Sainz vítězem, Red Bull mimo nejlepší desítku
VC Singapuru – kvalifikace
Ferrari získalo druhé pole position v řadě. Sainz totiž v singapurské kvalifikaci potvrdil roli favorita a vybojoval pro start nedělní velké ceny první místo. Druhý nakonec skončil Russell a třetí Leclerc. Sportovní katastrofou skončila kvalifikace pro letos dosud suverénní Red Bull. Verstappen ani Pérez se totiž neprobojovali do závěrečné třetí části. Stroll v první části havaroval a postaral se o červené vlajky.
Ve 21:00 hodin místního času vypukla v Singapuru bitva o startovní pozice pro nedělní velkou cenu. Zatímco předchozí třetí volný trénink se ještě odjel za denního světla, kvalifikace už se konala pod umělým osvětlením, a tím pádem za nižších teplot. Zatímco vzduch měl před startem 29,6 stupňů, teplota asfaltu činila 34,8 stupňů.
Jako favorit vstupovalo do kvalifikace Ferrari. Právě jezdci italské stáje totiž ovládli všechny tři volné tréninky. Zatímco v úvodní hodinovce byl nejrychlejší Leclerc, zbylé dvě patřily Sainzovi. Trápil se naopak Red Bull. Verstappen ani Pérez nebyli spokojeni s vyvážením vozu. Nizozemec si během závěrečného tréninku stěžoval i na nastavení řazení.
Ihned od začátku první části kvalifikace se piloti vydali na trať a snažili se zajet co nejlepší čas. Vše se odehrávalo bez vážnějších problémů, ačkoli komplikací byl tak jako vždy hustý provoz. Horkou chvilku ovšem zažil i Ocon, který se otřel o zeď. Sargeant se pak připletl do cesty Strollovi a sportovní komisaři oznámili, že budou Američana po skončení kvalifikace vyšetřovat.
Necelých pět minut před koncem se nacházel na první pozici Sainz před Verstappenem a Leclercem. V zóně vyřazení se nacházeli Stroll, Sargeant, Albon, Bottas a Čou.
Zdálo se ale, že ještě zdaleka není rozhodnuto. Hülkenberg totiž dostal od svého inženýra informaci, že by trať měla v závěru první části zrychlit hned o šest desetin sekundy.
Předpověď Haasu se potvrdila. V závěrečných minutách jsme viděli skutečně řadu zlepšení, které zamíchaly pořadím. Vše skončilo havárií Strolla v závěrečné zatáčce. Po ní zůstal jeho nabouraný vůz stát na cílové rovince a byly vyvěšeny červené vlajky, které současně znamenaly konec první části kvalifikace. Stroll vzápětí potvrdil do vysílačky, že je v pořádku.
Vyražením nakonec skončila první část pro šestnáctého Bottase, překvapivě pro sedmnáctého Piastriho, dále pro osmnáctého Sargeanta, devatenáctého Čoua a dvacátého Strolla. Nejrychlejší čas zajel kupodivu Cunoda. Druhý skončil Pérez a třetí Hülkenberg.
Strollova nehoda si logicky vyžádala úklidové práce a začátek druhé části kvalifikace se tak zpozdil. Mezitím se dostal do hledáčku sportovních komisařů Verstappen. Ukázalo se totiž, že Nizozemec zůstal během první části kvalifikace stát na konci boxové uličky, aby si nechal poodjet jezdce před sebou a vytvořil si tak prostor pro ostrý pokus. Tou dobou už ale na semaforu svítila zelená a za Verstappenem stáli další jezdci, které tímto zdržel. Vyšetřována byla i situace ze závěru kvalifikace v posledním sektoru, kdy si řada jezdců chystala svůj pokus a někteří téměř zastavili.
Kvůli opravám bariér a kapalině, která ze Strollova vozu při nehodě vytekla, bylo přerušení kvalifikace dlouhé. Druhá část kvalifikace tak byla restartována až v 15:53 hodin místního času.
