U Lynk & Co nebudou chtít z Ehrlachera udělat dvojku, předpokládá Fulín
Exkluzivní rozhovor s bývalým jezdcem WTCR
Boj o titul v letošní sezoně WTCR, účinkování stáje Fullinrace Academy v aktuálním ročníku TCR Eastern Europe i možnost startů v TCR Germany. O tom všem jsme se v exkluzivním rozhovoru bavili s českým závodníkem Petrem Fulínem.
Letošní sezona TCR Eastern Europe vstoupila o víkendu v Grobniku do své druhé poloviny. Váš tým letos táhne zejména Petr Čížek, který získal dvě pódiová umístění a v celkovém pořadí šampionátu mu patří třetí příčka. Carol Wittke naopak zatím štěstí nemá. Už si připsal dvě odstoupení po kontaktech se soupeři a v Poznani i Grobniku chyběl z rodinných důvodů. Jak jste tedy s první polovinou sezony spokojen?
Trochu se to otočilo. Zatímco loni měl smůlu zejména Petr a Carol skončil třetí, letos je to naopak a letos má více štěstí Petr. Nicméně otázka štěstí a smůly je vždy tak trochu relativní pojem. Myslím, že smůle šel Petr v loňské sezoně naproti a v letošní sezoně si situaci trochu komplikuje pro změnu Carol.
Pro Petra Čížka jde letos o jeho dosud nejlepší sezonu v TCR Eastern Europe. Jeho dosavadní kariéra rozhodně není nezajímavá. Závodění se totiž začal věnovat až v roce 2016 v Octavia Cupu, předtím hrál hokejbal. Nyní se propracoval do pozice, kdy je pravidelně schopen bojovat o pódiová umístění v TCR Eastern Europe. Vy jste jeho koučem od samého začátku. Jak tedy jeho kariérní vývoj hodnotíte?
Zde budu přísný, možná i příliš. Od roku 2016 uběhlo již hodně času a Petr se tak zúčastnil slušné porce závodů. Navzdory tomu, že s motorsportem začal pozdě, si tedy myslím, že už je třeba jezdit na výsledek. Petr má velmi dobrou bilanci kvalifikací. Již několikrát se kvalifikoval do první řady, což potvrzuje, že vyspěl. Dokáže jet pod tlakem na hraně a využít nové pneumatiky na jedno kolo. Je ale potřeba zlepšit závodní tempo.
Obvykle má slabší první kola závodů, čímž si komplikuje pozdější souboje. Často se tak propadne vůči pořadí v kvalifikaci a závodí s jezdci, kteří měli v trénincích i kvalifikaci o poznání slabší tempo. Je to tak čtyři, možná pět let, co jsem mu doporučil virtuální závody, které mu měly pomoci lépe se orientovat v poli. Věřím, že to je v kombinaci s vyšším počtem reálných závodů klíč k úspěchu a Petr půjde nahoru i v závodním tempu. Koneckonců, počtem virtuálních závodů je zcela jistě již přede mnou (směje se - pozn. red.).
Když jsme spolu mluvili před sezonou, nevyloučil jste možnost, že by stáj Fullinrace Academy letos nasadila hned tři vozy. Jak to tedy dopadlo? Sešlo z tohoto plánu nebo je stále možné, že vás ve zbytku sezony uvidíme se třemi vozy závodit?
Třetí auto máme. Zatím ho ale využíváme pouze při testovacích jízdách před jednotlivými podniky. Pravidelně do něj usedá Andreas Kohlert. Zatím ale nemá žádné závodní ambice. Jde především o to, aby se s autem sžil, vyzkoušel si různé situace a naučil se v rámci testovacích jízd závodních víkendů i okruhy TCR Eastern Europe. Nicméně je reálná šance, že by se zúčastnil již letošního posledního podniku v Mostě.
Před začátkem sezony jste mluvil i o možnosti, že by se váš tým mohl ukázat ve vybraných podnicích TCR Germany. Zde do konce sezony zbývají už jen podniky na Nürburgringu, Lausitzringu, Sachsenringu a Hockenheimringu. Lausitzring navíc koliduje se závody TCR Eastern Europe na Slovakiaringu. Jaká je tedy pravděpodobnost, že vás letos uvidíme i v TCR Germany?
Je to možnost, o které se bavíme. Rozhodující bude rozpočet obou našich jezdců. Já bych osobně ještě přidal souvislosti politické. Pokud bych se měl rozhodnout za sebe, tak bych v této době asi starty v TCR Germany vynechal. Těžko se mi akceptuje fakt, že Hyundai dostal u modelu i30 naprostou svobodu. Rozložení sil je v rámci jednotlivých modelů TCR naprosto shodné jako před rokem. To, co se ale změnilo, je absence "itřicítek" v TCR Europe.
Překládám si to tak, že i30 je moc rychlá a v loňské sezóně bylo nežádoucí, aby se objevovala před novým modelem Elantra. Nyní ale již "itřicítky" v TCR Europe nejedou, takže se auto úplně uvolnilo. Tam, kde "itřicítky" nastupují, se jejich jezdcům dle mého soudu až příliš daří.
Nyní se pojďme přesunout k letošní sezoně WTCR. Zde zatím kraluje Mikel Azcona. Vy jste ho považoval za jednoho z největších adeptů na titul už před sezonou. Asi vás tedy nepřekvapuje, jakou má letos formu a jak dobře se s Hyundai sžil?
Nepřekvapuje. Kromě toho, že je to vynikající pilot, tak pořád sedí v autě. Kromě WTCR jede i elektrické TCR a než se stal továrním jezdcem Hyundai, byl továrním jezdcem Cupry a v autě seděl také každý týden. Nicméně o tom, že je to super talent, není sporu. Naopak mi bylo v loňské sezóně líto Huffa a letos i Michelisze. Oba jsou legendy, velcí profíci a ostřílení jezdci. Najednou přijde šestadvacetiletý Španěl a maže si je na chleba. Bylo mi jich líto. Vlastně odjakživa mám takovou potřebu, že musím cítit s těmi dvojkami. V minulosti jsem tak fandil třeba Rosbergovi, Massovi, Botasovi nebo Ricciardovi.....
V posledních dvou sezonách slavili titul Yann Ehrlacher a Lynk & Co. Na něj dosáhli vždy zejména díky své strategii. Podle té byla vždy v určité fázi sezony určena týmová jednička, na kterou poté jeli všichni ostatní jezdci stáje. Při podniku ve Vila Realu ale musel Yann Ehrlacher pustit před sebe Santiaga Urrutiu. Můžeme z toho tedy usuzovat, že Lynk & Co se letos rozhodlo jako jedničku zvolit Urrutiu a Ehrlacher tak může na třetí titul za sebou zapomenout?
To si úplně nemyslím. Ano, zdá se, že Urrutia je letos velmi rychlý, nicméně si nemyslím, že by přišel čas delegovat Yanna na pomoc Urrutiovi k titulu. Upřímně si ani nemyslím, že něco takového přijde. Je třeba si uvědomit, že Yann je historicky v týmu až možná nezdravě protěžovaný. Na druhou stranu bude finální strategie Lynk & Co velmi zajímavá. Urrutia nebude při jeho rychlosti chtít akceptovat další stínování, respektive dělat vše pro podporu Yanna.
Pokud by Yann šestkrát nedojel a bodový rozdíl by byl třeba sto a více bodů, tak pochopitelně Yanna v týmu nominují na pomoc Urrutiovi. Nicméně aktuální situace je naprosto odlišná. Mají vyrovnaný bodový příděl a já se obávám, že i když bude Urrutia o něco málo občas rychlejší, nikdy nepřebije skutečnost, že synovcem Mullera je právě Yann.
Před letošní sezonou byla zavedena řada změn pravidel. Přesto můžeme vidět taktizování. Hyundai na MotorLandu Aragón přiznal, že cítil, že nebude mít v prvním závodě šanci a tak se v kvalifikaci soustředil zejména na dosažení co nejlepší startovní pozice pro druhý, kde se otáčí nejlepší desítka. Girolami měl zase pocit, že ve Vila Realu jeli jeho soupeři v kvalifikaci záměrně pomaleji, aby si udrželi nižší kompenzační závaží. Myslíte si tedy, že tyto změny pomohly?
Myslím si, že neexistuje pravidlo, které by dokázalo taktizování z motorsportu zcela vymýtit. Vždy to bude tak, že se vám na některé trati bude například kvůli BoP dařit méně. Budete tím pádem vědět, ža na vítězství v kvalifikaci nemáte šanci a budete tak svou hlavní pozornost soustředit zejména na druhý závod, kde se otáčí rošt.
Původně se ale pro letošní sezonu uvažovalo o tom, že by se BoP měnilo ze závodu na závod. Mělo to být tak, že by se v sobotu uskutečnila jedna kvalifikace a jeden závod. V neděli by se poté odjela další kvalifikace a už pro druhý závod víkendu by bylo jiné BoP. Nakonec tento nápad neprošel, ale líbilo by se mi to asi o něco více.
Promotéři sérií TCR by měli být neustále ve střehu. Měli by hlídat jak rychlost, tak pravidla, obecné vzorečky neustále dosazovat do praxe a posuzovat, zda něco nejde proti sportu. Například kompenzační závaží je dle mého názoru úplně mimo. Pokud bych jel například TCR Eastern Europe, tak bych v kvalifikaci mířil na páté či šesté místo. V závodech bych se následně pokusil dvakrát vyhrát. Aktuální pravidla by mi nepřidělila žádné kompenzační závaží pro další víkend, zatímco vítěz kvalifikace, který by dojel v závodě třeba osmý, by dostal čtyřicetikilovou zátěž...
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Fullinrace Academy