Williams znovu oblékne modro-černý kabát
Slibuje lepší aerodynamiku, přítlak i jízdní vlastnosti
Monoposty stáje Williams budeme příští rok vídat ve více méně stejném zbarvení. Britský tým totiž zůstává i nadále věrný tmavě modré a černé, které budou i letos na jeho autech dominovat. Zbarvení stáj představila v pondělí na loňském monopostu s označením FW44 ve své továrně v Grove. Nový monopost FW45 se totiž stále dokončuje. Podle týmu na něm dojde k řadě vylepšení. Zajímavostí je rovněž příchod výrobce olejů a maziv Gulf jako jednoho ze sponzorů.
„Z letošního auta jsme nadšení. Nemohu dostatečně poděkovat celému týmu v Grove za jeho tvrdou práci, díky které jsme připraveni na sezonu. Mám také radost, že mohu na naší cestě přivítat nové i dosavadní partnery,“ uvedl předseda představenstva Williamsu Matthew Savage.
Při prvním pohledu se může zdát, že letošní zbarvení Williamsu je zcela identické jako to loňské. Není to ale tak docela pravda. K drobným změnám totiž došlo ve vrchních částech monopostu. Zatímco loni zde musel tým použít holá a převážně černá uhlíková vlákna, aby vyhověl požadavkům na minimální hmotnost, letos tato místa dostala matný lak.
Součástí zbarvení zůstávají také modro-červené prvky, které poukazují na novou éru týmu. Ta odstartovala v srpnu roku 2020, kdy byla stáj odkoupena americkou investiční společností Dorilton Capital.
Na vozech budou zastoupena i loga sponzorů. Mezi nimi budí pozornost hlavně výrobce olejů a maziv Gulf. Tato společnost k týmu přechází od McLarenu. Logo Gulfu se objeví na špičce vozu i na zadním křídle.
Zvěsti o tom, že by mohl mít Gulf nemalý vliv na celosezonní zbarvení, se sice nepotvrdily, není ale vyloučeno, že Williams v některém ze závodů nastoupí ve speciálních barvách, které budou odkazovat právě na partnerství s touto značkou. U Gulfu by něco takového nebylo ničím novým. Při Velké ceně Monaka 2021 totiž startoval v barvách věnovaných právě této společnosti McLaren.
„Gulf má spoustu fanoušků po celém světě. Dostáváme řadu proseb, které se týkají právě zbarvení. Chceme, aby bylo speciální. Spouštíme řadu aktivačních plánů, které se zaměřují na fanoušky. Pořád cítíme, že Gulf je mezi nimi oblíbený a moc chceme, aby naši fanoušci toho byli součástí. Samozřejmě se tedy koukáme na různá řešení,“ nevylučuje nasazení speciálního zbarvení výkonný ředitel Gulfu Mike Jones.
Lepší aerodynamika i jízdní vlastnosti
Vůz s označením FW45 sice ještě nebyl dokončen, Williams si ale od něj slibuje řadu zlepšení v porovnání s loňským rokem. Došlo k optimalizaci chlazení pohonné jednotky, díky čemuž mohly být výrazně rozvinuty bočnice. Upraveno bylo také přední zavěšení a významné vnější aerodynamické plochy. Kvůli změně technických pravidel došlo ke zvednutí hran podlahy. Vůz byl rovněž upraven tak, aby mu vyhovovaly vlastnosti nových pneumatik. Williams očekává, že tyto změny mu přinesou efektivnější aerodynamiku, větší přítlak a také lepší jízdní vlastnosti.
Nové auto se poprvé objeví v akci v pondělí 13. února na okruhu Silverstone. Za volantem se zde prostřídají Alexander Albon i Logan Sargeant. Přítomen ale bude i mistr světa F1 z roku 2009 Jenson Button, který momentálně u Williamsu zastává roli poradce.
Zatímco pro Albona půjde v barvách Williamsu o druhou sezonu a celkově o čtvrtý rok ve F1 (v letech 2019-2020 působil u Toro Rosso a Red Bullu), na Sargeanta čeká v královně motorsportu premiérová sezona. Čtvrtý muž loňského ročníku F2 se stane prvním Američanem ve F1 od roku 2015. Tehdy v ní závodil Alexander Rossi. Nahradí Nicholase Latifiho.
Ke změnám ale nedochází pouze v jezdeckém složení, ale i na pozici šéfa. Tým totiž během zimy opustil Jost Capito, kterého nahradí James Vowles. Ten dosud působil u Mercedesu jako šéf stratégů. Odhalení nových barev se ale nezúčastnil. Do svého nového působiště totiž nastupuje až od 20. února. Kromě Capita opustil tým mimo jiné i technický ředitel Francois-Xavier Demaison.
V minulosti sice Williams dosáhl mimo jiné na devět titulů v Poháru konstruktérů a na sedm mezi jezdci, dnes už ale připomíná kdysi tak úspěšný tým jenom názvem. Poslední vítězství si připsal při Velké ceně Španělska 2012 zásluhou Pastora Maldonada a loni skončil s osmi body na posledním desátém místě.
Alexander Albon cítí po testech na simulátoru v některých oblastech zlepšení. Zůstává však opatrný.
„Řekl bych, že rozhodně jsme v lepší pozici než na konci loňského roku. Nevím ale, jak se to projeví na okruhu. Nevím, jak velký krok udělají ostatní. To ukáže čas. Na simulátoru je spousta věcí, které vás mohou uvést v omyl, například korelace, takže nikdy pořádně nevíte. Pro tuto chvíli jsme tedy v lepší pozici. Těžko ale říct, kde budeme,“ přiznává.
Velké problémy měl loni Williams podle Thajce v nízkých rychlostech: „Loni zde byly jasné slabiny. Neměl jsem to tak jenom má, ale také Nicky (Nicholas Latifi – pozn. red.). I Logan loni s tímto autem jezdil (zúčastnil se čtyř volných tréninků – pozn. red.). Můžu říct, že když se nám blokovala přední kola v nízkých rychlostech, tak to byl docela velký problém. Snažili jsme se z toho dostat a přijít na to, proč je to tak složité. Naším společným cílem tedy je zlepšit se v takovýchto oblastech. Není to jenom o mně. Logan dal loni týmu podobnou zpětnou vazbu. Zná problémy tohoto vozu. Ten pocit v autě pro něj není úplně nový. Ví tedy, kde musí být auto rychlejší,“ dodává Albon.
Zdroj: FORMULE.cz, Motorsport, PlanetF1, úvodní foto: Williams