Lopraisův konec nadějí a pokračování Loebova tažení
Rallye Dakar - 10. etapa
Desátá etapa letošního ročníku Rallye Dakar z Harazu do Shaybahu sice přinesla pouze 114 měřených kilometrů, čeští fanoušci na ni ale jen tak nezapomenou, a to bohužel v negativním slova smyslu. Aleš Loprais se totiž po nezaviněné úterní nehodě, při které přišel o život jeden z diváků, rozhodl být k dispozici úřadům kvůli vyšetřování a jeho účinkování v soutěži tak muselo skončit. Pro třeba takového Sébastiena Loeba ale byla středa o poznání příjemnější. Francouz totiž získal v kategorii automobilů už třetí etapové vítězství a je stále blíže k celkové druhé pozici.
Aleš Loprais sice ve středu nestartoval, radost z etapového vítězství v kategorii kamionů ale přesto mohli mít do jisté míry i čeští fanoušci. S etapou, při které letos poprvé účastníci zavítali do pouště Rub al-Chálí, se totiž nejlépe ze všech vypořádal Pascal de Baar startující za tým Riwald. Ten využívá hybridní kamiony Renault sestrojené v dílnách severočeské stáje MKR Technology. Nejkratší měřenou trasu letošního ročníku zdolal za 2 hodiny, 9 minut a 46 sekund.
"Pascal se v dunách cítí velmi dobře. Auto v nich reaguje výborně a když se to spojí, tak je z toho další tolik vytoužené vítězství," radoval se konstruktér MKR Technology Mario Kress.
Pro tým Riwald šlo na letošním Dakaru už o druhý etapový triumf. Poprvé se mohla nizozemská ekipa radovat už při třetí etapě v úterý třetího ledna. V ní byl totiž nejlepší Gert Huzink, který už nyní v soutěži kvůli technickým potížím nepokračuje. Výhra mu ale byla přiřknuta až později poté, co mu byl odečten čas za pomoc soupeřům.
"Je to sice naše letošní druhé vítězství, ale to první Gerta Huzinka jsme si moc neužili," přiznává Kress. "Teď máme spolu s Pascalem fakt neskutečnou radost, protože tím kluci dokazují, že jsme schopni bojovat o vítězství navzdory všem nástrahám. Po tom všem, co se nám na Dakaru přihodilo, je to fajn zadostiučinění a pro všechny motivující," dodává.
Nejlepší trojice byla kompletně nizozemská. Zatímco na druhém místě skončil se ztrátou 22 vteřin Mitchel van den Brink, třetí místo bral Janus van Kasteren.
Z českých jezdců byl nejlepší Martin Macík. Jezdci stáje MM Technology se na rozdíl od úterý vyhnuly potíže jako například uvíznutí v řece a zajel čtvrtý čas. Mezi nejlepší desítku se vešli i oba čeští jezdci Buggyry. Zatímco Jaroslav Valtr skončil šestý, Martin Šoltys osmý.
Šoltyse během etapy opět trápily tlumiče. Kromě toho také pořádně protáhnul své ruce.
"Na jedné duně jsme zůstali nahoře viset. Museli jsme vzít lopaty a začít kopat. Ztratili jsme nějakých patnáct minut. Pak jsme jeli s Van den Brinkem. Pořád se trápíme s tlumiči. Jak bylo teplo a bylo to uskákané, tak nám auto tak dobře netlumilo. Proto jsme ke konci trochu zvolnili. Tyhle velké duny, to bude maso," nemá Šoltys iluze o dalších etapách.
Mezi nejlepších deset se vešli i sedmý Richard de Groot s desátým Adwinem Hoondertem. Zatímco De Groot závodí za stáj Firemen s Ivecem od MM Technology, Hoondert na letošním Dakaru účinkuje jako rychlá asistence stáje Riwald.
