Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Russell bere pole position, Gasly šokoval

Russell bere pole position, Gasly šokoval

VC Las Vegas - kvalifikace

Mercedes potvrdil roli favorita. Pole position pro Velkou cenu Las Vegas vybojoval Russell před Sainzem a Gaslym, který se postaral o největší překvapení kvalifikace. Verstappen porazil Norrise, Hamilton nezvládl třetí část a odstartuje až jako desátý.

V pátek ve 22 hodin večer vypukl v Las Vegas boj o startovní pozice. Do něj vstupoval jako favorit Mercedes. Ten totiž vyhrál všechny z volných tréninků, které se nesly ve znamení boje s nízkou přilnavostí. Při obou čtvrtečních jízdách byl nejlepší Hamilton, ve třetím tréninku uspěl Russell. Naopak otazník visel na Red Bullem, který se dosud spíše trápil.

Teplota oproti třetímu tréninku pochopitelně klesla. Vzduch měl 12 stupňů, asfalt 14. Tato čísla rozhodně nenahrávala lepší přilnavosti. Dala se proto očekávat divočina plná výletů mimo trať a horkých chvilek. Tréninky se na rychlé městské trati sice obešly bez havárií, tentokrát už ale začínalo o něco jít...

 Páteční noc patřila v Las Vegas bitvě o startovní pozice. Foto: Scuderia Ferrari



Jistá byla před startem kvalifikace jedna věc - z pole position určitě neodstartuje Bottas. Fin, který se na konci roku s královnou motorsport rozloučí, dostal totiž trest pěti míst za nasazení čtvrté baterie. I bez této vyměny by ale nepatřil k favoritům. Vždyť stále čeká na první letošní body.

Od prvních minut se na trať vydávaly vozy. Ne však všechny. Někteří vyčkávali ve svých garážích o něco déle. Většina sice nasazovala logicky měkkou směs pneumatik, Russell ale dostal na úvod střední sadu. Po jednom kole zamířil zpět do boxů. Brit si tuto směs pouze připravoval pro závod.

Ani po uplynutí deseti minut první části jsme neviděli na dráze Strolla. Kanaďan se ve třetím tréninku postaral o červenou vlajku poté, co mu selhal systém ERS. Aston Martin informoval na sociálních sítích o tom, že mechanici na závadě pracují a snaží se dostat Kanaďana na trať.

 

Lance Strolla přišly technické problémy ve třetím tréninku draho. Foto: Aston Martin



Piloti mezitím zajížděli své první časy. Trať se s každým kolem vyvíjela a proto se dalo očekávat postupné zrychlování. Pět minut před koncem vedl Russell před Leclercem a Piastrim. Vyřazení hrozilo Bottasovi, Oconovi, Magnussenovi, Hülkenbergovi a pochopitelně také Strollovi. Piloti Haasu ovšem stále neměli na kontě reprezentativní čas. Se Strollovým výjezdem na trať to vypadalo stále méně pravděpodobně.

I v dalších minutách se ovšem zrychlovalo, což neustále míchalo kartami. Do čela se dostal Verstappen. Naopak jeho kolega Pérez se propadl do zóny vyřazení. Hrozba dalšího propadáku visela ve vzduchu.

Sergio Pérez poskytl svým kritikům další argumenty. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool



V závěrečných minutách nakonec vyjel na dráhu i Stroll. Bylo to sice těsné, Kanaďan ale nakonec stihl zajet do alespoň jednoho měřeného kola.

Pérez nakonec další fiasko neodvrátil. Mexičan skutečně obsadil až 16. příčku a byl vyřazen již v první části. Mezi nepostupujícími se ocitl i dvojnásobný šampion Alonso, který skončil sedmnáctý. Vyřazeni byli též Albon, Bottas a Stroll, který se při svém jediném pokusu ze dna neodlepil. Poslední ale v závodě neodstartuje. Po penalizaci se za něj propadne Bottas.

Mercedes pokračoval v první části ve stejném duchu jako v trénincích. Vyhrál Russell před Hamiltonem. Třetí skončil Verstappen. Pochvalu zasluhoval Čou. Čínský jezdec, který se s F1 loučí, skončil čtrnáctý a dostal se tak do druhé části kvalifikace.

Čou Kuan-jü příjemně překvapil. Foto: Sauber



Pět minut před koncem druhé části hrozilo vyřazení Gaslymu, Colapintovi, Oconovi, Lawsonovi a tak trochu podle očekávání i Čouovi. Na čele se opět nacházeli jezdci Mercedesu. Vedl opět Russell před Hamiltonem.

Čou sice nepatřil mezi favority na postup, přesto se ale dokázal pár vteřin před koncem posunout na 11. místo. Vzápětí bohužel došlo k incidentu. Ve zdi skončilo snažení Colapinta. Argentinec svůj monopost pořádně rozbil, ihned ale zahlásil do vysílačky, že je v pořádku. Bylo však jasné, že na mechaniky čeká spousta práce.

Tím druhá část skončila. Vyřazení potkalo Ocona, Magnussena, Čoua, Colapinta a Lawsona. Vítězem se stal Hamilton před Sainzem a Russellem. Postoupili také Gasly, Leclerc, Piastri, Verstappen, Cunoda, Norris a Hülkenberg.

Colapintova nehoda se postarala o odsun začátku třetí části kvalifikace. Ve vzduchu současně visela otázka, zdali má Williams dostatek náhradních dílů na to, aby výrazně poškozený vůz Colapinta připravil pro závod. K nehodě došlo jen pár týdnů poté, co tým zažil vystoupení plné incidentů na Interlagosu.

Franco Colapinto ohrozil nehodou svou účast v závodě. Foto: Willliams

Jakmile se třetí část rozběhla, začalo se to na dráze hemžit vozy. Někteří jezdci se rozhodli před prvními pokusy absolvovat větší počet přípravných kol. Mezi ně patřil mimo jiné Verstappen.

Oba jezdci McLarenu použili pro úvodní pokusy opotřebené pneumatiky. Stejnou strategii zvolili také Gasly a Hülkenberg.

Po polovině závěrečné části potvrzoval Mercedes roli favorita. První místo totiž patřilo Russellovi. Za ním následovali Sainz, Verstappen, Norris, Piastri, Gasly, Hülkenberg, Leclerc a Cunoda. Hamilton při svém ostrém pokusu chyboval - nedobrzdil a vycestoval do únikové zóny. Odebral se proto k mechanikům pro nové pneumatiky a s velkou ztrátou figuroval na desátém místě. V závěrečných minutách tak měl co napravovat.

Pierre Gasly vyrazil divákům dech třetím místem. Foto: Alpine



V závěrečných pokusech potrápilo "stříbrné šípy" Ferrari. Na první místo se totiž nejprve posunul Leclerc a poté Sainz. Vzápětí šokoval Gasly, který se vešel mezi oba jezdce. Russell ale dokázal vrátit úder a přece jen si vzal pole position zpět. Na druhé pozici skončil Sainz a na třetí překvapivě Gasly. Verstappen obsadil páté místo a porazil šestého Norrise. Hamiltonovi ustřelila v posledních minutách zadní část monopostu a kvůli tomu se umístil až jako desátý.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. George Russell Mercedes Mercedes 1:33,186 1:32,779 1:32,312 25
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:33,484 1:32,711 1:32,410 24
3. Pierre Gasly Alpine Renault 1:33,691 1:32,879 1:32,664 25
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:33,446 1:33,016 1:32,783 23
5. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:33,299 1:33,085 1:32,797 21
6. Lando Norris McLaren Mercedes 1:33,592 1:33,099 1:33,008 20
7. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1:33,789 1:33,089 1:33,029 25
8. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:33,450 1:33,024 1:33,033 21
9. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:33,920 1:33,114 1:33,062 17
10. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33,225 1:32,567 1:48,106 24
11. Esteban Ocon Alpine Renault 1:33,968 1:33,221   18
12. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:33,991 1:33,297   12
13. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1:34,079 1:33,566   17
14. Franco Colapinto Williams Mercedes 1:33,746 1:33,749   16
15. Liam Lawson RB Red Bull PT 1:34,087 1:34,257   17
16. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 1:34,155     10
17. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:34,258     9
18. Alexander Albon Williams Mercedes 1:34,425     10
19. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1:34,430     10
20. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:34,484     3



Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes