Překvapivá náhrada za Sargeanta
S Williamsem dojede sezonu Colapinto
Žádný Mick Schumacher ani Liam Lawson. Logana Sargeanta nahradí ve zbývajících závodech letošní sezony u Williamsu Franco Colapinto. Předčasný konec angažmá amerického jezdce a současně povýšení svého juniora potvrdila britská stáj v úterý večer. Jednadvacetiletý Colapinto, který dosud účinkoval ve F2, se stane prvním argentinským pilotem ve F1 po 23 letech.
"Je pro mě velkou ctí, že spolu s Williamsem zažiji svou premiéru ve formuli 1. Přesně to jsou věci, o kterých sníte. Tento tým má úžasnou historii a nemůžu se dočkat, že budu součástí jejich mise, kterou je vrátit se zpět na špici," těší se jezdec, který už se letos zúčastnil s Williamsem volného tréninku na Silverstone. Současně si ale uvědomuje, že ho nečeká nic lehkého. "Do F1 nastupuji uprostřed rozjeté sezony, takže se budu muset opravdu hodně učit. Jsem ale na tuto výzvu připraven. Budu se plně soustředit na to, abych co nejlépe spolupracoval s Alexem (týmový kolega Alexander Albon - pozn.red.) a celým týmem a abych dosáhl úspěchu," dodává.
Ve voze F2 si Colapinto poprvé zazávodil loni při závěrečném podniku v Abú Zabí, kdy dostal šanci od stáje MP Motorsport. Její barvy hájil i letos. A nedá se říct, že neúspěšně. Třikrát dosáhl na stupně vítězů a v průběžném pořadí mu čtyři podniky před koncem patří šesté místo. Nejvýraznější moment zažil při sprintu v italské Imole, který dokázal vyhrát.
Před svým vstupem do F2 byl Colapinto vidět také v seriálu FIA F3. Tam působil v sezonách 2022 a 2023 a umístil se na devátém, respektive čtvrtém místě. Podařilo se mu vyhrát čtyři závody. Z formulových úspěchů argentinského pilota stojí za zmínku také titul ve španělské F4 (2019), bronz z Eurocupu formule Renault (2020) nebo třetí místo ze zimního seriálu Toyota Racing Series (2020).
Colapinto ale nemá zkušenosti pouze s monoposty. Několik závodů odjel také s prototypem třídy LMP2 nebo s vozem GT3. Vytrvalostním závodům se věnoval v roce 2021. V seriálu Asian Le Mans Series se dokonce umístil na celkovém třetím místě třídy LMP2. V European Le Mans Series obsadil čtvrtou příčku a dokonce získal jedno vítězství. Zúčastnil se také slavného závodu 24 hodin Le Mans, ve kterém bral sedmou příčku ve třídě.
"Nahradit jezdce uprostřed sezony není rozhodnutím, které by se nám činilo lehce," přiznává šéf Williamsu James Vowles. Za svým krokem si ale stojí. "Věřím, že tím dáváme týmu tu nejlepší šanci bojovat ve zbytku sezony o body. Nedávno jsme nasadili velké vylepšení vozu a proto potřebujeme naplno využít každou příležitost získat body. Boj ve středu pole je neuvěřitelně vyrovnaný. Také věřím, že se vyplatí investovat do mladých jezdců, kteří patří do naší akademie," vysvětluje.
Colapinto není jediným členem akademie Williamsu, který letos působí ve F2. Tím druhým je Zak O´Sullivan. Loňský vicemistr F2 se v průběžném pořadí nachází na desátém místě. Na rozdíl od Colapinta ale dokázal vyhrát dva závody. Nejprve opanoval hlavní závod v Monte Carlu a poté také sprint ve Spa-Francorchamps. Juniorský program britské stáje dále tvoří Luke Browning (FIA F3), Jamie Chadwicková (Indy NXT), Lia Blocková (F1 Academy), Alessandro Giusti (evropská regionální formule), Sara Macujová, Dean Hoogendoorn a Oleksandr Bondarev (všichni motokáry).
Colapintův příchod znamená konec dlouhého čekání pro Argentinu. Ta totiž naposledy měla ve F1 zastoupení v období 2000-2001, kdy u stájí Minardi a Prost působil Gastón Mazzacane. Žádný bod se mu ale získat nepodařilo. To ovšem neznamená, že by Argentina byla ve formuli 1 neúspěšnou zemí. Před Colapintem totiž v královně motorsportu závodilo hned 24 pilotů z této země.
Historicky nejúspěšnějším argentinským pilotem F1 je Juan Manuel Fangio. Ten vyhrál 24 velkých cen a v letech 1951, 1954, 1955, 1956 a 1957 se stal mistrem světa. V tomto ohledu je třetím nejúspěšnějším jezdcem v dějinách. Blízko k titulu byl také Carlos Reutemann, který vybojoval dvanáct triumfů a v roce 1981 se stal vicemistrem. Na šampiona Nélsona Piqueta mu tehdy chyběl jediný bod. Kromě Fangia a Reutemanna dokázal vyhrát velkou cenu také José Froilan González, který triumfoval dvakrát. Na stupně vítězů se podívali rovněž Onofre Marimón (2x) a Carlos Menditeguy (1x).
V tuto chvíli ale vše nasvědčuje tomu, že Colapintovo angažmá bude spíše krátkodobé. Za Williams totiž budou v sezoně 2025 závodit Alexander Albon s Carlosem Sainzem. Na startovním roštu pro příští rok v tuto chvíli zbývají již jen tři volné sedačky. Najdeme je u Mercedesu, VCARB a Sauberu. K Mercedesu s největší pravděpodobností zamíří Andrea Kimi Antonelli. U VCARB se nejspíše rozhodne mezi Danielem Ricciardem a Liamem Lawsonem. S volným místem u Sauberu, který se od roku 2026 stane továrním týmem Audi, je spojována řada jmen. Colapinto ale mezi nimi v tuto chvíli není.
Konec amerického snu
Logan Sargeant byl součástí stáje Williams od roku 2023. Tehdy po úspěšném působení ve F2 (4. místo) nahradil Nicholase Latifiho. Během 36 velkých cen, které v královně motorsportu odjel, se ale převážně trápil. Ve své nováčkovské sezoně získal pouze jediný bod za desáté místo při domácí Velké ceně USA. Při srovnání s Alexanderem Albonem, který posbíral 27 bodů, ale rozhodně nebylo možné mluvit o úspěchu. Letošní ročník pro něj byl ještě méně vydařený. Sargeant nebodoval vůbec. Když havaroval při třetím volném tréninku na Velkou cenu Nizozemska, čímž zničil vylepšení monopostu a kvůli čemuž nestihl kvalifikaci, došla týmu trpělivost.
"Pro Logana je to určitě nesmírně těžké," uvědomuje si James Vowles. Svého bývalého jezdce se snaží povzbudit. "Po celou dobu, co závodil s Williamsem, do toho dával všechno. Chceme mu poděkovat za jeho tvrdou práci a pozitivní přístup. Je to talentovaný jezdec a rádi bychom mu do budoucna vyjádřili podporu," dodává britský manažer.
Sargeant se prozatím ke svému vyhazovu nevyjádřil. Situaci již ale na sociálních sítích komentoval Američanův dosavadní týmový kolega Alexander Albon. "Z vlastní zkušenosti vím, jak dokáže být tento sport krutý," připomíná Thajec, který byl po sezoně 2020 vyhozen z Red Bullu a následně musel strávit rok v DTM. "Brácho, dal jsi do toho všechno a bylo mi potěšením, že jsi byl mým týmovým kolegou. Jsem si jistý, že ať už budeš v budoucnu dělat cokoli, budeš v tom skvělý," vzkázal svému nyní již bývalému parťákovi.
Jaká bude Sargeantova budoucnost ve světě motorsportu, je v tuto chvíli otázkou. Už v uplynulých měsících byl ale spojován se sedačkou v IndyCar u stáje Prema, která příští rok do šampionátu vstoupí. Italský tým už Sargeant zná. V roce 2020 s ním obsadil třetí místo ve FIA F3. Bývalí piloti F1 v minulosti často našli útočiště také na scéně vytrvalostních závodů nebo ve formuli E. S vytrvalostí, respektive závody sportovních vozů už má Sargeant zkušenosti. S vozem LMP2 odjel v roce 2021 dva závody European Le Mans Series. Ve stejném roce nastoupil v rámci třídy GT3 také do tří závodů Michelin Le Mans Cupu.
Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Williams Racing