitlane, která je součástí dráhy.

"Nechápu, proč to neudělali, sedmé a osmé místo bylo volné. Mězi těmi čtrnácti vozy by se o závod určitě jednalo. Po většinu okruhu by stejně jely naplno a diváci by se bavili - určitě lépe než v neděli."

Týmy na michelinkách se dopustily chyby tím, že neupozornily o své neschopnosti startovat.

"Žádaly snížení rychlosti v zatáčce č. 13 instalací šikany," ujasnil Mosley. "Kdyby nemohly závodit, nežádaly by o šikanu."

Na nabídku nebodovaného závodu mimo šampionát Max Mosley reagoval:

"To by měly týmy na bridgestonech najednou zjistit, že do Ameriky letěly jen tak? To se najednou na olympiádě nebudou udělovat medaile, když někteří zjistí, že nemají vhodné lodě?"

Existovaly také nabídky, že by právě jenom Bridgestone týmy braly body, ale podle Mosleyho by se v tomto případě stal z formule 1 cirkus. Navíc nechat dojet týmy na bridgestonech za těmi na michelinkách na okruhu, který byl upraven pro jeho potřeby, není podle něj fér.

Max Mosley rozhovor ukončil s tím, že požadavkem Evropské unie je striktně rozdělena pořadatelská a komerční stránka formule 1.

"Můžete být zodpovědní za sport, nebo za peníze, ale ne za obojí," dodal s tím, že pravidlo jedné pneumatiky na závod není příčinou.

Týmy podle něj budou mít příležitost detailně vysvětlit své počínání před Grand Prix USA. Světová rada motorsportu pak rozhodne, jak dál.