Na 15. pozici skončil Tomáš Vrátný. Robert Kasák ze stáje Buggyra bral 17. místo, Vrátného parťák z Fesh Feshe Vajdotas Paskevičius devatenácté a Tomáš Tomeček byl klasifikován jako dvacátý čtvrtý. Do cíle etapy nedojeli Claudio Bellina, který startuje pod hlavičkou MM Technology, ani rychlá asistence Dušan Randýsek. Oba dostali přidělený čas.
Vedení v soutěži přebírají po středě Nizozemci. V čele je nyní Janus van Kasteren s náskokem 22 minut a 41 sekund na svého krajana Martina van den Brinka. Česká vlajka ovšem ze stupňů vítězů nemizí. Na třetí pozici se totiž posouvá Martin Macík. Jezdec stáje MM Technology už ale na vedoucího Van Kasterena ztrácí 51 minut a 7 sekund.
Jaroslav Valtr je pátý, Martin Šoltys šestý, Tomáš Vrátný osmý, Richard de Groot desátý, Adwin Hoondert čtrnáctý, Claudio Bellina patnáctý, Pascal de Baar šestnáctý, Robert Kasák dvacátý první, Kees Koolen dvacátý druhý, Vajdotas Paskevičius dvacátý čtvrtý, Tomáš Tomeček dvacátý šestý a Dušan Randýsek čtyřicátý pátý.
Aleš Loprais se pořád nachází na 13. pozici. Olomoucký rodák už se ale do soutěže nevrátí. Řada z jeho soupeřů mu vyjádřila v nelehké situaci podporu.
"Je nám to moc líto. Přejeme upřímnou soustrast rodině a blízkým italského fanouška. A současně hodně sil Alešovi Lopraisovi, který se dostal do situace, kterou podle dostupných informací nemohl nijak ovlivnit. Myslíme na všechny, které včerejší události zasáhly," uvedla stáj MM Technology.
V podobném duchu se vyjádřil i šéf stáje Orion - Moto Racing Group Ervín Krajčovič: "Je nám to hodně líto, celé je to hrozné. Představa, že se něco takového stane a závodníkovi to oznámí na konci etapy, je příšerná. Aleš to měl také skvěle rozjeté, mohl si splnit sen o vítězství na Dakaru, teď skončil," uvedl.
Krajčovič současně doporučuje organizátorům, aby se na situaci ohledně fanoušků nyní zaměřili: "Je to na jednu stranu skvělé, atmosféra je čím dál lepší. Je potřeba řešit, jestli jich není až moc nebo jak to kontrolovat. Byli jsme svědky, že tu organizátoři místní lidi naháněli do jedné lokace, aby byli více pod kontrolou. Celou etapu ale uhlídat nejde. Stoupnout si pod duny je ale svým způsobem hloupost, na druhou stranu mohli být domluvení mezi sebou s kamarády, že si dají vědět, až někdo pojede. Mohla selhat komunikace. Je nám to moc líto. Snad už se nic podobného dít nebude," doufá Krajčovič.
Loebův třetí triumf v řadě
Ani desátá etapa nezastavila rozjetého Sébastiena Loeba. Francouzský jezdec ovládl už čtvrtou etapu v letošním ročníku. Kromě toho zvítězil potřetí za sebou.
"Byla to pro nás dobrá etapa. Nedělali jsme chyby, neměli jsme žádné problémy. Bylo to jenom více než sto kilometrů dun. Bylo to dost dlouhé a také docela náročné. V autě jsem se ale cítil dobře," pochvaloval si Loeb svou cestu za vítězstvím.
Devítinásobnému šampionovi WRC nijak neztížila situaci ani skutečnost, že do etapy startoval po úterním vítězství jako první.
"Měli jsme před sebou stopy od motorek. Bylo to tím pádem v pohodě a bez problémů," vysvětluje.
Loeb porazil o 3 minuty a 4 sekundy druhého Mattiase Ekströma. Na třetí pozici se umístil Lucas Moraes.
Lídr celkového pořadí Násir al-Attíja skončil čtvrtý. Na Loeba ztratil 5 minut a 45 sekund. Katařan ovšem záměrně netlačil na pilu, podobně jako v předchozích dnech.
