Nevšední podívaná s Cassidyho triumfem
e-Prix Portlandu - závod
Souboje snad v každé zatáčce, neuvěřitelných 403 předjížděcích manévrů, třetí letošní vítězství Cassidyho a Dennisův posun do čela šampionátu. To vše nabídla premiéra formule E v americkém Portlandu.
Do historicky prvního závodu formule E v Portlandu se kvalifikoval jako první Dennis. Pilota stáje Andretti navíc netěšila po kvalifikaci jenom nejlepší výchozí pozice pro start. Díky kvalifikačnímu vítězství totiž získal tři bonusové body, díky kterým se posunul o dva body před Wehrleina a stal se novým lídrem šampionátu.
Za Dennisem se seřadili jezdci Nissanu. Na druhém místě stál Fenestraz a na třetím Nato. Čtvrtý startoval Rast, pátý Günther, šestý Hughes, sedmý Da Costa, osmý Lotterer, devátý Frijns, desátý Cassidy, jedenáctý Mortara, dvanáctý Müller, třináctý Di Grassi, čtrnáctý Ticktum, patnáctý Bird, šestnáctý Buemi, sedmnáctý Merhi, až osmnáctý Wehrlein, devatenáctý Sette Camara a dvacátý Evans. Piloti stáje DS Penske Vergne a Vandoorne startovali z boxů.
Původně se sice Vergne a Vandoorne kvalifikovali na šestém, respektive desátém místě, poté ale byli z kvalifikace vyloučeni. Bylo totiž zjištěno, že jejich tým použil během tréninku nelegální skenovací zařízení, díky kterému mohl získat data o chování všech ostatních vozů. Evans se kvalifikace vůbec nezúčastnil kvůli tomu, že se na jeho monopostu měnila po problémech v tréninku pohonná jednotka a baterie.
Před premiérovým závodem v Portlandu panovala v paddocku velká zvědavost. Očekávalo se totiž, že uvidíme závod, který jsme zatím v historii formule E neviděli. Závodilo se totiž na vysokorychlostním okruhu a bylo jasné, že ohromnou roli bude hrát šetření energie. To znamenalo, že nejspíše nikdo nebude chtít jet v čele, neboť při jízdě ve větrném pytli je možné uspořit větší množství energie.
Závod byl vypsán na 28 kol. Jezdci měli povinnost strávit během této doby celkem osm minut v útočném módu, který jim poskytl výkonnostní výhodu 50 kilowatt. Měli na výběr ze tří způsobů, jakými budou těchto osm minut čerpat. Pokaždé ale museli osm minut rozdělit do dvou pobytů v tomto režimů. Mohli zvolit ze strategií 2+6 minut, 4+4 minuty nebo 6+2 minuty.
Dennis dobře odstartoval a udržel si první místo. Za ním se ale pořadí měnilo. Druhý sice zůstal Fenestraz, na třetí místo se ale posunul Rast, který odsunul na čtvrtou příčku Nata. Začátek závodu naopak nevycházel Wehrleinovi, který se po startu z 18. pozice propadl na devatenáctou.
V úvodních kolech byly rozestupy velmi těsné. Během druhého kola se Rast propadl zpět mimo pódiové pozice. Předjel ho totiž Nato. Zanedlouho se navíc podařilo to samé i Da Costovi s Cassidym.
Docházelo i k icidentům. Mimo záběry kamer si poškodil svůj vůz Müller. První piloti zajížděli na aktivaci útočných módů, ze špičky tak ale zatím nikdo nečinil.
Pořadí se začalo přesýpat podobně jako při závodě třídy Moto3 v mistrovství světa silničních motocyklů. Cassidy na chvíli vystřídal na čele Dennise, vzápětí ale aktivoval útočný mód. První místo tak převzal Nato. Před Dennisem jel i druhý Da Costa.
V pátém kole se na trať vydal zpomalovací vůz. Mohl za to Merhi. Pilot Mahindry totiž zůstal stát na dráze. Vše nasvědčovalo tomu, že je na vině technický problém.
Za zpomalovacím vozem kroužil jako první Nato. Bodovanou desítku tvořili také Da Costa, Dennis, Cassidy, Rast, Fenestraz, Günther, Hughes, Frijns a Di Grassi. Za nimi se nacházeli Ticktum, Lotterer, Mortara, Sette Camara, Müller, Wehrlein, Bird, Buemi, Evans, Vergne a Vandoorne.
Fenestraz kroužil za zpomalovacím vozem s poškozeným předním křídlem. Zdálo se, že šlo o následek kontaktu s Natem v úvodní šikaně. Do něj Fenestraz ťukl zezadu. Vzápětí dostal instrukci od svého inženýra, ať zajede na konci kola do boxů.
To už se ale znovu závodilo. Nato si zpočátku držel první místo před Da Costou a Dennisem. Vzápětí všichni tři zajeli pro útočný mód. I přesto se udrželi na špici. Všichni zvolili dvouminutovou výkonnostní výhodu.
V devátém kole se Dennis propadl na čtvrtou příčku. Předjel ho Günther. Zanedlouho Dennis spadl ještě hlouběji, a to na sedmé místo.
Da Costa si v desátém kole dojel znovu pro útočný mód, tentokrát logicky na šest minut. Propadl se na páté místo. Vedl Nato před Güntherem a Cassidym.
To už byla ale na dráze znovu zpomalovací vůz. Ve vysoké rychlosti totiž havaroval Müller. Švýcar vylétl z dráhy a narazil do zdi. Do vysílačky si stěžoval, že mu nefungovaly brzdy.
Těsně před výjezdem zpomalovacího vozu se Nato propadl na třetí místo. Zatímco vedení převzal Cassidy, na druhou příčku se posunul Günther. Za Natem se jelo v pořadí Mortara, Da Costa, Dennis, Rast, Di Grassi, Ticktum, Hughes, Wehrlein, Sette Camara, Vergne, Frijns, Vandoorne, Buemi, Evans, Bird, Lotterer a Fenestraz.
Současný vývoj závodu mohl Cassidymu hodně vyhovovat. Nejenže totiž vedl, ale virtuálně se posouval i do čela průběžného pořadí. Dennis byl totiž až šestý a v takovém případě by spadl o devět bodů za pilota stáje Envision. Do konce závodu ale stále zbývala více než polovina závodu. Navíc bylo jasné, že vzhledem k výjezdům zpomalovacího vozu se bude prodlužovat.
V 17. kole přišel návrat do závodního režimu. Jako první nakonec restartoval závod Nato před Cassidym a Güntherem. Ukázalo se totiž, že byl předjet až poté, co došlo k vyhlášení režimu zpomalovacího vozu.
Cassidy se hned v první zatáčce posunul na druhou pozici před Günthera. Pilot Maserati vzápětí aktivoval svůj poslední pobyt v útočném režimu. Totéž učinil před ním i Nato. Do čela se tak dostal Cassidy následovaný Da Costou. Nato byl až třetí.
Cassidy byl tou dobu regulérním lídrem závodu. Už totiž vyčerpal všechny své minuty v útočném módu. Totéž platilo o Da Costovi s Natem.
Cassidy a Da Costa sice zůstávali na prvních dvou pozicích, za nimi ale byla obrovská tlačenice a jezdci se střídali na třetí pozici. Devět kol před koncem ji měl ve svých rukou Dennis. Vzápětí mu ji ale sebral Günther.
V nájezdu do 20. kola jsme na cílové rovince mohli vidět několik bojujích vozů bok po boku. I z této bitvy vyšel vítězně Cassidy. Druhý zůstával Da Costa, na třetí místo se ale dostal Bird. Jezdec Jaguaru se tou dobou nacházel v útočném módu.
Bird ale nebyl sám, kdo se nacházel v útočném módu. Z výkonnostní výhody těžila celá řada jezdců, mimo jiné i Günther. Ten devět kol před koncem nejenž pokořil Bida, ale dokonce si vyšlápl i na Da Costu. Portugalec ovšem odolal.
Osm kol do cíle navíc Da Costa vystřídal v čele Cassidyho. Třetí zůstával Günther.
Za zmínku stál výkon Vergneho. Francouz sice vyrážel do závodu z boxů, čtyři kola před koncem už ale byl čtvrtý. Podobně vysoko vystoupal i Evans, který se po startu z 20. pozice propracoval až na osmou příčku.
V nájezdu do 25. kola už si Vergne vyšlápl i na Günthera. Prozatím byl ale na pilota Maserati příliš krátký.
Ředitelství závodu oznámilo, že po dvou pobytech zpomalovacího vozu na dráze přidá k původní délce závodu 28 kol další čtyři okruhy. Ve stejnou dobu zabral Dennis a dostal se až na třetí místo. Stále vedl Da Costa před Cassidym.
I to se ale vzápětí změnilo. Cassidy se totiž vrátil na první místo. Tímto předjetím odsunul na druhou příčku Da Costu.
Cílová rovinka byla místem, kde často docházelo k předjetím. Tentokrát zaútočil Dennis na Da Costu. Pilot Porsche se sice nejprve před Britem udržel, v dalších zatáčkách šel ale Dennis dopředu a do konce se dostal i po bok Cassidyho. Na toho ale nevyzrál a navíc se propadl zpět za Da Costu. Boj ale nekončil.
Ve 29. kole se Da Costa vrátil do vedení před Cassidyho. Na cílové rovince mu ale Novozélanďan předjetí oplatil a znovu mu tak patřilo první místo. Do boje o stupně vítězů se navíc přimíchával Evans, který tlačil na Dennise.
Před pilota Jaguaru se ale brzy dostal Buemi, těžící z pobytu v útočném módu. Nyní tak byl Švýcar jezdcem, kterého se Dennis nejvíce obával. První trojice zůstávala v těsných rozestupech za sebou.
Do posledního kola najížděla první trojice ve složení Cassidy, Da Costa, Dennis. Tito jezdci si vytvořili náskok před Buemim a zdálo se, že o stupně vítězů už je nic nepřipraví.
Cassidy se stal vítězem závodu. Dennis nakonec v závěrečných zatáčkách udolal Da Costu a posunul se na druhé místo. Díky tomu zůstává v čele šampionátu, kde vede o bod právě před Cassidym.
Po průjezdu cílem se výsledky ještě dodatečně měnily. Bird byl penalizován pěti sekundami za vytlačení jiného jezdce z dráhy. Ze sedmé pozice tak spadl až na sedmnáctou.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Nick Cassidy | Envision | Jaguar | 50:40:629 | 32 | 25 |
2. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | 50:40:923 | 32 | 18+3 |
3. | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | 50:41:769 | 32 | 15+1 |
4. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 50:42:387 | 32 | 12 |
5. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | 50:42:849 | 32 | 10 |
6. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | 50:42:936 | 32 | 8 |
7. | Lucas di Grassi | Mahindra | Mahindra | 50:43:611 | 32 | 6 |
8. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 50:44:313 | 32 | 4 |
9. | Norman Nato | Nissan | Nissan | 50:44:590 | 32 | 2 |
10. | Robin Frijns | ABT Cupra | Mahindra | 50:44:929 | 32 | 1 |
11. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | 50:45:347 | 32 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | 50:45:611 | 32 | 0 |
13. | Dan Ticktum | NIO 333 | NIO 333 | 50:46:099 | 32 | 0 |
14. | René Rast | McLaren | Nissan | 50:46:744 | 32 | 0 |
15. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | 50:47:328 | 32 | 0 |
16. | Sergio Sette Camara | NIO 333 | NIO 333 | 50:47:796 | 32 | 0 |
17. | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | 50:48:267 | 32 | 0 |
18. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | 50:53:606 | 32 | 0 |
19. | André Lotterer | Andretti | Porsche | 50:56:680 | 32 | 0 |
DNF | Edoardo Mortara | Maserati | Maserati | - | 29 | 0 |
DNF | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | - | 9 | 0 |
DNF | Roberto Merhi | Mahindra | Mahindra | - | 3 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Dennis 154, 2. Cassidy 153, 3. Wehrlein 138, 4. Evans 122, 5. Vergne 97, 6. Da Costa 93, 7. Günther 78, 8. Buemi 72, 9. Bird 62, 10. Hughes 46, 11. Vandoorne 42, 12. Rast 40, 13. Fenestraz 31, 14. Di Grassi 24, 15. Lotterer 23, 16. Nato 23, 17. Ticktum 18, 18. Mortara 17, 19. Sette Camara 10, 20. Rowland 9, 21. Frijns 6, 22. Müller 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 231, 2. Envision 225, 3. Jaguar 184, 4. Andretti 177, 5. DS Penske 139, 6. Maserati 95, 7. McLaren 86, 8. Nissan 54, 9. Mahindra 33, 10. NIO 28, 11. ABT Cupra 8.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E