Český triumf ve čtyřkolkách i smrt diváka
Rallye Dakar - 9. etapa
Vítězství Laisvydase Kanciuse z české stáje Story Racing v kategorii čtyřkolek, definitivní odstoupení Carlose Sainze mezi automobily po další havárii, ale také bohužel smrt jednoho z diváků po incidentu s Alešem Lopraisem. To byla devátá etapa Rallye Dakar, během které museli jezdci v úterý zdolat 359 měřených kilometrů z Rijádu do Harazu.
V kamionech bylo úterý dnem Nizozemců. Nejlépe si totiž s nástrahami deváté etapy poradil Janus van Kasteren. Jezdec stáje De Rooy Iveco proplul etapou bez vážnějších potíží a měřenou trasu zdolal v čase 3 hodiny, 40 minut a 52 sekund.
Radovat se ale mohli také v dílnách severočeského MKR Technology. Pascal de Baar ze stáje Riwald, která využívá hybridní Renaulty sestrojené právě severočeským týmem, totiž skončil druhý se ztrátou tří minut a šesti sekund. Nebýt nutnosti vyměnit v závěru etapy pneumatiku, možná to mohl být on, kdo oslaví vítězství.
Kromě Nizozemců se ale v nejlepší trojici znovu ukázala i česká vlajka. Třetí pozici totiž obsadil Jaroslav Valtr ze stáje Buggyra.
Celkový lídr Aleš Loprais se sice do nejlepšího tria nevešel, i přesto ale navýšil své vedení. Jeho nejbližší pronásledovatel v průběžném pořadí Martin van den Brink byl totiž jedním z mnoha závodníků, kteří zapadli v říčce. Kvůli tomu se umístil až na osmé pozici a na Lopraise, který bral čtvrtou příčku, ztratil téměř třicet minut.
Loprais sice říčku, ve které uvízla většina kamionů, objel, to ale neznamená, že se mu potíže vyhnuly. Olomouckého rodáka, který v úterý slavil své 43. narozeniny, také postihly, ale v jiném místě.
"Ujeli jsme skoro dva kilometry po proudu a tam jsme se rozhodli, že to přeskočíme. Fandili jsme ladynce (přezdívka Lopraisova kamionu - pozn. red.), ale zastavila se necelé tři metry před finálním břehem. To byla trochu frustrace," přiznal v cíli Loprais.
Jeho posádka se ale nakonec zvládla ze svízelné situace dostat vlastními silami. Lopraisovi hodně pomohli navigátor Jaroslav Valtr mladší spolu s palubním mechanikem Petrem Pokorou, kterému se přezdívá Butul.
"Butul šel pro své oblíbené vaky, Jardu jsem diplomaticky poprosil o plechy a já jsem si šel sbírat své oblíbené kameny do řeky, abych je mohl naházet ladynce pod kola a měla tak lepší trakci. Během chvilky se auto podařilo cuknutím dopředu a dozadu rozhoupat," dodává Loprais.
I přes další po sportovní stránce zdařilou etapu ale Loprais rozhodně nemohl jásat. Během etapy totiž zahynul jeden z diváků původem z Itálie a z videozáznamu vyšlo najevo, že se tak stalo po incidentu právě s Lopraisem. Český závodník neměl původně o ničem ani tušení a vše se dozvěděl až v cíli. Z této informace byl pochopitelně zdrcen.
"Už jsme si šli lehnout, pak nás ale vytáhli komisaři s tím, že mají videozáznam našeho střetu s jedním pánem, který se snažil za dunou vyfotit naši lady. Utrpěl zranění, dvě až tři hodiny nato se mu udělalo nevolno a dostal při transportu do nemocnice infarkt. De facto mým přičiněním tedy vyhasl lidský život, protože jsem to byl já, kdo řídil. Musím ale přiznat, že já ani naše posádka jsme o tom nevěděli. Máme onboardy a externí videa, která to dokazují. Nic to ale nezmění na tom, že vyhasl lidský život," zasáhla Lopraise smrt fanouška.
