Aston chce technického ředitele z Ferrari
Newey do Mercedesu nebo Maranella?
Téměř každý týden si nás najde nějaká novinka z přestupového trhu jezdců. Nejnověji je to zpráva, že Esteban Ocon a Alpine se rozejdou na konci sezony 2024, přičemž ani jedna strana ještě není připravena odhalit své plány do budoucnosti. V zákulisí se však přesouvají i lidé důležití pro konkurenceschopnost vozu, který tým postaví podle nových pravidel pro sezonu 2026.
Začněme od potvrzené zprávy a pak se přesuneme i ke drbům a spekulacím. Potvrzeno je, že Red Bull si po Neweyho odchodu stabilizuje svůj technický tým. S prodloužením kontraktu již souhlasili technický ředitel Pierre Waché, šéfaerodynamik Enrico Balbo i šéf výkonového inženýrství Ben Waterhouse. Nyní se setrváním v týmu souhlasilo jedno další větší jméno, Paul Monaghan, dlouholetý šéfinženýr. Také se říká, že Jonathan Wheatley, dlouholetý sportovní ředitel, nedostal od žádného jiného týmu dostatečně lákavou nabídku a pravděpodobně také zůstane s Red Bullem. Takže Christianu Hornerovi se daří stabilizovat tým a na rozklad vítězného týmu to teď už moc nevypadá.
Další spekulace se odvíjejí od zmíněného technického guru. Adrian Newey neoznámil konec kariéry, přestože říká, že si rád dopřeje přestávku. Konkurenti Red Bullu by ho přesto rádi přivítali alespoň na pozici poradce, případně ho přemluvili na skutečný kontrakt. Byl spojován s Ferrari, nicméně zdá se, že Scuderia ve své stoupající formě nestojí o velké personální změny. Šéf týmu se prostě obává, že najetí Neweyho, byť jen do role poradce, by motivovalo důležité lidi k odchodu v obavě, že se dostanou do Neweyho stínu. Frédéric Vasseur tak v rozhovoru pro Sky Italia řekl spekulacím o Neweyho příchodu do Maranella jasné ne.
Přesto se v zákulisí šeptá, že technický ředitel Ferrari jedná s týmem Aston Martin, což prý potvrzuje více insiderů. Aston měl také zájem o Neweyho, ale pokud ho nemůže mít a získá si jej Ferrari, tak Aston je připraven vzít si z Ferrari Enrica Cardileho, čímž vlastně ve Ferrari vznikne prostor pro Neweyho. Není jasné, kam by byl Cardile umístěn, jelikož místo technického ředitele Astonu má Dan Fallows, cenná akvizice z Red Bullu. Ještě zmiňme šepoty, že Aston Martin lanaří Mattiu Binotta, možná jako alternativu ke Cardilemu. Lanwrence Stroll prostě není spokojen se současnou konkurenceschopností jeho týmu. A je to tentýž tým, který se má za pár měsíců pustit do vývoje vozu pro velmi důležitou sezonu 2026.
Jiná spekulace tvrdí, že Newey by se mohl přidat k Mercedesu. Má sice několik důvodů z minulosti, proč raději ne, jenže lidé ve světě F1 musí být pragmatičtí a je tu jedna věc, která by Neweyho opravdu mohla přesvědčit. Toto Wolff a další dva spoluvlastníci mu mohou nabízet vlastnický podíl v týmu. Pokud ještě Newey něčeho ve F1 nedosáhl, tak nebyl spolumajitelem týmu. Spíše než na každodenní šichtu by to pak vypadalo spíše na roli vyššího technického ředitele, kterou uvolnil James Allison, když se vrátil do své staré kanceláře a z týmu odešel bývalý technický ředitel Mike Elliott. Už hodně divokou spekulací je, že Wolff by tak získal eso i ve hře o Maxe Verstappena.
Zatímco se konkurenti točí kolem Neweyho, Hornerovi se daří stabilizovat zbytek svého týmu. Foto: Red Bull
Na závěr už jen ukázka toho, jak mezi šéfy Red Bullu a Mercedesu nadále zůstává zlá krev. Horner nedávno řekl, že Wolff si nemá dělat starosti o pár lidí odcházejících z konkurenčního týmu (z Red Bullu), raději by měl myslet na 220 lidí, kteří v minulosti pracovali na výborných motorech Mercedesu, ale teď je už zaměstnává Red Bull Powertrains.
„Ten člověk by se měl naučit počítat. Ve skutečnosti je to 19 inženýrů,“ tvrdí Wolff.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: Ferrari