Nová generace naplnila očekávání
Jezdci jsou většinou spokojeni.
Podle vyjádření jezdců se záměr sledovaný novou generací vozů podařilo naplnit. Sice ještě nikdo nezávodil, ale když se jezdci potkávali v rámci testování na okruhu Barcelona-Catalunya, bylo pro ně neobvykle snadné držet se za jiným vozem i v zatáčkách. Barcelona má přitom spoustu rychlých zatáček, tedy přesně těch, které byly dosud největšími překážkami v soubojích.
„Pár kol jsem jel za Gaslym a měl jsem z toho pozitivní dojmy,“ řekl Alexander Albon, který se do pole F1 vrací po roční přestávce. „Samozřejmě, nějaký čas jsem (v monopostu) nezávodil, takže je pro mě srovnání o něco těžší. Ale překvapilo mě, jak blízko dokážu zůstat ve druhé i třetí zatáčce. Přitom jsem tam vůz ani nevyužil naplno, protože jsem očekával problémy, které nepřišly. Takže první dojmy jsou pozitivní.“
Stejnou zkušenost má Max Verstappen.
"Jezdil jsem za několika vozy a zdá se, že je to o něco snadnější," řekl Nizozemec. „Určitě se změnilo to, že už netrpíme těmi podivnými ztrátami přítlaku, které způsobovaly masivní nedotáčivost nebo přetáčivost. Samozřejmě nečekám, že budeme neustále nalepeni jeden druhému na difuzéru, už kvůli rychlosti těchto vozů. Ale nový vůz rozhodně zůstává více pod kontrolou.“
„Schválně jsem si to zkusil a rovnou vám můžu říct, že rozdíl je cítit,“ přidává se Carlos Sainz. "Dojmy jsou pozitivní, nebyla to změna nadarmo."
Na druhé straně, nová generace vozů méně spoléhá na přítlačná křídla, má tedy i nižší odpor, takže schovat se na rovince do někoho aerodynamického stínu už nebude tak velkou výhodou.
„Myslím, že jízdu za jiným vozem se podařilo zlepšit,“ řekl George Russell. „Jenže aerodynamický stín už není tak silný. Takže vlastně nevím. Rozdíl v rychlosti na rovince je nutný, protože kde předjíždět, když ne na konci rovinky? Jezdit blíže jeden za druhým se teď dá, jenže slipstream je méně výhodný. Takže uvidíme. Kupříkladu jsem se dostal za Landa (Norrise) na jednu nebo dvě délky vozu, ale ani do konce rovinky jsem ho nedohnal. Mám z toho trochu obavy.“
Závodníci jsou s vlastnostmi nové generace spokojeni. Foto: Ferrari
Russellovi kontruje Bottas, který nezapomněl na DRS.
„S předchozí generací vozů se první negativní vlivy v zatáčkách objevovaly už čtyři sekundy za jiným vozem,“ vysvětluje Fin. „Při této vzdálenosti v nových vozech necítit stejný efekt. Já jsem se blíže nedostal, ale jiní jezdci mi řekli, že aerodynamický stín na rovince je nyní méně nápomocný. Já si to budu moci ověřit až v Bahrajnu. Ale domnívám se, že efekt DRS bude silnější, protože teď máme větší křídla.“
Charles Leclerc si připravil detailnější analýzu.
„Zajímavé je, že ve vzdálenosti tři až jedna sekunda je to teď snadnější,“ vyhlásil jezdec Ferrari. „Pak od jedné sekundy po pět desetin je to podobné jako loni a pak zase od pěti desetin po maximální přiblížení je to mnohem lepší než loni. Za jinými vozy jsem strávil pouze pár kol, ale vypadá to dobře.“
Pomoci by měly i lepší vlastnosti pneumatik.
„Celkem jim věřím, loni měly dlouhý testovací program,“ řekl Sainz. „Můžeme na ně více zatlačit. Přehřívání je poněkud menším problémem a poněkud pomaleji degradují. Degradace a přehřívání pneumatik jsou i nadále faktory, bude s nimi třeba počítat, ale povedlo se je trochu potlačit. Pirelli odvedlo dobrou práci.“
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes