Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappen vítězem, Sainz na pole position

Verstappen vítězem, Sainz na pole position

VC Belgie - kvalifikace

Kvalifikaci na Velkou cenu Belgie ovládl Verstappen. Jelikož ale Nizozemec spadne kvůli penalizaci dozadu, odstartuje z prvního místa Sainz před Pérezem. Na třetí příčce bude stát díky velkému množství trestů Alonso. Pilot Alpine přitom zajel šestý čas.

Kvalifikace na Velkou cenu Belgie měla odstartovat v 16:00 hodin našeho času. V předcházející kvalifikaci seriálu Porsche Supercup ale došlo ke kolizi, po které byly poškozeny bariéry ve dvanácté zatáčce. Byly tedy nutné opravy a start kvalifikace tak byl odložen.

Ve vzduchu byla před kvalifikací naměřena teplota 15 stupňů. Asfalt měl stupňů 20. Pravděpodobnost deště činila 30 %. Stejné to bylo i v případě třetího tréninku. Tam ale spadlo pouze pár kapek až v závěru.

Startovní pole F1 sice tvoří 20 jezdců, se šancí na zisk pole position jich ale do kvalifikace vstupovalo pouze 13. Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon, Schumacher a Čou totiž byli kvůli penalizacím zejména za nasazení nových komponent pohonných jednotek odsunuti na konec roštu. S penalizací ale vstupoval do kvalifikace také Bottas. Fin ale nebyl oficiálně poslán na konec roštu. Místo toho dostal 20 míst (15 za nové komponenty pohonné jednotky, 5 za novou převodovku). To znamenalo, že bude ze všech penalizovaných startovat nejvýše.

Jako favorit naopak vstupoval do kvalifikace Pérez. Mexičan byl sice během pátečních tréninků nevýrazný a obsadil pouze dvě desátá místa, ve třetím tréninku se ale s časem 1:45,047 umístil na první příčce.

Start kvalifikace byl nakonec odsunut o 25 minut. Na konci boxové uličky se totiž rozsvítilo zelené světlo v 16:25 hodin.

Jako první vyrazil z garáže Latifi. Kanaďan trochu překvapivě obul střední směs pneumatik. Ostatní jezdci na dráhu zatím nespěchali. Prvním, kdo se k Latifmu přidal, byl až zhruba po dvou minutách Schumacher na měkké směsi.

Ukázalo se, že Latifi pojal své první kolo jako instalační a hned na jeho konci zamířil zpět do boxů. To vysvětlovalo i jeho volbu pneumatik. Schumacher naopak pokračoval a načal první měřené kolo. Mezitím už vyjeli z garáže také Hamilton, Russell, Magnussen a Pérez. V dalších vteřinách se přidávali další.

Schumacherovo první kolo mělo hodnotu 1:47:929. Jelikož zbytek startovního pole tou dobou do prvního měřeného kola teprve najížděl, bylo jasné, že chvíli pilot Haasu první zůstane. Poté se ale dal očekávat jeho propad. Na dráze už tou dobou byli úplně všichni. Vrátil se i Latifi, tentokrát už na měkkých gumách. Na těch jeli všichni.

Hned po prvních pokusech Schumachera překonali jezdci Mercedesu. Nejprve se dostal do čela Hamilton (1:46,703) a poté Russell (1:46,269). Ani mladší z dvojice Britů se ale ve vedení dlouho neudržel a brzy ho přeskákali další piloti.

Russella předjel Cunoda. Vzápětí Japonec probrzdil. Pilot Mercedesu nazval jeho počínání nebezpečným.

Osm minut před koncem už měl každý pilot na kontě měřený čas. Vedl Verstappen před Sainzem a Pérezem. Na nepostupových pozicích se nacházeli Stroll, Latifi, Schumacher, Čou a Bottas. Nízko figuroval i Hamilton, který byl patnáctý hned před Strollem. Brzy ale povyskočil, i když pouze na 11. pozici.

Poté nastalo na dráze ticho, neboť se piloti odebrali do boxů, kde se připravovali na závěrečné pokusy. Na ty už nevyjeli Verstappen, Sainz, Pérez ani Leclerc. Zatímco Sainz a Pérez si už byli jistí svým postupem, u Verstappena a Leclerca šlo spíše než o postup o šetření pneumatik pro závod.

Russell v závěru první části hlásil, že v Eau Rouge padají kapky deště. Zatím ale nešlo ani zdaleka o nic významného.

Schumacher se svým závěrečným pokusem dokázal probojovat na 13. pozici. Ještě více se zadařilo Čouovi, který poskočil z 19. místa na sedmé. Bottas naopak zamířil do boxů a bylo jasné, že už zůstane poslední. Cunoda zase nedobrzdil do závěrečné šikany a byl tak odsouzen k 19. příčce. Kromě Bottase a Cunody nakonec nepostoupili ani šestnáctý Vettel, sedmnáctý Latifi a osmnáctý Magnussen.

Jukiho Cunodu stála chyba v závěrečné šikaně postup do druhé části. Foto: AlphaTauri



Vítězem první části se nakonec stal Verstappen před Sainzem a Pérezem. Čtvrtý skončil Leclerc. Podoba nejlepší čtveřice se tak nezměnila i navzdory tomu, že ani jeden z jejích členů na závěrečné pokusy nevyjel.

Po startu druhé části jsme nemuseli dlouho čekat a po dráze se proháněla většina vozů. Vyčkávali pouze Leclerc a Ricciardo, kteří stále zůstávali s mechaniky ve svých garážích.

Netrvalo ovšem dlouho a do akce se vydal i Leclerc. Ricciardo se ale zatím k ničemu neměl.

