McLaren nebude Hertovi klást žádné překážky
Jeho problémem jsou FIA a jiné týmy.
McLaren dal po oficiálním oznámení podpisu jezdeckého kontraktu s Oscarem Piastrim vědět, že si mladého Američana Coltona Hertu nenechá pro sebe, když pro něj nemá závodní sedačku.
„Nikdy jsme se nepokoušeli držet jezdce mimo,“ prohlásil ředitel McLarenu, Zak Brown. „Závodníci chtějí závodit. Například Oscar si zaslouží uznání i za to, že vydržel rok sedět na lavičce náhradníků. Také Esteban (Ocon) byl rok mimo kokpit, ale naší politikou je nechat závodníky závodit.“
A šéf týmu Red Bull netají, že mladá americká naděje se může příští rok posadit do kokpitu menšího sesterského týmu AlphaTauri, jelikož tým Alpine chce Francouze Pierra Gaslyho jako náhradu za Piastriho o rok dříve, než mu vyprší kontrakt.
„Je to talentovaný jezdec. Talentovaný Američan, který se dokázal v mladém věku prosadit za oceánem. Bude zajímavé sledovat, jak se mu bude dařit ve F1. A popularita F1 v USA roste, pro nás je to rostoucí trh, takže máme zájem o talentovaného Američana, který by dokázal být úspěšný ve F1. Z dlouhodobého hlediska je to pro nás velmi zajímavá možnost.“
Horner dále objasnil, že Herta je jediná náhrada za Gaslyho, o které se skutečně uvažuje a bez něj francouzského pilota nepustí.
„Když jsem se o tom doslechl, velmi příjemně mě to překvapilo. Nevěděl jsem, že jsem na radaru i někoho jiného než McLarenu. Ten byl se mnou po testování spokojený, byl jsem fyzicky i mentálně připraven, což asi pomohlo. I tak jsem ale byl překvapen, že se o mě zajímá AlphaTauri.“
O Hertu je zájem, ale ještě nemá vyhráno. Foto: Andretti
Takže všechny tři týmy budou mít jezdce, kterého chtěli a věc je vyřešena? Ne. Problém je se superlicencí, kterou závodník F1 potřebuje, a na kterou Herta nemá nárok. Jezdec by si měl licenci zasloužit závoděním v prestižních sériích. FIA má přesný systém udělování superlicenčních bodů za jednotlivé série a jezdec jich musí za tři roky nasbírat 40, aby mohl požádat o udělení superlicence. IndyCar je v nich bodována trochu lépe než například Formule E. Většina umístění je bodována hůře než v evropském šampionátu F3, ale zase šampion dostane rovnou 40 bodů. Tolik se dá získat za jeden rok už jen ve F2 a nikde jinde. Hertovým problémem je, že si sice získal srdce fanoušků a příležitostně ukázal talent, ale letos je před posledním závodem sezony IndyCar až na osmém místě. Loni byl pátý a jeho největším úspěchem je třetí místo v sezoně 2020 zkrácené pandemií. Žádá tedy FIA o výjimku s tím, že vrchol amerického závodění je v bodovacím systému prý podceněný.
"Nemyslím, že se v jeho případě dá mluvit o nějaké vyšší moci," řekl šéf týmu Alfa Romeo. „Jezdec má po celém světě série, ve kterých lze získat body. Pokud FIA hodlá zrušit systém získávání bodů a superlicence, tak dobře. Ale není důvod dělat jednu výjimku.“
„Máme pravidla, která se mají dodržovat,“ přidává se šéf Haasu. „Není správné porušovat vlastní pravidla. Po první výjimce přijdou žádosti o další. Ale nemluvím o Coltonovi, myslím to obecně. My jsme měli v minulosti podobný problém (s Nikitou Mazepinem) a místo obcházení pravidel jsme ho nechali získat další body.“
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: McLaren