Russell bere pole position, Gasly šokoval
VC Las Vegas - kvalifikace
Mercedes potvrdil roli favorita. Pole position pro Velkou cenu Las Vegas vybojoval Russell před Sainzem a Gaslym, který se postaral o největší překvapení kvalifikace. Verstappen porazil Norrise, Hamilton nezvládl třetí část a odstartuje až jako desátý.
V pátek ve 22 hodin večer vypukl v Las Vegas boj o startovní pozice. Do něj vstupoval jako favorit Mercedes. Ten totiž vyhrál všechny z volných tréninků, které se nesly ve znamení boje s nízkou přilnavostí. Při obou čtvrtečních jízdách byl nejlepší Hamilton, ve třetím tréninku uspěl Russell. Naopak otazník visel na Red Bullem, který se dosud spíše trápil.
Teplota oproti třetímu tréninku pochopitelně klesla. Vzduch měl 12 stupňů, asfalt 14. Tato čísla rozhodně nenahrávala lepší přilnavosti. Dala se proto očekávat divočina plná výletů mimo trať a horkých chvilek. Tréninky se na rychlé městské trati sice obešly bez havárií, tentokrát už ale začínalo o něco jít...
Jistá byla před startem kvalifikace jedna věc - z pole position určitě neodstartuje Bottas. Fin, který se na konci roku s královnou motorsport rozloučí, dostal totiž trest pěti míst za nasazení čtvrté baterie. I bez této vyměny by ale nepatřil k favoritům. Vždyť stále čeká na první letošní body.
Od prvních minut se na trať vydávaly vozy. Ne však všechny. Někteří vyčkávali ve svých garážích o něco déle. Většina sice nasazovala logicky měkkou směs pneumatik, Russell ale dostal na úvod střední sadu. Po jednom kole zamířil zpět do boxů. Brit si tuto směs pouze připravoval pro závod.
Ani po uplynutí deseti minut první části jsme neviděli na dráze Strolla. Kanaďan se ve třetím tréninku postaral o červenou vlajku poté, co mu selhal systém ERS. Aston Martin informoval na sociálních sítích o tom, že mechanici na závadě pracují a snaží se dostat Kanaďana na trať.
Piloti mezitím zajížděli své první časy. Trať se s každým kolem vyvíjela a proto se dalo očekávat postupné zrychlování. Pět minut před koncem vedl Russell před Leclercem a Piastrim. Vyřazení hrozilo Bottasovi, Oconovi, Magnussenovi, Hülkenbergovi a pochopitelně také Strollovi. Piloti Haasu ovšem stále neměli na kontě reprezentativní čas. Se Strollovým výjezdem na trať to vypadalo stále méně pravděpodobně.
I v dalších minutách se ovšem zrychlovalo, což neustále míchalo kartami. Do čela se dostal Verstappen. Naopak jeho kolega Pérez se propadl do zóny vyřazení. Hrozba dalšího propadáku visela ve vzduchu.
V závěrečných minutách nakonec vyjel na dráhu i Stroll. Bylo to sice těsné, Kanaďan ale nakonec stihl zajet do alespoň jednoho měřeného kola.
Pérez nakonec další fiasko neodvrátil. Mexičan skutečně obsadil až 16. příčku a byl vyřazen již v první části. Mezi nepostupujícími se ocitl i dvojnásobný šampion Alonso, který skončil sedmnáctý. Vyřazeni byli též Albon, Bottas a Stroll, který se při svém jediném pokusu ze dna neodlepil. Poslední ale v závodě neodstartuje. Po penalizaci se za něj propadne Bottas.
Mercedes pokračoval v první části ve stejném duchu jako v trénincích. Vyhrál Russell před Hamiltonem. Třetí skončil Verstappen. Pochvalu zasluhoval Čou. Čínský jezdec, který se s F1 loučí, skončil čtrnáctý a dostal se tak do druhé části kvalifikace.
