Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Azcona je krůček od titulu

Azcona je krůček od titulu

FIA WTCR v Bahrajnu

O historicky posledním šampionovi světového poháru v závodech cestovních vozů FIA WTCR už je téměř rozhodnuto. Mikel Azcona totiž vede po vítězství a čtvrté příčce v Bahrajnu již o 60 bodů před Néstorem Girolamim. Vzhledem k tomu, že při posledním podniku v Saúdské Arábii bude ve hře už jen 65 bodů, jsou Španělovy naděje velice slušné.

Svůj už tak dobrý náskok na špici šampionátu navýšil Azcona v Bahrajnu ještě předtím, než se vůbec začalo závodit. Získal totiž deset bodů za nejrychlejší čas v kvalifikaci a jelikož Girolami zaznamenal třetí čas a šest bodů, narostlo Argentincovo manko o další čtyři body.

Konkurenci poté neměl Azcona ani v prvním závodě. Ten se netradičně konal už v pátek večer za umělého osvětlení. WTCR muselo závodit podle upraveného harmonogramu, neboť bylo součástí doprovodného programu vytrvalostního mistrovství světa. Azcona si po startu pohlídal vedení a ani potom ho nikomu nepřepustil. Mohl tak oslavovat čtvrtý triumf v sezoně.

„Ačkoli jsme závodili v noci, byla teplota trati vysoká a už jsme začínali trochu cítit opotřebení předních pneumatik. Od začátku jsem se snažil odvádět co nejlepší práci. Viděl jsem, že Nat (Nathanaël Berthon - pozn. red.) měl na startu nějaké potíže. Pro mě to tak bylo před první zatáčkou mnohem lepší, což bylo klíčové. Od té chvíle jsem se snažil mít auto pod kontrolou a vyhýbal jsem se obrubníkům, nechtěl jsem mít žádné problémy, obzvláště s pneumatikami. Bylo to velice těžké, zvláště kvůli vysoké teplotě v autě,“ uvedl vítěz v cíli závodu.

Azconovi v prvním závodě pomohl i jeho týmový kolega Norbert Michelisz. Ten totiž dokázal využít výše zmíněného nevydařeného startu Nathanaëla Berthona a ze čtvrté pozice se posunul na druhou. Na té se udržel až do cíle. V cíli navíc přiznal, že neměl zájem ohrožovat první místo svého parťáka.

První závod patřil vozům Hyundai. Foto: Hyundai Motorsport



„V Pau jsem nezahájil sezonu dobře, protože jsem chyboval. Od druhého závodního víkendu jsem tak byl vzadu. Nyní přišla doba, kdy je potřeba počínat si efektivně. Samozřejmě není snadné být dvojkou a podporovat týmového kolegu, jak už jsem ale řekl, Mikel si rozhodně zaslouží vést průběžné pořadí, protože odvádí fantastickou práci,“ smířil se Maďar s rolí nosiče vody.

Další věc, která mohla Azconu těšit, byl nevydařený závod Girolamiho. Argentinec se sice v úvodu také dostal před Berthona a patřila mu třetí pozice, pak se ale začalo projevovat čtyřicetikilové kompenzační závaží na jeho voze Honda Civic. Nejprve mu sebral třetí pozici Nathanaël Berthon a poté ho odsunul na pátou příčku Tom Coronel. Ve zbytku závodu už sice Girolami tuto dvojici nepředjel, i přesto byl ale klasifikován jako pátý. Coronel byl totiž potrestán pěti sekundami za kontakt s Attilou Tassim a ze čtvrté pozice proto spadl až na šestou.

 

Micheliszův návrat na výsluní



I druhý závod skončil triumfem vozu Hyundai Elantra. Tentokrát se ovšem neradoval Azcona, ale jeho týmový kolega Norbert Michelisz. Šampion WTCR z roku 2019 triumfoval poprvé po roční pauze. Naposledy jsme ho mohli vidět na nejvyšším stupni loni v Mostě.

Maďarův triumf se ale nerodil snadno. Kvůli otočení nejrychlejší desítky z kvalifikace totiž startoval až jako sedmý. Do druhého kola už ale najížděl jako druhý. Dokázal totiž vytěžit z incidentů ve čtvrté zatáčce. Zde nejprve Gilles Magnus sestřelil svého týmového kolegu Mehdiho Bennaniho a poté Attila Tassi poslal do hodin Franca Girolamiho.

Micheliszův vítězný manévr přišel v první zatáčce pátého kola. Zde pokořil lídra Estebana Guerrieriho. Od té doby už se pořadí mezi touto dvojicí nezměnilo.

Norbert Michelisz ukončil rok dlouhé čekání na výhru. Foto: Hyundai Motorsport



„Tlačil jsem na to. Čekal jsem, až přijde můj čas a pak jsem ho zkusil překvapit. Cítil jsem totiž, že mé pneumatiky začínají odcházet. Naštěstí to vyšlo. Nechci říkat, že to bylo snadné, ale měl jsem fantastické auto, díky kterému jsem mohl provést všechny ty manévry. Jsem proto velice šťastný,“ radoval se Michelisz.

Guerrieri přiznal, že ho Michelisz svým předjížděcím manévrem překvapil: „Věděl jsem, že mě dohání, ale jel jsem ve špinavém vzduchu, tak jsem věděl, že to pro něj bude těžké. Samozřejmě to bylo pro mě těžší, protože měl tento víkend rychlejší auto. Abych byl upřímný, na brzdách mě naprosto překvapil. Byl to ale velice férový manévr. Nenechal jsem ho jet, jenom mě překvapil,“ přiznal se Argentinec.

Na třetím místě dorazil do cíle druhého závodu Nicky Catsburg. Nizozemec se na poslední dva podniky vrací do WTCR s týmem BRC, aby podpořil Mikela Azconu v boji o titul. Nizozemec si bronzovým výsledkem ve druhé jízdě spravil chuť po smolném prvním závodě. V ní sice dojel jako pátý, v prvním kole se ale roztočil poté, co dostal ránu od Franca Girolamiho. Jeho výsledek tak možná mohl být ještě lepší.

Z kandidátů na titul zvládl i druhý závod lépe Azcona. Španěl sice tentokrát projel cílem jako pátý, čtvrtý Nathanaël Berthon ale dostal v cíli pětisekundovou penalizaci za předjíždění mimo trať. Azcona se proto posunul na čtvrtou příčku. Néstor Girolami se trápil a skončil až devátý. Jeho ztráta na Azconu tak narostla už na 60 bodů.

„Když jste vpředu a nikdo vás neblokuje, můžete si udržet rychlost. Když ale jedete v balíku a máte před sebou tři nebo čtyři auta, která vám berou přítlak a nemáte přilnavost ani výkon, pak se nemůžete bránit,“ byl Girolami zklamaný.

Šance Néstora Girolamiho na titul je po Bahrajnu jenom teoretická. Foto: Münnich Motorsport



Jezdec stáje Münnich Motorsport si uvědomuje, že nyní už se jeho naděje na titul pohybují jen v oblasti teorie: „S titulem už to vypadá velice složitě. Ještě ale není konec, takže v Džiddě na to budeme co nejvíce tlačit a uvidíme, kde skončíme,“ dodává.

 

Cupry v úzkých



O velice složitý víkend šlo v Bahrajnu pro stáj Zengő Motorsport. Maďarský tým je totiž sužován finančními potížemi. První komplikace ho postihla už před víkendem. Tým totiž neměl na účast v Bahrajnu dostatek prostředků a z tohoto důvodu se Robert Huff rozhodl, že do posledních dvou závodních víkendů nenastoupí. Brit sáhl k tomuto kroku i přesto, že se před bahrajnským víkendem nacházel na celkové třetí pozici a stále měl naději na zisk titulu. Zengő Motorsport ho proto nahradil Bencem Boldizsem, který za stáj závodil ve WTCR již v letech 2020 a 2021.

Huffovým odchodem ale potíže Zengő Motorsportu rozhodně neskončily. Tým totiž s nedostatkem peněz zápasil i během víkendu. Jeho vozy nestihly být připraveny pro první volný trénink. Kromě toho museli Dániel Nagy i Bence Boldizs startovat do obou závodů z boxů, aby se vyhnuli případným postartovním kolizím. Zatímco Boldizs si připsal 13. a 11. místo, Nagy jedenácté a desáté.

Zengő Motorsport zažil v Bahrajnu pořádně těžký víkend. Foto: Zengő Motorsport



Bence Boldizs s Nickym Catsburgem ovšem nebyli jedinými novými tvářemi v letošním startovním poli WTCR. Tým Comtoyou se totiž rozhodl dát pro poslední dva podniky sezony šanci také svým letošním jezdcům v TCR Europe – šampionovi Francu Girolamimu a Viktorovi Davidovskému.

Jak už jsme naznačili výše, premiérový víkend Franca Girolamiho ve WTCR rozhodně nebyl bezproblémový. V prvním závodě sestřelil Nickyho Catsburga a ve stejné zatáčce dal navíc ránu i Gillesu Magnusovi, který na její následky odstoupil. Girolami dostal desetisekundový trest a byl klasifikován až jako čtrnáctý. Ve druhém závodě ho sice poslal do hodin Attila Tassi, i navzdory tomu ale skončil sedmý. Viktor Davidovski obsadil desáté a třinácté místo.

Poslední podnik sezony se v saúdskoarabské Džiddě uskuteční o víkendu 25.-27. listopadu. Nepojede se ovšem na stejné variantě trati jako v případě F1, ale na zkrácené verzi.

První závod: 1. Mikel Azcona (Španělsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) 15 kol, 2. Norbert Michelisz (Maďarsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) +1,955, 3. Nathanaël Berthon (Francie, Comtoyou DHL Team Audi Sport, Audi RS3 LMS TCR) +3,443.

Druhý závod: 1. Norbert Michelisz (Maďarsko, BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR) 13 kol, 2. Esteban Guerrieri (Argentina, ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic TCR) +1,046, 3. Nicky Catsburg (Nizozemsko, BRC Hyundai N Racing Team, Hyundai Elantra N TCR) +3,677.

Průběžné pořadí: 1. Azcona 297, 2. Girolami 237, 3. Berthon 200.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA WTCR