Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Michek těsně za desítkou, Macík se blíží k pódiu

Michek těsně za desítkou, Macík se blíží k pódiu

Rallye Dakar - 8. etapa

Aleš Loprais opět navýšil své vedení v kamionech, Martin Macík se díky dalšímu etapovému triumfu přiblížil k celkové třetí příčce a Martin Michek se málem umístil mezi nejlepšími deseti motorkáři. Taková byla osmá etapa letošní Rallye Dakar, která zavedla účastníky z Davadmí do Rijádu.

Na programu bylo 346 měřených kilometrů. Šlo o druhou část maratonské etapy. Po sobotní sedmé etapě, která vedla opačným směrem (tedy z Rijádu do Davadmí), totiž dostali mechanici pouze dvouhodinový prostor ve speciálně zřízené servisní zóně, aby zapracovali na svých strojích. Poté museli všichni své vozy zaparkovat na parkovišti v Davadmí a zde se na nich pracovat už nesmělo.

V porovnání se sobotou se do akce vrátily motorky a čtyřkolky. Tyto kategorie měly během sedmé etapy pauzu. Organizátoři totiž měli kvůli špatnému počasí obavy o jejich bezpečnost.


Macík útočí na bednu



Kategorie kamionů přinesla v neděli už šestý český etapový triumf na letošním Dakaru. Již počtvrté se přitom o vítězství postaral Martin Macík (ve zbylých dvou případech byl nejlepší Aleš Loprais). Jezdec týmu MM Technology si tak spravil chuť poté, co ho v sobotu zdržela oprava kabiny.

"Museli jsme opatrně, abychom nezničili auto, někam neskočili a nestálo nás to další minuty. Ale bylo to zábavné, střídaly se písky a rozjeté cesty. Všechno mokré. Všude tu pršelo. Pořád jsme museli hledat nejlepší trasu,"
popisoval Macík svou cestu za dalším triumfem.

Martin Macík dosáhl už na čtvrtý etapový triumf. Foto: MM Technology


Český závodník nezapomněl ani vyzdvihnout své parťáky: "Závěrečné kamenité úseky byly naše. Také jsme krásně letěli v řečištích. A všechno fungovalo. Navigačně opět bez chyby. Pochvala Františkovi (navigátor František Tomášek - pozn. red.). A dneska jde úspěch za Davidem (palubní mechanik David Švanda - pozn. red.), za tátou a za kluky mechaniky. Jsou neskuteční. Během hodiny a půl včera dali auto skvěle do kupy, i když jsme jim trochu přidělali práci," byl vděčný.

Spokojenost ale mohla panovat i u jiného českého jezdce. Aleš Loprais sice nestačil kromě Martina Macíka ani na druhého Mitchela van den Brinka a obsadil třetí příčku, porazil ale svého nejbližšího pronásledovatele v průběžném pořadí Martina van den Brinka. Nizozemec obsadil páté místo a na Lopraise ztratil zhruba 14 minut.

"Půlka Dakaru je za námi. Jsme ve vytouženém bivaku, je tu den volna. Cílem bylo neudělat chybu a dotáhnout to do volného dne, což se podařilo. Zajeli jsme třetí místo. Jsem za to vděčný a jsem rád, že je to tak, jak to je. Teď nás čeká druhá půlka Dakaru, která má být údajně těžší. Jsem zvědavý, co na nás nachystají a jak si s tím poradíme. Já ale věřím, že poradíme," oddechl si Loprais v cíli osmé etapy.

U jezdců Buggyry se etapa zcela bez potíží neobešla. Martinu Šoltysovi upadly v sobotu tlumiče. I v neděli se proto musel obejít bez tlumení a obsadil osmé místo. Jaroslav Valtr se pak kvůli technickým problémům nezmohl na lepší než 11. pozici.

"Po sto metrech na startu to přestalo jet. Hned jsem věděl, že jedeme na pět válců. Po technických pasážích přišly duny, kde jsme museli jet opatrně a obezřetně. Najeli jsme tam tak o 10 až 15 kilometrů navíc, protože jsme objížděli všechny prudké výjezdy. Neměl jsem odvahu na ně auto poslat, abychom někde nezůstali ležet na boku. Poslední úsek dnešní etapy byl spíš rychlý. I přes rozbíječky jsme to drželi pořád pod plynem, bohužel ztráta je velká," uvedl Valtr.
Jaroslavu Valtrovi zabránila technika v lepším výkonu. Foto: Buggyra Racing


Týmový kolega Šoltyse a Valtra Robert Kasák se umístil v závěru první dvacítky. Slovák obsadil 19. pozici.

Spokojenost mohla panovat u nizozemské stáje Riwald, která využívá kamiony Renault od severočeského MKR Technology. Pascal de Baar totiž zajel čtvrtý čas. Mezi elitními deseti se objevil i Kees Koolen ze stáje Project 2030, který startuje s kamionem Iveco od MM Technology. Skončil sedmý.

Vajdotas Paskevičius z týmu Fesh Fesh skončil dvanáctý, Tomáš Vrátný čtrnáctý, Adwin Hoondert z týmu Riwald patnáctý, Claudio Bellina šestnáctý, Richard de Groot sedmnáctý a Tomáš Tomeček dvacátý pátý. Dušan Randýsek v době publikování tohoto článku ještě nefiguroval ve výsledcích.

Do volného dne vstupuje Aleš Loprais jako lídr kategorie kamionů se solidním náskokem 16 minut a 17 sekund před Martinem van den Brinkem. Třetí pozice patří Janusi van Kasterenovi. Ten už se ale musí bát Martina Macíka, který zaostává na čtvrtém místě o pouhých 47 sekund. Jaroslav Valtr je šestý, Martin Šoltys sedmý, Kees Koolen osmý, Tomáš Vrátný jedenáctý, Claudio Bellina dvanáctý, Richard de Groot třináctý, šestnáctý Adwin Hoondert, sedmnáctý Pascal de Baar, dvacátý první Robert Kasák, dvacátý třetí Tomáš Tomeček a dvacátý čtvrtý Vajdotas Paskevičius.

Prokop dál stoupá



V kategorii aut byl nejrychlejší Carlos Sainz. Poté ale Španěl překročil povolený rychlostní limit 30 km/h na přejezdu a to vyústilo v pětiminutovou penalizaci. Kvůli tomu spadl až na třetí místo. Zatímco první příčku po něm zdědil Sébastien Loeb, druhý skončil Násir al-Attíja.

Carlose Sainze mohlo etapové vítězství těšit jen dočasně. Foto: Audi Sport


Loeb se sice stal vítězem etapy, i u jezdce stáje Bahrain Raid Xtreme se ale objevily drobné komplikace: "Měl jsem jeden defekt a musel jsem měnit pneumatiku, jinak to ale bylo v pořádku," prozradil Francouz.

Martin Prokop obsadil 14. místo a přiznal, že se během neděle necítil nejlépe. Nyní už se těší na odpočinek.

"Dnes jsem nebyl úplně tou nejostřejší tužkou v penále," byl jezdec stáje Benzina Orlen sebekritický. "Nějak jsem nebyl při smyslech a tempo tomu odpovídalo. Hlavní misí bylo dovézt auto do Rijádu. Potřebovali jsme dokončit první týden a odpočinout si, máme toho totiž plné kecky," dodává jihlavský jezdec.

Francouzský jezdec Antoine Galland se spolu se svým českým spolujezdcem Davidem Křípalem umístil o poznání níže než Prokop. Dvojice byla klasifikována na 65. pozici.

Náskok Násira al-Attíji v čele průběžného pořadí je stále velmi komfortní - vyšší než jedna hodina. Druhý zůstává Henk Lategan a třetí Lucas Moraes. Tato dvojice by se ale v závěrečném týdnu soutěže mohla o pódiové pozice obávat. Sébastien Loeb se totiž prezentuje slušnou rychlostí a pokud se mu vyhnou potíže, mohl by Lategana s Moraesem ještě potrápit. Nyní ztrácí okolo 32 sekund na Moraese a zhruba 49 sekund na Lategana. Martin Prokop se posunul na sedmé místo a Antoine Galland je šedesátý třetí.
Martin Prokop už je celkově sedmý. Foto: Benzina Orlen Team


Lehké prototypy vyhrál v neděli Joao Ferreira. Druhý skončil obhájce vítězství Francisco López Contardo a třetí pozici obsadil Mitchell Guthire. Aliyyah Kolocová byla opět lepší z dvojice Buggyry a umístila se na 18. příčce. Josef Macháček skončil dvacátý. Celkově zůstává první Guillaume de Mevius před Austinem Jonesem a Sethem Quinterem. Macháček je dvanáctý a Kolocová třicátá pátá.

Side-by-side patřila v neděli Jeremiasi Gonzálezovi Feriolimu. Druhý čas zajel Jasir Sajídan a třetí Gerard Farres Guell. Na prvním místě zůstává Rokas Baciuška, ačkoli ho v osmé etapě potkaly dva defekty. Litevce následují otec a syn Goczalovi. Druhý je Marek a třetí Eryk.

Tři jezdci ve třinácti vteřinách



V motorkách se stejně jako v autech měnil po penalizaci vítěz etapy. Nejrychlejší byl sice původně Mason Klein, a to i navzdory pádu, pak ale dostal dvouminutový trest za překročení rychlosti a propadl se na třetí pozici. Etapové vítězství tak připadlo Rossi Branchovi a druhý skončil Daniel Sanders. Branch se stal osmým letošním různým vítězem v osmé etapě.

Předvedl se také Martin Michek. Českobudějovickému jezdci chyběla mezi elitní desítku necelá jedna minuta a obsadil 11. příčku. To zvládl i přesto, že během etapy pociťoval následky pádu z úvodu. Bolela ho pravá noha.

"Byla tam větší díra, do které jsem sletěl tak, že jsem dopadl do ostré protihrany. Nohy se mi ze stupaček ohnuly, odnesla to pravá noha. Dalších padesát kilometrů jsem měl mžitky před očima," přiznává jezdec stáje Orion - Moto Racing Group.

V bivaku sice Michek navštívil lékaře, žádné větší zranění ale nebylo odhaleno: "Martin dostal pilulky na bolest, dvě teď a dvě na zítra. Má to trochu natažené a nateklé, kosti jsou ale v pohodě. Uvidí se, co zítra. Když by se probral s větší bolestí, máme se vrátit a něco s tím prý provedou. Teď musí odpočívat a být v klidu," prozrazuje šéf týmu Ervín Krajčovič.

Jan Brabec skončil na 42. pozici. David Pabiška sice jednou upadl, dokončil však etapu na 44. příčce. Pod americkou vlajkou závodící Petr Vlček byl klasifikován jako sedmdesátý druhý.

Nedělní etapa pořádně zamotala situací na čele. Na první pozici se sice nadále drží Skyler Howes, druhý Kevin Benavides se třetím Masonem Kleinem ale ztrácejí pouze 13 vteřin. Kleina tak může o to více mrzet penalizace za překročení rychlosti. Martin Michek je čtrnáctý, Jan Brabec třicátý třetí, David Pabiška čtyřicátý druhý a Petr Vlček šedesátý první.

Skyler Howes bude mít co dělat, aby se udržel ve vedení až do cíle. Foto: Husqvarna Factory Racing


Čtyřkolky patřily Manuelu Andújarovi před Alexandrem Giroudem a Marcelem Medeirosem. Jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius sice zpočátku usiloval o vítězství v etapě, technické problémy ho ale srazily až na čtvrté místo.

V čele je stále bezpečně Alexandre Giroud, který vede o 1 hodinu, 41 minut a 37 sekund před Manuelem Andújarem. Třetí místo patří Pablu Copettimu. Laisvydas Kancius se nachází na osmé pozici.

Klymčiw bronzový mezi klasiky


V soutěži Dakar Classic se v neděli zadařilo Ondřeji Klymčiwovi. Ten se svým vozem Škoda LR 130 obsadil třetí pozici za vítězným Juanem Morerou a druhým Paolem Bedeschim. Ondřej Martinec obsadil 21. pozici, Olga Roučková 31., Radovan Kazarka 46. a Radek Vávra skončil na 58. místě.

Celkově zůstává první Juan Morera před Carlosem Santaolallou a Dirkem van Rompuyem. Radovan Kazarka je třicátý osmý, Ondřej Martinec čtyřicátý druhý, Olga Roučková padesátá čtvrtá, Ondřej Klymčiw šedesátý první a Radek Vávra šedesátý druhý.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Orion - Moto Racing Group