Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottas nejrychlejší v prvních jízdách po letní přestávce

Bottas nejrychlejší v prvních jízdách po letní přestávce

Velká cena Belgie – 1. trénink

Zhruba měsíc po Velké ceně Maďarska se v pátek 27. srpna v 11:30 znovu rozeběhla letošní sezona formule 1. Na programu byl první volný trénink na Velkou cenu Belgie. Před jeho začátkem na okruhu ve Spa-Francorchamps poprchávalo. Zatímco teplota vzduchu činila před jeho startem dvanáct stupňů, trať měla o čtyři stupně více.

Po začátku prvního tréninku piloti na trať nechvátali a i poté, co uběhla první minuta, byla trať prázdná. Mimo jiné ani u Verstappena se nezdálo, že by se v dohledné době vydal do akce. Kamera ho totiž zachytila v rozhovoru s poradcem Red Bullu Markem. Tři minuty po začátku tréninku už se ale na trať vydal Sainz a vzápětí následovali další. Většina zvolila pro své první kilometry víkendu pneumatiky do přechodných podmínek. Výjimkou byl Pérez, který nazul suché gumy nejtvrdší specifikace.

Vozy sice kroužily po trati, piloti se ale věnovaly instalačním kolům a ještě deset minut před koncem neměl nikdo z nich na kontě žádný čas. Déšť mezitím ustál a trať brzy oschla. Suché pneumatiky nazouvalo stále více jezdců. Po čtrnácti minutách byl zajet první čas tréninku. Jeho autorem byl Norris. Pilot McLarenu zajel na suchých pneumatikách střední specifikace čas 1:50,191. O pár okamžiků ho ale s časem 1:49,324 překonal Vettel, rovněž jedoucí na střední směsi pneumatik. Potíže potkaly Räikkönena, který se roztočil na výjezdu z první zatáčky.

Brzy se ale ocitl v problémech také Cunoda. Japonec se dostal do hodin ve stejném místě jako krátce před ním Räikkönen, tedy v první zatáčce. Zajímavý obrázek jsme mohli vidět u Verstappena, který vyrazil na trať s pneumatikami do přechodných podmínek. Poté ale zajel do boxů a i on přešel na suché gumy.

Juki Cunoda se během tréninku roztočil. Foto: AlphaTauri

 

Krátce před koncem první poloviny tréninku se dostali do centra pozornosti Stroll s Russellem. Pilot Aston Martinu zdržoval za ním jedoucího Brita. To se pilotovi Williamsu pochopitelně nelíbilo a dal to najevo ve vysílačce.

V polovině tréninku už měli na kontě zajetý čas všichni piloti. Vedl Verstappen s časem 1:46,879 před Sainzem (1:47,189) a vítězem Velké ceny Maďarska Oconem (1:47,219). Zatímco Verstappen a Sainz zajeli své nejlepší kolo na tvrdé směsi pneumatik, Ocon na střední. Jezdci Mercedesu se nacházeli až ve druhé desítce. Bottas byl jedenáctý a Hamilton třináctý. I oni zajeli své nejrychlejší časy na tvrdých gumách.

Krátce poté, co se trénink přehoupl do své druhé poloviny, se objevily oba Red Bully na prvních dvou místech. Pérez totiž zrychlil na 1:47,167 a zařadil se za svého parťáka Verstappena. Oba jezdci nastupují v Belgii se třetím letošním motorem. Honda totiž před začátkem víkendu oznámila, že druhé motory jsou po předchozích incidentech jak u Verstappena, tak u Péreze již nepoužitelné. Případné nasazení čtvrtého motoru by již znamenalo penalizaci v podobě ztráty pozic na startovním roštu.

O další drama se postaral Räikkönen. Mistr světa z roku 2007 totiž trefil při nájezdu do boxové uličky zeď a poškodil si svůj vůz. Zruba dvacet minut před koncem jsme mohli vidět první jízdy na nejměkčích červeně značených pneumatikách. Ty měl na svém voze mimo jiné i Latifi a využil toho k posunu na druhé místo, čímž rozdělil oba jezdce Red Bullu. Pořadí se ale v dalších momentech znovu míchalo.

Kimi Räikkönen zažil problematický vstup do víkendu. Foto: Alfa Romeo

 

Zhruba patnáct minut před koncem se začala obloha nad Spa-Francorchamps zatahovat. Ocon dokonce obdržel informaci, že by do deseti minut mohl přijít déšť. Třináct minut před koncem se změnil majitel prvního místa. Verstappena sesadil z čela Bottas.

Horkou chvilku zažil Hamilton. Pilota Mercedesu totiž v nájezdu do zatáčky Bus Stop patrně vůbec nezaregistroval Latifi a málem sedminásobného šampiona vytlačil z dráhy. Problémy měl i Leclerc, který byl příliš široký na výjezdu ze sedmé zatáčky a vyjel do štěrkové zóny. Krizovou situaci musel řešit i Schumacher. Němec silně probrzdil v nájezdu do Bus Stop. Na trať opět začaly padat kapky deště.

Zbytek tréninku už se obešel bez dramatičtějších momentů. První místo udržel Bottas před Verstappenem. Fin si své tréninkové vystoupení o trochu prodloužil. V závěru totiž minul nájezd do boxů a musel tak odjet o kolo více. Třetím časem zahájil víkend Gasly. Hamilton skončil až osmnáctý.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:45,199   18
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:45,363 + 0.164 14
3. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:45,699 + 0.500 20
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:45,818 + 0.619 19
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:45,935 + 0.736 20
6. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:46,127 + 0.928 17
7. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:46,177 + 0.978 19
8. Lando Norris McLaren Mercedes 1:46,336 + 1.137 17
9. Esteban Ocon Alpine Renault 1:46,497 + 1.298 16
10. Fernando Alonso Alpine Renault 1:46,612 + 1.413 16
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:46,649 + 1.450 19
12. Daniel Ricciardo Mclaren Mercedes 1:46,683 + 1.484 20
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:46,755 + 1.556 17
14. George Russell Williams Mercedes 1:46,772 + 1.573 19
15. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:46,928 + 1.729 19
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:47,101 + 1.902 20
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:48,125 + 2.926 15
18. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:48,224 + 3.025 17
19. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:48,705 + 3.506 16
20. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:49,059 + 3.860 15

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes