Sargeant podmínečně angažován
Pokud získá superlicenci, pojede příští rok za Williams
Ve F1 bude příští rok s největší pravděpodobností opět závodit americký pilot. Williams totiž krátce před začátkem sobotního programu Velké ceny USA oznámil, že jeho rezervní jezdec Logan Sargeant příští rok povýší do závodní sedačky, pokud získá dostatečný počet bodů pro zisk superlicence. K tomu je ovšem velmi blízko.
„Cítíme, že už je připraven na to, aby za nás závodil. Pokud bude mít dostatek bodů pro zisk superlicence, bude příští rok naším druhým jezdcem,“ oznámil na tiskové konferenci šéf Williamsu Jost Capito.
Aby mohl Sargeant příští rok ve F1 závodit, potřebuje za roky 2020, 2021 a 2022 nasbírat minimálně 40 superlicenčních bodů. Momentálně jich má na kontě 28. Dvacet jich získal v roce 2020, když jako pilot Premy obsadil v roce 2020 celkovou třetí příčku. Dalších sedm bodů přidal za sedmou příčku v sezoně 2021, kdy hájil ve FIA F3 barvy Charouz Racing Systemu. Skutečnost, že odjel v pátečním prvním volném tréninku na Velkou cenu USA sto kilometrů, mu přinesla další bod. Nyní mu jich tak chybí dvanáct.
Dá se říct, že další dva body získá v podstatě zadarmo. Tedy za předpokladu, že na jeho voze nedojde k nějakým technickým problémům nebo nehavaruje. Williams mu totiž dá letos ve volných trénincích ještě dvě další šance.
„Logan během prvního tréninku v Austinu ukázal, že má spoustu znalostí a poskytl týmu užitečnou zpětnou vazbu pro přípravu na zbytek víkendu. V Mexiku a Abú Zabí od nás dostane další příležitosti, aby se na trati sžil s týmem. Pojede volné tréninky, v Abú Zabí ale nastoupí také do testu mladých talentů. Budeme se co nejvíce snažit Logana podpořit ve snaze získat superlicenci,“ odhalil další plán pro Sargeanta sportovní ředitel Williamsu Sven Smeets.
Po startech v dalších dvou volných trénincích tak bude mít Sargeant na kontě 30 bodů. Zbylých deset už bude muset nasbírat ve F2, kde letos hájí barvy stáje Carlin. Aby získal potřebných deset bodů, musí v celkovém pořadí skončit nejhůře šestý. Tuto podmínku sice prozatím splňuje, protože je třetí, ještě ale nemá vyhráno. Při posledním podniku v Abú Zabí totiž stále bude možné získat až 39 bodů a Sargeant se může v nejextrémnějším případě propadnout až na 11. místo.
Sargeanta stále mohou pokořit Jack Doohan (-9 bodů), Jehan Daruvala (-9 bodů), Enzo Fittipaldi (-9 bodů), Liam Lawson (-12 bodů), Frederik Vesti (-18 bodů), Ajumu Iwasa (-21 bodů), Jüri Vips (-25 bodů) a Dennis Hauger (-37 bodů). Dodejme ovšem, že Sargeant si při posledním podniku nemusí nutně jen pohoršit, ale také polepšit. Za druhým Théem Pourchairem totiž zaostává o 29 bodů. Felipe Drugovich už je jistým šampionem.
Ze dna na vrchol
Sargeant se příští rok stane pilotem F1, loni ale chybělo jenom málo a jeho kariéra ve formulových sériích skončila. Američan se po zisku třetího místa ve FIA F3 v roce 2020 poohlížel po sedačce v F2. Při posezonních testech v Barceloně dokonce nastoupil za španělskou stáj Campos. Na přestup do této kategorie ale nakonec nesehnal dostatek financí a uvažoval o přechodu do vytrvalostních závodů.
Nakonec z toho ale bylo pokračování ve FIA F3. Útočiště totiž našel u české stáje Charouz Racing System. V jeho barvách obsadil celkovou sedmou příčku, byl ovšem suverénně nejlepším jezdcem týmu a v Soči pro něj dokonce získal první vítězství v šampionátu. Těmito výkony zapůsobil právě na Williams, který si ho vzal pod svá křídla. Díky tomu mohl Sargeant ještě před koncem sezony debutovat ve F2. V saúdskoarabské Džiddě nastoupil za HWA Racelab.
Sargeant bude prvním americkým pilotem F1 po osmi letech. Dosud posledním jezdcem z této země byl Alexander Rossi, který během sezony 2015 odjel pět závodů za stáj Manor Marussia. Pokud se bavíme o stálých pilotech, je posledním Scott Speed. V současnosti čtyřnásobný americký šampion v rallyekrosu působil v období 2006-2007 u Toro Rosso. Po Velké ceně Evropy 2007 na Nürburgringu byl ovšem vyhozen a nahrazen Sebastianem Vettelem.
Rossi a Speed pochopitelně nejsou jedinými Američany, kteří ve F1 závodili. Tato země totiž královně motorsportu dala celkem 57 závodníků. Největší díru do světa udělali Phil Hill a Mario Andretti, kteří se stali v letech 1961, respektive 1978 mistry světa. Vítězství ve velké ceně ale získali kromě těchto dvou legend také Dan Gurney, Bill Vukovich, Peter Revson, Johnnie Parsons, Lee Wallard, Troy Ruttman, Bob Sweikert, Pat Flaherty, Sam Hanks, Jimmy Bryan, Rodger Ward, Jim Rathmann a Richie Ginther.
Na vítězství amerického jezdce už ale F1 čeká 42 let. Naposledy totiž triumfoval ve své mistrovské sezoně právě Mario Andretti při Velké ceně Nizozemska 1978 v Zandvoortu. Poslední americké pódium je ale poměrně o hodně mladší. Při Velké ceně Itálie 1993 totiž dojel třetí Mariův syn Michael. Šlo o jeho vydařenou rozlučku s jinak nepříliš povedeným angažmá ve F1. Pro poslední tři závody sezony 1993 ho totiž u McLarenu nahradil Mika Häkkinen.
Zdroj: FORMULE.cz, Motorsport, úvodní foto: Williams