Když byla kvalifikace restartována, nahrnula se na dráhu většina pilotů. S výjezdem vyčkávali v úvodu druhé části jenom Russell a Hamilton.
První ostrý pokus se nepovedl Cunodovi. Japoncovi se připletl do cesty Verstappen a na konci kola se tak odebral k mechanikům. Kromě toho byl povolán na povinné vážení, což se mu nelíbilo, neboť ho to pochopitelně zdržovalo. Russell a Hamilton už byli na dráze a měli rozjeté první ostré kolo.
Pět minut před koncem druhé části se nacházel na vedoucí pozici Russell. Druhý byl Alonso a třetí Sainz. Mezi nepostupujícími se nacházel překvapivě jedenáctý Pérez. Dvanáctý byl Hülkenberg, třináctý Lawson, čtrnáctý Albon a patnáctý Cunoda, který se po problémech při úvodním pokusu nacházel stále bez času. Ani Verstappen na tom ale nebyl kdovíjak dobře. Patřilo mu totiž až desáté místo a stále si stěžoval na chování svého vozu.
Krátce po začátku závěrečných pokusů bylo jasné, že Pérez se nezlepší. Mexičan se totiž ocitl v hodinách. Nezazářil ale ani Verstappen. Nizozemec zajel pouze čas 1:32,173, který stačil na desáté místo. Vzápětí ho ale vyšoupl Lawson a nastala tak šokující situace. Ve druhé části byly vyřazeny oba vozy Red Bull. Zatímco Verstappen skončil jedenáctý, Pérez třináctý. Nepostoupili ani dvanáctý Gasly, čtrnáctý Albon a patnáctý Cunoda.
Z prvního místa se do třetí části dostal Sainz. Za ním skončili Russell, Alonso, Magnussen, Norris, Hülkenberg, Leclerc, Hamilton, Ocon a Lawson.
Ferrari potvrzovalo roli favorita i po prvních pokusech ve třetí části. Na prvním místě se nacházel Sainz, který měl na Leclerca k dobru 251 tisícin sekundy. Za nimi se nacházeli Norris, Russell, Hamilton, Alonso, Magnussen, Hülkenberg, Ocon a Lawson.
Sainz se dokázal při druhém pokusu zlepšit. Norris se na okamžik dostal před Leclerca, ten se ale vzápětí na druhé místo vrátil. Do hry o nejvyšší příčky se nakonec zapojil i Russell. Brit zajel druhý čas a jen 72 tisícin mu chybělo k tomu, aby zdolal Sainze.
Sainz se tak dva týdny po pole position v Monze stal opět nejrychlejším mužem kvalifikace. Druhý skončil Russell, třetí Leclerc, čtvrtý Norris, pátý Hamilton, šestý Magnussen, sedmý Alonso, osmý Ocon, devátý Hülkenberg a desátý Alonso.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:32,339 | 1:31,439 | 1:30,984 | 25 |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:32,331 | 1:31,743 | 1:31,056 | 24 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:32,406 | 1:32,012 | 1:31,063 | 22 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:32,483 | 1:31,951 | 1:31,270 | 24 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32,651 | 1:32,019 | 1:31,485 | 21 |
6. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,242 | 1:31,892 | 1:31,575 | 25 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:32,584 | 1:31,835 | 1:31,615 | 22 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:32,369 | 1:32,089 | 1:31,673 | 28 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:32,100 | 1:31,994 | 1:31,808 | 25 |
10. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | 1:32,215 | 1:32,166 | 1:32,268 | 24 |
11. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:32,398 | 1:32,173 | 25 | |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:32,452 | 1:32,274 | 23 | |
13. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:32,099 | 1:32,310 | 19 | |
14. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:32,668 | 1:33,719 | 25 | |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:31,991 | 23 | ||
16. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:32,809 | 27 | ||
17. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:32,902 | 22 | ||
18. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:33,252 | 25 | ||
19. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33,258 | 22 | ||
20. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:33,397 | 24 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari