Co čeká F1 v Kataru?
Spousta rychlých zatáček, jedna dlouhá rovinka.
Tento víkend se pojede Velká cena Kataru na Mezinárodním okruhu Losail. První VC Kataru, první na tomto okruhu. Jaká jsou očekávání?
Pirelli očekává, že pneumatiky dostanou zabrat. Délka okruhu je více než pět kilometrů, ale má jen jednu delší rovinku. To znamená, že monoposty stráví spoustu času v zatáčkách a měkké směsi budou mít tendenci přehřívat se. Italský dodavatel proto přivezl své nejtvrdší směsi, tedy C1, C2 a C3. Rychlost v zatáčkách má podpořit fakt, že okruh od roku 2004 nedostal nový povrch a již dobře ojetý asfaltový koberec má poskytovat vysokou mechanickou přilnavost. Nejnáročnější bude rychlá trojkombinace pravotočivých zatáček 12, 13 a 14.
Páteční druhý trénink, sobotní kvalifikace i nedělní závod mají začít přibližně 15 minut po západu slunce. Meteorologové očekávají, že vlastnosti trati se budou rychle měnit. Je listopad a nejvyšší denní teploty se celý víkend v Kataru mají držet poblíž 29°C. Losail leží u pobřeží, díky čemuž teplota po setmění nepadá tak rychle, jako hlouběji v poušti. To však s sebou přináší i vysokou vlhkost a nečekaně kluzká trať už nepříjemně překvapila nejednoho závodníka Moto GP.
Pouze hlavní rovinka dává prostor pro umístění DRS zóny a stratégové týmů kvůli tomu očekávají, že s předjížděním to nebude celkem snadné. Losail bude po Monte Carlu teprve druhým okruhem v letošním kalendáři s jedinou DRS zónou. Zmíněná rovinka je však dlouhá, takže předjíždění bude možné, ale pouze pro jezdce ve vozech s vyšší maximální rychlostí. Jediná skutečně pomalá zatáčka a převaha středně-rychlých a rychlých bude týmy motivovat upřednostňovat vysoký přítlak.
Kvalita závodu nejspíš pomůže rozhodnout, zda se od roku 2023 bude jezdit na stejném okruhu, nebo se okruh zásadně změní, nebo se velká cena přesune na městskou trať.
V Kataru se bude závodit pod umělým osvětlením. Foto: Losail
Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Losail