Pět minut před koncem druhé části hrozilo vyřazení Gaslymu, Colapintovi, Oconovi, Lawsonovi a tak trochu podle očekávání i Čouovi. Na čele se opět nacházeli jezdci Mercedesu. Vedl opět Russell před Hamiltonem.
Čou sice nepatřil mezi favority na postup, přesto se ale dokázal pár vteřin před koncem posunout na 11. místo. Vzápětí bohužel došlo k incidentu. Ve zdi skončilo snažení Colapinta. Argentinec svůj monopost pořádně rozbil, ihned ale zahlásil do vysílačky, že je v pořádku. Bylo však jasné, že na mechaniky čeká spousta práce.
Tím druhá část skončila. Vyřazení potkalo Ocona, Magnussena, Čoua, Colapinta a Lawsona. Vítězem se stal Hamilton před Sainzem a Russellem. Postoupili také Gasly, Leclerc, Piastri, Verstappen, Cunoda, Norris a Hülkenberg.
Colapintova nehoda se postarala o odsun začátku třetí části kvalifikace. Ve vzduchu současně visela otázka, zdali má Williams dostatek náhradních dílů na to, aby výrazně poškozený vůz Colapinta připravil pro závod. K nehodě došlo jen pár týdnů poté, co tým zažil vystoupení plné incidentů na Interlagosu.
Jakmile se třetí část rozběhla, začalo se to na dráze hemžit vozy. Někteří jezdci se rozhodli před prvními pokusy absolvovat větší počet přípravných kol. Mezi ně patřil mimo jiné Verstappen.
Oba jezdci McLarenu použili pro úvodní pokusy opotřebené pneumatiky. Stejnou strategii zvolili také Gasly a Hülkenberg.
Po polovině závěrečné části potvrzoval Mercedes roli favorita. První místo totiž patřilo Russellovi. Za ním následovali Sainz, Verstappen, Norris, Piastri, Gasly, Hülkenberg, Leclerc a Cunoda. Hamilton při svém ostrém pokusu chyboval - nedobrzdil a vycestoval do únikové zóny. Odebral se proto k mechanikům pro nové pneumatiky a s velkou ztrátou figuroval na desátém místě. V závěrečných minutách tak měl co napravovat.
V závěrečných pokusech potrápilo "stříbrné šípy" Ferrari. Na první místo se totiž nejprve posunul Leclerc a poté Sainz. Vzápětí šokoval Gasly, který se vešel mezi oba jezdce. Russell ale dokázal vrátit úder a přece jen si vzal pole position zpět. Na druhé pozici skončil Sainz a na třetí překvapivě Gasly. Verstappen obsadil páté místo a porazil šestého Norrise. Hamiltonovi ustřelila v posledních minutách zadní část monopostu a kvůli tomu se umístil až jako desátý.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,186 | 1:32,779 | 1:32,312 | 25 |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,484 | 1:32,711 | 1:32,410 | 24 |
3. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:33,691 | 1:32,879 | 1:32,664 | 25 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,446 | 1:33,016 | 1:32,783 | 23 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:33,299 | 1:33,085 | 1:32,797 | 21 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:33,592 | 1:33,099 | 1:33,008 | 20 |
7. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:33,789 | 1:33,089 | 1:33,029 | 25 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:33,450 | 1:33,024 | 1:33,033 | 21 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:33,920 | 1:33,114 | 1:33,062 | 17 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,225 | 1:32,567 | 1:48,106 | 24 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:33,968 | 1:33,221 | 18 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:33,991 | 1:33,297 | 12 | |
13. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:34,079 | 1:33,566 | 17 | |
14. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:33,746 | 1:33,749 | 16 | |
15. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:34,087 | 1:34,257 | 17 | |
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:34,155 | 10 | ||
17. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:34,258 | 9 | ||
18. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:34,425 | 10 | ||
19. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:34,430 | 10 | ||
20. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:34,484 | 3 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes