Revoluce v TCR
WTCR končí, přichází světové turné i světový žebříček
Světový pohár WTCR po skončení letošní sezony zanikne. Od příštího roku naopak dojde na scéně závodů TCR k zavedení světového turné a světového žebříčku. Vše vyvrcholí finálovým kláním, v němž si to o světový titul rozdá 60 závodníků. V nejvyšších patrech závodů cestovních vozů se chystají zásadní změny.
Loni sice bylo oznámeno, že společnost Discovery Sports Events prodloužila své partnerství s FIA a bude promotérem WTCR i v letech 2023, 2024 a 2025, nyní ale vyšlo najevo, že aby k něčemu takovému skutečně došlo, bylo třeba uplatnit opci. U Discovery Sports Events se ovšem rozhodli, že tak neučiní.
„Chtěli jsme z WTCR udělat ekologičtější šampionát a nabídnout tak udržitelnější motorsport. Zásadní bylo zavedení stoprocentně udržitelného paliva. Zcela bezfosilní palivo ale ještě není slučitelné s produkčními motory, které se v TCR používají. Klade to totiž příliš vysoké nároky na mechanické součástky. Stále více sponzorů si navíc nepřeje být spojováno s kategorií, kde se nepoužívá zcela bezfosilní palivo. Měli jsme proto vážné obavy, že něco takového bude mít příští rok negativní dopady na počet startujících,“ vysvětluje šéf Discovery Sports Events Francois Ribeiro.
Seriál WTCR nezažívá snadné časy už nyní. V posledních třech letech včetně letošního totiž musela být kvůli koronavirové pandemii zrušena řada asijských závodů. Dělo se tak navíc na poslední chvíli, což týmy vystavovalo velkým výzvám z hlediska logistiky. Letos promluvila do kalendáře i válka na Ukrajině. Kvůli ní byly zrušeny nejen závody v Soči, ale také podnik na Autodromu Most. Ten se nemohl uskutečnit kvůli nouzovému stavu, který v České republice během března a dubna platil.
Nejde ale jenom o potíže související s kalendářem. Letošní ročník se totiž nese i ve znamení potíží s pneumatikami Goodyear. Na Nürburgringu a ve Vallelunze docházelo k častým defektům a v Německu byly z tohoto důvodu dokonce zrušeny závody. Situace ohledně pneumatik rovněž vedla k odchodu stáje Cyan Racing Lynk & Co ze šampionátu. Od té doby je součástí startovního pole jen 12 stálých účastníků.
Svou premiéru si světový pohár WTCR odbyl v roce 2018. Tehdy nahradil šampionát WTCC. Za dobu své existence poznalo WTCR celkem tři šampiony. První dva roky patřily značce Hyundai a zatímco v sezoně 2018 slavil titul italský matador Gabriele Tarquini, o rok později ho na trůnu vystřídal Norbert Michelisz. Poslední dva roky patřily Yannu Ehrlacherovi a Lynk & Co.
Vzhledem k výše zmíněnému odchodu ze šampionátu je jasné, že letos Ehrlacher a Lynk & Co třetí titul v řadě nepřidají. Vše naopak nasvědčuje tomu, že se na výsluní vrátí Hyundai. Před posledními dvěma podniky v bahrajnském as-Sachíru (10.-12. listopadu) a saudskoarabské Džiddě (25.-27. listopadu) totiž vede s náskokem 35 bodů Mikel Azcona.
Během své existence vzbudil šampionát WTCR čas od času také pozornost českých fanoušků. Tří podniků se totiž na divokou kartu zúčastnil Petr Fulín.
Plzeňský jezdec nejprve nastoupil v roce 2018 na Slovakiaringu s vozem Cupra Leon. Odtud pochází i jeho nejlepší výsledek. Ve třetí jízdě víkendu totiž dojel jako pátý. Svá zbylá dvě vystoupení už absolvoval za volantem novějšího modelu Cupra Leon Competición. S ní nejprve závodil v roce 2020 na Slovakiaringu a poté také loni v Mostě. Při vystoupení před domácími fanoušky se blýsknul zejména desátým časem v kvalifikaci, díky kterému si zajistil pole position pro první závod víkendu. Zde ale jeho vystoupení skončilo už v první zatáčce po hromadné kolizi.
Nový formát, který nemá obdoby
Šampionát WTCR sice končí, o titul světového šampiona se ale bude bojovat i nadále. Organizace WSC Group, která je majitelem práv na značku TCR, totiž přichází se zcela novým konceptem, který jsme dosud ve světě motorsportu nemohli vidět. Je tvořen třemi pilíři – světovým žebříčkem TCR, světovým turné TCR a finálovým podnikem světového žebříčku TCR.
Představme si nejprve světový žebříček. Do něj budou za své výsledky získávat body všichni závodníci působící v šampionátech TCR. Jedná se tedy o podobný systém, který se používá například v tenise. Žebříček bude aktualizován každou středu o půlnoci a započítávat se do něj bude vždy posledních dvacet výsledků. Jezdcům, kteří se žádného závodu TCR nezúčastnili po dobu delší než 30 týdnů, budou po návratu k závodění smazány nejstarší výsledky.