Jelikož Hamilton vyjel jako první na trať, zajel jako první i měřené kolo. Mělo hodnotu 1:46,622. Sedminásobný mistr světa byl ale brzy odsunut.

Osm a půl minuty před koncem už měli na kontě zajetý čas všichni kromě Ricciarda, který stále zůstával v garáži. Vedl Verstappen před Pérezem a Sainzem. Leclercovi patřilo až šesté místo. Problém měl zejména v poslední zatáčce, kde se mu smýkalo auto. Cestou do závěrečné šikany poskytl Monačanovi větrný pytel kolega Sainz.

Na nepostupových pozicích se kromě Ricciarda nacházeli také jedenáctý Albon, dvanáctý Čou, třináctý Stroll a čtrnáctý Schumacher. Klidní ale nemohli být před posledními pokusy ani jezdci Mercedesu. Russell byl totiž osmý a Hamilton dokonce až desátý.

Zhruba šest minut před koncem se piloti odebrali do boxů. V nich stále zůstával také Ricciardo a zdálo se, že McLaren vsadí pouze na jeden pokus.

Tři minuty před koncem začaly vozy opět vyjíždět na dráhu. Tentokrát už byl mezi nimi i Ricciardo. Verstappen s Pérezem naopak stejně jako v první části zůstali v boxech.

Norris vyjel na dráhu na opotřebovaných pneumatikách. Jeho hlavním úkolem bylo pro druhé pokusy poskytnout větrný pytel Ricciardovi. Brit totiž patřil mezi penalizované jezdce, kteří na startu nedělního závodu spadnou na chvost.

Čouovi se podařilo povyskočit na deváté místo. Z nepostupových pozic se naopak nedostali Stroll, Schumacher ani Ricciardo. Postoupit se nakonec podařilo pouze Albonovi, který se dostal na desátou pozici. Thajec zapůsobil nejrychlejším časem v prvním sektoru ze všech. I Čou spadl zpět do nepostupových vod.

Alexander Albon byl příjemným překvapením kvalifikace. Foto: Williams



Pořadí na nepostupových pozicích tak bylo následující: 11. Ricciardo, 12. Gasly, 13. Čou, 14. Stroll a 15. Schumacher. Do třetí části naopak postoupili Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz, Hamilton, Russell, Ocon, Alonso, Norris a Albon. Ve hře o pole position ale byli pouze Pérez, Sainz, Hamilton, Russell, Alonso a Albon. Na Verstappena, Leclerca, Norrise i Ocona totiž čekala penalizace.

V úvodu třetí části vyjeli na dráhu všichni s výjimkou Leclerca. Pro Monačana osobně nemělo smysl vyjíždět, Ferrari ho ovšem mohlo využít jako poskytovatele větrného pytle pro Sainze. To samé bylo ve hře i u Red Bullu nebo u Alpine. V těchto případech mohl Verstappen pomoci Pérezovi a Ocon Alonsovi.

Leclerc na dráhu skutečně vyjel. Ferrari mu ovšem nazulo novou sadu měkkých pneumatik, což zřejmě nebylo v plánu. "Počkejte, co to je za pneumatiky? To je špatně," hlásil do vysílačky. I přesto se ale Ferrari rozhodlo ponechat Monačana na dráze.

Po prvních pokusech vedl Verstappen před Sainzem a Pérezem. Čtvrtý byl Leclerc, pátý Ocon, šestý Norris, sedmý Russell, osmý Albon, devátý Hamilton a desátý Alonso. Španěl ovšem stále neměl na kontě žádný čas. Svůj první pokus totiž nedokončil. Patrně chyboval mimo záběry kamer.

Závěrečné pokusy opět neabsolvovali všichni. Vynechali je Verstappen a Norris. Původně se zdálo, že nevyjede ani Leclerc. Monačan ale nakonec vyrazil do akce a vyjel právě před týmového kolegu Sainze. Díky tomu mu mohl poskytnout větrný pytel na dlouhé rovince Kemmel.

Ani to ale Sainzovi nestačilo. Během svého pokusu totiž chyboval, když vyjel částí svého vozu mimo trať a zůstal proto druhý.

Vítězem kvalifikace se tak stal Verstappen. Sainz sice jeho čas nedokázal překonat, přesto ale získal pole position. Třetí skončil Pérez, který tak doplní Sainze v první řadě. Čtvrtý čas zajel Leclerc, pátý Ocon, šestý Alonso, sedmý Hamilton, osmý Russell, devátý Albon a desátý Norris.

Max Verstappen sice vyhrál, z pole position ale neodstartuje. Foto: Red Bull



Po penalizacích odstartuje ze třetí pozice Alonso před Hamiltonem a Russellem. Nezvykle vysoko bude začínat také Albon, kterému připadne šestá pozice.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:44,581 1:44,723 1:43,665 9
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:45,050 1:45,418 1:44,297 14
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:45,377 1:44,794 1:44,462 12
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:45,572 1:44,551 1:44,553 14
5. Esteban Ocon Alpine Renault 1:46,039 1:45,475 1:45,180 15
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:46,075 1:45,552 1:45,368 16
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:45,736 1:45,420 1:45,503 20
8. George Russell Mercedes Mercedes 1:45,650 1:45,461 1:45,776 20
9. Alexander Albon Williams Mercedes 1:45,672 1:45,675 1:45,837 18
10. Lando Norris McLaren Mercedes 1:45,745 1:45,603 1:46,178 14
11. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:46,212 1:45,767   9
12. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:46,183 1:45,827   12
13. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:46,178 1:46,085   12
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:46,256 1:46,611   12
15. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:46,342 1:47,718   13
16. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:46,344     6
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:46,401     7
18. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:46,557     6
19. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:46,692     6
20. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:47,866     5


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari