Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Cassidyho kontroverzní premiérové vítězství

Cassidyho kontroverzní premiérové vítězství

e-Prix New Yorku - 1. závod

První víkendový závod formule E v New Yorku skončil premiérovým triumfem Cassidyho. Pilot stáje Envision vystoupal na nejvyšší stupeň i přesto, že v závěru byl jedním z jezdců, kteří na mokru havarovali a postarali se tak o předčasné ukončení závodu. Druhý skončil další bourající Di Grassi a třetí pozici obsadil Frijns. Mortara sice skončil devátý po pětisekundové penalizaci za překročení maximální povolené rychlosti v režimu plné žluté fáze, i přesto ale zůstal v čele šampionátu.

První příčku si pro start úvodního newyorského klání vyjel Cassidy. Za ním stáli Vandoorne, Di Grassi, Wehrlein, Buemi, Sims, Frijns, Bird, Mortara, Da Costa, De Vries, Rowland, Dennis, Evans, Günther, Vergne, Lotterer, Ticktum, Giovinazzi, Turvey a Askew.

Askew měl původně startovat jako devatenáctý. Pak ale dostal tři místa za nedostatečné zpomalení pod červenými vlajkami. Günther do závodu vstupoval po kvalifikační havárii. Nehodu měl v boji o startovní pozice i Sette Camara. Jeho vůz se ovšem nepodařilo včas opravit a Brazilec tak musel závod vynechat.

Cassidy si po startu pohlídal vedení. Dobře ale odstartoval také Di Grassi, který se dostal na druhou příčku před Vandoorna. Belgičana navíc překonal i další úspěšný startér Buemi, který se dostal z páté pozice na třetí.

Vstup do závodu se naopak nevydařil Vergnemu. Dvojnásobný šampion skončil v hodinách po incidentu s Evansem a Giovinazzim. Při něm nejprve narazil Giovinazzi zezadu do Evanse a pilot Jaguaru poté do Vergneho, jehož vůz tímto kontaktem roztočil. Zavlály žluté vlajky. Pilot stáje DS Techeetah se ale zvládl brzy rozjet a vrátil se do závodu. Giovinazzi ale toho už moc neujel. Na konci prvního kola zamířil do boxů, kde na následky incidentu odstoupil.

De Vries po čtyřech minutách chyboval a byl příliš široký v jedné ze zatáčcek. Za to zaplatil pádem z deváté pozice na desátou. Předjet ho dokázal Dennis.

Bodovanou desítku tvořili po pěti minutách Cassidy, Di Grassi, Buemi, Vandoorne, Frijns, Wehrlein, Sims, Mortara, Dennis a De Vries. Bylo ale jasné, že se pořadí brzy bude měnit, neboť tou dobou stále nikdo nevyužil ani jeden ze dvou povinných přechodů do útočných módů.

To už ale brzy neplatilo. Čtyři minuty výkonnostní výhody získal po průjezdu aktivační zónou Dennis. Zaplatil za to pádem na desátou pozici za De Vriese. Nedlouho po něm přešli do útočného režimu také Sims a Mortara. Dennis se mezitím byl schopen dostat před De Vriese a poté, co Mortara projel aktivační zónou, zdolal i jeho. Wehrlein a Frijns využili výkonnostní výhody v dalším kole.

Cassidy stále vedl, vedoucí čtveřice se ale začala sjíždět dohromady. Nedaleko za Novozélanďanem tak byli Di Grassi, Buemi i Vandoorne. Pak ale zajeli do aktivační zóny Cassidy, Buemi i Vandoorne a vedení se tak ujal Di Grassi.

Brazilec se ale v čele neohřál dlouho. Útočný mód totiž aktivoval o kolo později než jeho soupeři v boji o nejvyšší příčky. Po návratu z aktivační zóny se propadl zpět na druhé místo. První útočné módy tak s vedoucí čtveřicí nakonec nijak nezamíchaly. Stále vedl Cassidy před Di Grassim, Buemim a Frijnsem.

Lucas di Grassi se sice na pár kol ukázal ve vedení, na Cassidyho ale nestačil. Foto: Venturi



Cassidy si začínal tvořit menší náskok před Di Grassim, který se nedokázal odpoutat od Buemiho a stahovat novozélandského pilota ani za pomoci útočného módu. Na čtvrtého Vandoorna už se dotahoval Frijns.

V dalších momentech závodu ale přeci jen začínala být znát výhoda Di Grassiho útočného módu. Pilot Venturi totiž začínal dýchat Cassidymu na záda. Jeho výkonnostní výhoda ale brzy vypršela.

Vedoucí skupina se v dalších kolech rozrostla na šest členů. Ke Cassidymu, Di Grassimu, Buemimu a Vandoornovi se totiž připojili také Frijns a Wehrlein. Za tuto šesticí bojovali Dennis se Simsem. Dennis šel nakonec dopředu.

Dvacet šest minut se Frijns stal prvním jezdcem z vedoucí skupiny, který aktivoval podruhé útočný mód. Z páté pozice se propadl na sedmou. Dennise ale podle očekávání brzy zdolal a dotahoval se na pětici před ním. Brzy se navíc vrátil na svou původní pátou příčku poté, co do aktivační zóny zajel i Wehrlein. Do útočného módu přešel také Buemi, ten se ale propadl na čtvrtou pozici a udržel se před Frijnsem.

Dvacet tři minut před koncem jsme viděli změnu ve vedení. Útočný mód totiž aktivoval také Cassidy a dovolil tak Di Grassimu znovu vést závod. Pilot stáje Envision mu ale byl v patách. Jednorázovou výkonnostní výhodu Fanboost pro druhou polovinu závodu získali v hlasování diváků Di Grassi, Vandoorne, Mortara, Da Costa a Vergne.

Zatímco Cassidy naháněl Di Grassiho, Vandoorne, který jel rovněž bez útočného módu, se musel bránit před dotírajícím Buemim. Krátce poté zajel Di Grassi ke druhé aktivaci útočného módu. Nejenže ztratil vedení, ale propadl se i za Vandoorna na třetí místo.

Pilot Mercedesu ale zajel pro útočný mód o kolo později, což znamenalo pád zpět na třetí příčku a Di Grassiho návrat na druhou pozici.

Vedoucí skupina se po aktivacích druhých útočných módů roztrhala. Cassidy, Di Grassi a Vandoorne totiž zvládli díky výkonnostní výhodě ujet čtvrtému Buemimu. Vandoorne dotíral na DI Grassiho, k žádnému útoku se ale prozatím neodhodlal.

V dalších momentech se Di Grassi s Vandoornem dokázali dotáhnout i na Cassidyho. Pak ale Belgičan využil svůj Fanboost a sebral Di Grassimu druhou příčku.

Bojovalo se také o čtvrtou pozici. Frijns zdolal zhruba třináct minut před koncem Buemiho. Mezitím začalo v New Yorku poprchávat. Déšť nebyl tento víkend pro piloty ničím novým, potrápil je už v kvalifikaci.

Dvanáct minut před koncem přišel pád Vandoorna. Nejprve ho v první zatáčce vyvezl Di Grassi a sebral mu druhé místo. Vandoornova zaváhání zvládl využít i Frijns a byl třetí. Po příležitosti pokukoval také pátý Buemi, toho ale Vandoorne dopředu nepustil.

Déšť v dalších vteřinách sílil stále více. Mortara se probojoval před Buemiho na pátou pozici. Da Costa si mimo záběry pneumatik přivodil defekt levé zadní pneumatiky a ze závodu odstoupil. Později vyšlo najevo, že k poškození přišel při incidentu s Lottererem a Güntherem.

Pro DS Techeetah byl sobotní závod noční můrou. Foto: DS Techeetah



Zatímco deště stále přibývalo, Cassidy unikal v čele stále více. Frijns si naopak brousil zuby na Di Grassiho a u týmu Envision si tak mohli dělat naděje na dvojité vítězství.

K Frijnsovu útoku ale nakonec nedošlo. Zhruba sedm minut před koncem totiž byla kvůli podmínkám na trati vyhlášena plná žlutá fáze. To ale nebylo všechno. Na rovince před šestou zatáčkou totiž nachytala kaluž vody Cassidyho, Di Grassiho i Vandoorna. Všichni skončili v bariéře. Do šesté zatáčky nedobrzdil ani Mortara. Sice přišel o blatník pravého předního kola, stihl ale zastavit dříve, než narazil do Cassidyho, Di Grassiho a Vandoorna. Na jiném místě zastavil Wehrlein po kontaktu s Buemim a zezadu do něj narazil Bird. Kvůli incidentu museli zastavit také Dennis, Evans a De Vries. Byly vyvěšeny červené vlajky.

Vzhledem k pošození bariéry ředitelství závodu rozhodlo tak, že závod nebude restartován. Jako konečné tedy byly uznány výsledky z předposledního kola před vyvěšením červených vlajek. I navzodory své nehodě se tak radoval z vítězství Cassidy. Jako druhý původně skončil Di Grassi, třetí Frijns, čtvrtý Vandoorne, pátý Mortara, šestý Buemi, sedmý Wehrlein, osmý Dennis, devátý Bird a desátý De Vries.

Toto pořadí ale ještě nebylo konečné. Po závodě totiž padaly penalizace. Mortara dostal pět sekund za překročení maximální povolené rychlosti při plné žluté fázi a spadl z páté pozice na devátou. Stejné tresty dostali také Dennis a Evans. Zatímco Dennis se propadl z osmé příčky na desátou, Evans zůstal jedenáctý. Penalizaci deseti sekund obdržel Lotterer za kolizi s Da Costou a propadl se ze 13. místa na šestnácté. Askew byl potrestán 21 sekundami za to, že neaktivoval útočný mód dvakrát. Na jeho 19. pozici se ale nic nezměnilo.

Cassidy v cíli přiznal, že si zisk svého premiérového vítězství představoval trochu jinak: "Je to vážně dobrý pocit, i když jsem toto vítězství nezískal způsobem, za který byste byli úplně rádi. Rozhodně to ale beru. Při některých víkendech jsem byl příliš konkurenceschopný a nevyšlo mi to. Nyní to ale bylo přesně naopak, takže jsem vděčný," zhodnotil Cassidy závod.

"Je těžké takovéto závody zvládnout, zvláště když vedete. Bylo zde hodně taktizování a nebylo snadné být vpředu. Byli jsme ale dostatečně rychlí na to, abychom zůstali vpředu a také se nám dařilo dobře hospodařit s energií. Nějak jsme to zvládli a v závěru závodu to bylo docela zajímavé. Lucas, Robin i Stoffel byli samozřejmě také docela rychlí. Byl to mezi námi pěkný souboj. Nakonec to ale bylo trochu moc," dodal Novozélanďan.

Rozhodnutí ukončit závod předčasně ale nepřijali pozitivně všichni. Nesouhlasili s ním například piloti Jaguaru.

"Zbývalo sedm minut plus jedno kolo, což je ještě spousta závodění. Navíc přestalo pršet a podmínky se jenom zlepšovaly. Takže si myslím, že to bylo zcela špatné rozhodnutí. Stačilo na pár kol poslat na trať zpomalovací vůz a prozkoumat situaci. Pak bychom se nedostali do situace, že by se jezdci, kteří havarovali a v podstatě tak v závodě skončili, vrátili do výsledků. Chápu, že toto pravidlo existuje už dlouho, ale zdá se, že je špatné. Pokud v kvalifikaci způsobíte červenou vlajku, je vám smazán čas. Je tu zkrátka pár věcí, se kterými zcela nesouhlasím a nemyslím si, že to je dobré pro sport," byl kritický Evans.

U Jaguaru nepanovala s rozhodnutím ukončit závod předčasně spokojenost. Foto: Jaguar



Se svým týmovým kolegou souhlasil i Bird: "Mohli jsme přerušit závod na půl hodiny, uklidit, vyjet zpět za zpomalovacím vozem a dokončit závod kvůli divákům, aby viděli pořádný závěr. Ti, co bourali, nakonec získali body. Když nabouráte v kvalifikaci, je vám smazán čas. Beru, že toto pravidlo existuje, ale nyní jsem s ním měl problém. Samozřejmě jsem ale mezi jezdci, kteří nyní neměli štěstí, takže jsem trochu naštvaný. Zkrátka tomu ale nerozumím, zvlášť když do konce závodu zbývalo asi devět kol. To je téměř čtvrtina závodu. Nemyslím si, že jsme si s tím dnes poradili nejlépe," uvedl Brit.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Nick Cassidy Envision Audi 35:04,095 29 25+3
2. Lucas di Grassi Venturi Mercedes + 1.123 29 18
3. Robin Frijns Envision Audi + 1.671 29 15
4. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes + 3.693 29 12
5. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan + 5.570 29 10
6. Pascal Wehrlein Porsche Porsche + 5.783 29 8
7. Sam Bird Jaguar Jaguar + 7.207 29 6
8. Nyck de Vries Mercedes Mercedes + 7.503 29 4
9. Edoardo Mortara Venturi Mercedes + 9.734 29 2+1
10. Jake Dennis Andretti BMW + 11.595 29 1
11. Mitch Evans Jaguar Jaguar + 13.605 29 0
12. Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan + 13.763 29 0
13. Oliver Rowland Mahindra Mahindra
+ 14.924
29 0
14. Alexander Sims Mahindra Mahindra + 16.648 29 0
15. Oliver Turvey NIO 333 NIO + 19.707 29 0
16. André Lotterer Porsche Porsche + 24.384 29 0
17. Dan Ticktum NIO 333 NIO + 25.312 29 0
18. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS + 53.018 29 0
19. Oliver Askew Andretti BMW + 1:22.282 29 0
DNF António Félix da Costa DS Techeetah DS - 28 0
DNF Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske - 0 0
DNS Sérgio Sette Camara Dragon/Penske Penske - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Mortara 142, 2. Vandoorne 137, 3. Vergne 128, 4. Evans 124, 5. Frijns 96, 6. Di Grassi 84, 7. De Vries 77, 8. Da Costa 75, 9. Wehrlein 63, 10. Lotterer 61, 11. Cassidy 44, 12. Dennis 43, 13. Bird 37, 14. Buemi 20, 15. Rowland 11, 16. Turvey 6, 17. Askew 2, 18. Günther 2, 19. Sims 2, 20. Ticktum 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Venturi 226, 2. Mercedes 214, 3. DS Techeetah 203, 4. Jaguar 161, 5. Envision 140, 6. Porsche 124, 7. Andretti 45, 8. Nissan e.dams 22, 9. Mahindra 13, 10. NIO 333 7.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Envision