Český závodník vyjádřil upřímnou soustrast všem pozůstalým: "Byl to šedesátidevítiletý pán, který se přijel na Dakar podívat, ale nešťastně si tam našel místo pod dunou a my ho vůbec neviděli. Tímto bych chtěl vyjádřit upřímnou soustrast jeho rodině, blízkým a kamarádům. Strašně mě to mrzí a v životě se to se mnou potáhe," dodal.
Důvod ke spokojenosti měli u ostravského týmu Fesh Fesh. Obě jeho Tatry Jamal se totiž také dostaly do elitní desítky. Lepší byl litevský jezdec Vajdotas Paskevičius, který obsadil páté místo. Tomáš Vrátný skončil šestý.
Mezi nejlepších deset se vešli i sedmý Martin Šoltys s desátým Martinem Macíkem. Jezdec Buggyry se ovšem musel potýkat s nefunkční zadní nápravou. Kromě toho mu navíc později praskl řemen od dobíjení. Macík pak doplatil na to, že do etapy vyrážel jako první. První byl totiž nejen na startu, ale také v problematické říčce. Tam strávil téměř hodinu. Trn z paty nakonec jeho posádce vytáhli Mitchel van den Brink s Jaroslavem Valtrem.
"Přijel Mitchel van den Brink a vypomohli jsme si vzájemně lany, ale jedno nám pořád chybělo. To nám nakonec půjčil Jarda Valtr. Mitchel pak nejdříve vytáhl Martina a pak i nás. Bylo to fakt náročné. Dorazil tam ještě Ben van de Laar. Toho jsme také tahali. Mitchelovi za pomoc moc děkujeme. Stejně tak Jardovi za půjčení lana," děkoval Macík.
Třetí jezdec Buggyry Robert Kasák skončil patnáctý. Claudio Bellina jedoucí pod MM Technology bral 20. místo. Richard de Groot skončil dvacátý první a Adwin Hoondert dvacátý osmý. Rychlé asistence Dušan Randýsek a Tomáš Tomeček etapu nedokončili a byl jim přidělen čas. Zatímco Tomeček byl klasifikován jako 35., Randýsek skončil na 43. příčce. Tomeček přitom do etapy vůbec nevyjel. Těsně před startem totiž u své Tatry objevil problém se zadními brzdami a o čtyři minuty propásl start.
Etapu nedokončil ani Kees Koolen ze stáje Project 2030, která startuje s Ivecem od MM Technology. Pro Nizozemce tímto letošní ročník Dakaru skončil.
Aleš Loprais opět navýšil své celkové vedení. To nyní činí 26 minut a 54 sekund. Martin van den Brink se ovšem propadl po problémech na třetí místo. Stříbrnou příčku mu sebral Janus van Kasteren. Martin Macík sice zůstává čtvrtý, jeho ztráta na třetí příčku ale překročila půlhodinu. Jaroslav Valtr je pátý, Martin Šoltys sedmý, Tomáš Vrátný devátý, Claudio Bellina jedenáctý, Richard de Groot dvanáctý, Adwin Hoondert patnáctý, Pascal de Baar šestnáctý, Robert Kasák dvacátý první, Vajdotas Paskevičius dvacátý čtvrtý, Tomáš Tomeček dvacátý šestý a Dušan Randýsek čtyřicátý čtvrtý.
Loeb už je na bedně
V kategorii automobilů získal už třetí letošní etapové vítězství Sébastien Loeb. Legendu rallyeového mistrovství světa navíc doplnili mezi nejlepší trojici další dva jezdci závodící s modelem BRX Hunter. Druhý skončil Vajdotas Žala a třetí Guerlain Chicherit, ačkoli bloudil a kromě toho ho potkal defekt pneumatiky.
Násir al-Attíja sice skončil až osmý, tento výsledek ale jeho pohodlné celkové vedení nijak neohrozil. Jeho největším konkurentům se totiž vedlo ještě méně. Zatímco Lucas Moraes skončil desátý, Henka Lategana zdržely komplikace při přejezdu duny a kvůli tomu byl klasifikován až jako šedesátý třetí s téměř hodinovou ztrátou na Loeba.
"Nebyl to pro nás dobrý den. Po osmnácti kilometrech jsme rozbili zadní tlumič, když jsme seskočili z malé duny. V úvodu etapy byly duny vážně těžko čitelné. U některých byl ten pokles opravdu ošklivý a u jednoho z nich jsme se bohužel nechali nachytat," sypal si Jihoafričan popel na hlavu.
Za to, že mohl etapu dokončit, vděčil Jazídu al-Rajhímu. Saúdskoarabský jezdec, který na minulém Dakaru obsadil třetí místo, už je po pátečních technických problémech bez šance na solidní výsledek.
"Děkuji moc Jazídu al-Rajhímu a Dirku von Zitzewitzovi za to, že u nás zastavili a dali nám svůj tlumič. Neuvěřitelné sportovní chování. Jsou to legendy, vážně nás zachránili. Nemohu jim dostatečně poděkovat. Pomohli nám tlumič vyměnit a také opravit poškozené olejové potrubí. Pak jsme se znovu rozjeli a dobelhali se do cíle etapy," byl Lategan vděčný.
Další problémy postihly také Carlose Sainze. Jezdec Audi havaroval již po šesti kilometrech. Po nehodě si stěžoval na bolest na pravé straně trupu a už ho dokonce vrtulník přepravoval do nemocnice v Rijádu. Sainz chtěl ale v závodě pokračovat a přesvědčil proto posádku vrtulníku, aby se otočila a dopravila ho zpět k autu. To se sice stalo, i přesto ale pro něj incident znamenal konečnou.
"Bohužel jsme měli incident, při kterém došlo k vážným poškozením vozu. Nemůžeme je opravit a i když je nám to moc líto, musíme odstoupit. Důležité ale je, že se nestalo nic vážného. Děkuji Lucasi Cruzovi (spolujezdec - pozn. red.) a Audi Sportu za všechnu práci a oddanost," byl El Matador zklamaný.
Pro Martina Prokopa skončila etapa 14. místem. Francouzský jezdec Antoine Galland, kterého naviguje David Křípal, bral 20. příčku.
Násir al-Attíja vede už o 1 hodinu, 21 minut a 57 sekund. Na druhé místo se po Lateganových potížích posunul Lucas Moraes. Třetí je Sébastien Loeb, který na Moraese ztrácí přes 21 minut. Lategan se propadl na čtvrtou pozici a nyní je o tři minuty za Loebem. Martinu Prokopovi patří i nadále sedmé místo. Antoine Galland je padesátý šestý.
Mezi lehkými prototypy zvládl etapu nejlépe David Zille před Guillaumem de Meviusem a Mitchellem Guthirem. Aliyyah Kolocová byla lepší z dvojice Buggyry a obsadila 20. místo. Josef Macháček byl klasifikován na 22. příčce. Celkově stále vede De Mevius před Austinem Jonesem a Sethem Quinterem. Macháček je jedenáctý a Kolocová třicátá pátá.
V side-by-side zajel nejrychleji Eryk Goczal před Rokasem Baciuškou a Michalem Goczalem. V absolutní klasifikaci zůstává lídrem Baciuška. Eryk Goczal je druhý a Gerard Farres Guell třetí.
Benavides prvním dvojnásobným vítězem
V kategorii motocyklů až do úterý platilo, že v každé letošní etapě zvítězil jiný jezdec. Toto pravidlo ale porušil Luciano Benavides. Argentinec z továrního týmu Husqvarny si totiž připsal již druhé letošní etapové prvenství. Na druhé pozici skončil Toby Price a na třetí Skyler Howes.
Jeden z uchazečů o celkové prvenství Mason Klein si v úterý svou situaci zkomplikoval. Kvůli řadě potíží totiž zajel pouze dvacátý druhý čas. Mimo jiné i kolidoval s Adrienem van Beverenem.
Komplikací byl pro Američana i ztracený roadbook: "Na začátku mi vypadl roadbook. Celou dobu jsem proto měl pocit, že jedu pomalu, protože jsem neměl žádnou navigaci. Nevěděl jsem, jestli je navigace obtížná nebo ne. Zkrátka jsem se musel všech držet. Právě proto jsme jeli velmi blízko u sebe," dodal.
Na zemi skončil kromě Kleina mimo jiné i Joan Barreda. Pro Španěla měl ale tento pád horší následky. Stěžoval si totiž na bolest zad, byl přepraven do nemocnice a letošní Dakar pro něj skončil.
"Je škoda, že se musíme s letošním Dakarem rozloučit. Dnes jsme šli do etapy s motivací závodit. Měli jsme dobrou startovní pozici a byla to etapa, kde jsme chtěli zkusit něco zajet. Poušť je ale záludná. Zkusili jsme to," mrzelo ho.
Barreda do letošního ročníku vstupoval s nadějí překonat historický rekord v počtu vyhraných etap v kategorii motocyklů. Před letošním ročníkem se totiž nacházel s 29 prvenstvími na třetí příčce a k vyrovnání rekordmanů Stéphana Peterhansela a Cyrila Desprese mu chyběly jen čtyři výhry. Ve čtvrté etapě si Španěl dojel pro 30. triumf. Další už ale letos nepřidá a je otázkou, zdali se Dakaru na motorce ještě někdy zúčastní. V srpnu totiž oslaví už 40. narozeniny a není vyloučeno, že příští rok už na motorce nepojede.
Svůj nejlepší letošní etapový výsledek zaznamenal Martin Michek. Českobudějovický rodák obsadil deváté místo, a to i přesto, že startoval pod prášky proti bolesti. Ty mu způsobuje naražený kotník na pravé noze. Toto zranění si přivodil při nedělním pádu.
Michek přiznal, že ráno pro něj nebylo snadné se obout: "Museli mě do bot dostat mechanici. Skoro až násilím jsme to tam nasoukali," říká.
Na 38. pozici skončil David Pabiška. Jan Brabec byl klasifikován jako čtyřicátý a pod americkou vlajkou startující Petr Vlček se umístil na 69. místě.
V celkovém vedení zůstává Skyler Howes. Velmi nebezpečně mu ale na záda dýchá Toby Price, který je o pouhé tři sekundy pozadu. Třetí je Kevin Benavides. Martin Michek se posunul už na 12. místo. Jan Brabec je třicátý třetí, David Pabiška čtyřicátý první a Petr Vlček šedesátý.
Triumf pro Story Racing
Ve čtyřkolkách se mohly radovat české barvy. Zvítězil totiž Litevec Laisvydas Kancius, který hájí barvy české stáje Story Racing. Druhý skončil Francisco Moreno a třetí Marcelo Medeiros. Celkově je pořád první Alexandre Giroud s náskokem 1 hodiny, 19 minut a 39 sekund před Franciscem Morenem. Třetí pozici drží Manuel Andújar. Kancius je osmý.
V soutěži Dakar Classic patřilo úterý švýcarskému jezdci Urbanu Alfonsu Gherardu Clericimu. Z Čechů se zadařilo nejvíce Ondřeji Klymčiwovi, který skončil šestý. Ondřej Martinec obsadil 31. místo, Olga Roučková brala 39. pozici, Radovan Kazarka ze stáje Buggyra skončil šedesátý a Radek Vávra šedesátý šestý. Celkově stále vede Juan Morera. Radovan Kazarka je třicátý devátý, Ondřej Martinec čtyřicátý druhý, Olga Roučková padesátá čtvrtá, Ondřej Klymčiw padesátý devátý a Radek Vávra šedesátý třetí.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Story Racing