Na počtu bodů, které jezdci do žebříčku získají, budou záviset dva faktory. Prvním z nich je pochopitelně šampionát, ve kterém působí. Druhým pak počet startujících. Největší bodový příděl bude možné získat v sériích, kde závodí 20 a více vozů. Série se budou hodnotit podle pěti kategorií – mezinárodní, regionální, národní, vytrvalostní a ostatní sprintové závody. V závodech světového turné rovněž bude ve hře o 50 % bodů více než při běžných podnicích TCR.
Pokud jde o světové turné TCR, do něj bude zahrnuto celkem devět podniků z různých TCR sérií. Plánem je závodit na celkem čtyřech kontinentech s tím, že první podnik se uskuteční v Evropě. Jak přesně bude kalendář světového turné vypadat, bude teprve oznámeno.
Do čtyř měsíců po skončení světového turné se uskuteční finále světového žebříčku. Zúčastní se ho celkem 60 závodníků. Postup si zajistí nejlepších patnáct jezdců ze světového turné a nejlepších 45 závodníků ze žebříčku. Podnik bude trvat čtyři dny a pojede se play-off systémem. Promotérem finále bude stejně jako v případě WTCR Discovery Sports Events.
Současný světový žebříček TCR byl utvořen podle výsledků získaných od 1. ledna 2021. Na prvním místě se nachází čerstvý šampion TCR Europe Franco Girolami před Ma Čchingem-chuou a Yannem Ehrlacherem. Současný lídr WTCR Mikel Azcona je šestý. Za zmínku stojí například také 11. místo polského jezdce Bartosze Groszka, který se letos stal v barvách českého týmu Aditis šampionem TCR Eastern Europe.
Z Čechů je na tom nejlépe jezdec TCR Europe Jáchym Galáš, kterému patří 55. místo. V první stovce se nacházejí i Petr Čížek (73.) a Petr Semerád (91). V žebříčku najdeme také Václava Janíka (148.), Radima Adámka (166.), Michala Makeše (237.), Tomáše Pekaře (261.), Víta Smejkala (336.), Petra Fulína (350.) a Dušana Kouřila (387.).
Chvála i výhrady
Zavedení nového formátu pochopitelně vyvolalo různé reakce. Jedním z největších fanoušků této myšlenky je zkušený Tom Coronel, který letos kromě WTCR působí i v TCR Europe.
„Bylo vidět, že WTCR umírá. Viděl to každý, ale nikdo o tom nechtěl mluvit, protože z toho neměl dobrý pocit. Vím ale, jak se tento šampionát vyvíjí od roku 2001 (tehdy nesla série název European Super Touring Championship – pozn. red.) a viděl jsem, že politika WTCR zabíjí sport. To je důvod, proč mám TCR Europe o mnoho radši než WTCR, které je zkrátka řízeno velmi špatně. Politicky je zde zapojeno příliš mnoho lidí a není to jenom o závodění. Myslím si, že velké změny byly potřeba, takže jsem rád, že se toto děje,“ podporuje Nizozemec změny.
Současného pilota stáje Comtoyou těší mimo jiné i skutečnost, že bude světové turné TCR mezinárodnější než současný kalendář WTCR.
„Stal se z toho tak trochu francouzský pohár. Jsem rád, že teď to bude více mezinárodní a pojede se na více kontinentech. Vždy jsem se ptal, proč nemůžeme jet společně s jinou TCR sérií nebo třeba s nějakým GT šampionátem. Byli ale příliš pyšní,“ dodává.
Coronelovi se rovněž nelíbilo, že je WTCR spíše týmová než individuální soutěž: „Již posledních pět let mi ve WTCR chyběl takový ten faktor zábavy. Když do šampionátu vstoupily všechny možné značky, řekl jsem si „tak, WTCR právě umírá.“ Věděl jsem totiž, že všichni se budou chovat hloupě, politicky. Týmoví kolegové si tu navzájem pomáhají. Nebylo to skutečné závodění, ale týmové závodění. Závodění je individuální sport. Když se Audi zadařilo, ale já měl smůlu a poškodila se mi hnací hřídel, tak jsem stejně dostal 40 kilogramů, protože můj kolega vyhrál.“
Podle některých má ale nový systém také nedostatky. V tomto duchu se vyjádřil například manažer stáje Janík Motorsport v TCR Europe Tomáš Kováč.
„Je těžké předvídat, co bude, současný žebříček TCR ale neodráží skutečné schopnosti jezdců. Můžeme vidět, že jezdec z regionálního šampionátu je téměř v nejlepší desítce, zatímco jezdci, který je druhý v TCR Europe, patří až 45. místo. Toto podle mě není skutečný obrázek. Ta myšlenka se nám líbí, způsob získávání bodů a žebříček ale musí být upraven. Například vítězství v menším regionálním šampionátu nemůže být hodnoceno stejně jako vítězství v TCR Europe. Je tedy potřeba to trochu poladit, ale ta myšlenka je dobrá,“ říká.
Zdroj: TouringCarTimes, TCR Series, WTCR, FORMULE.cz, úvodní foto: Hyundai Motorsport