"Byla to sice krátká speciálka, ale těžká. Konečně jsme se dostali do Rub al-Chálí. Pro nás to byl dobrý den. Před zítřkem jsme si vyzkoušeli nějaké věci, víme, co potřebujeme. Mám radost a dobrý pocit z vozu. Nedělali jsme žádné chyby a příliš jsem na to netlačil, nechtěl jsem riskovat. Zítra nás čeká maratonská etapa," prozradil jezdec Toyoty po dojezdu.
Al-Attíja se může v závěru soutěže spoléhat i na svého týmového kolegu a současně dakarského vítěze z roku 2009 Giniela de Villierse.
"Jede pořád za námi. Fungujeme jako tým," prozrazuje čtyřnásobný dakarský vítěz.
Českému jezdci Martinu Prokopovi přinesla středa 13. příčku. Francouz Antoine Galland s českým spolujezdcem Davidem Křípalem byli klasifikováni na 80. pozici.
Celkově stále vede Násir al-Attíja s komfortním náskokem 1 hodiny, 21 minut a 34 sekund před Lucasem Moraesem. Brazilec si ale stříbrným výsledkem stále nemůže být jist. Třetí Sébastien Loeb se totiž neustále přibližuje a nyní zaostává už jen o necelých 16 minut. Martin Prokop zůstává sedmý a Antoinu Gallandovi patří 56. pozice.
V lehkých prototypech byl nejlepší Seth Quintero. Na druhém místě skončil trojnásobný dakarský vítěz v kategorii čtyřkolek a také bývalý účastník kategorie kamionů v barvách Buggyry Ignacio Casale. Chilan zaostal za vítězem o 37 sekund. Třetí skončil Helder Rodrigues.
U Buggyry byla opět rychlejší Aliyyah Kolocová. Ta si sice při jednom ze skoků poškodila zadní nápravu, i tak ale obsadila 18. pozici. Josef Macháček zajel dvacátý čas.
Složitou středu zažil celkový lídr Guillaume de Mevius. Belgičan se totiž hned v úvodu ocitl v úzkých a nakonec skončil až na 12. příčce se ztrátou devíti a půl minuty na Quintera.
"Na začátku jsme šli v dunách přes střechu. To bylo celkem děsivé, někteří diváci nám ale pomohli, abychom se znovu rozjeli. Za to jim děkuji. Poškodili jsme pneumatiku, takže jsme museli měnit kolo. Tím jsme ztratili docela dost času. Bylo složité dostat se v dunách do rytmu. V porovnání se začátkem závodu to bylo hodně odlišné. Teď to tak pár dní bude," řekl Belgičan ke svým potížím.
De Mevius i přes zmíněné potíže zůstává v průběžném pořadí na prvním místě. Druhý Austin Jones za ním zaostává o 7 minut a 48 sekund. Seth Quintero se sice nachází na třetí pozici, na De Meviuse ale ztrácí přes hodinu. Josef Macháček je jedenáctý a Aliyyah Kolocová třicátá pátá.
V kategorii side-by-side zvítězil Gerard Farres Guell před Markem Goczalem a Erkyem Goczalem. Celkovým lídrem sice zůstává Rokas Baciuška, situace na špici je ale velmi otevřená. Zatímco Eryk Goczal ztrácí na Litevce pouze 3 minuty a 40 sekund, Farres Guell zaostává o 6 minut a 47 sekund.
Benavides přebírá otěže v motorkách
Kategorie motocyklů přinesla druhé letošní etapové vítězství Rossi Branchovi. Druhý skončil se ztrátou 21 sekund Adrien van Beveren a třetí pozici obsadil Michael Docherty, který zdolal etapu o 30 sekund pomaleji než Branch.
Na středeční etapu nebude vzpomínat rád Skyler Howes. Jezdec továrního týmu Husqvarny, který do desáté etapy vstupoval jako vedoucí muž průběžného pořadí, totiž jednou upadl a nakonec skončil až patnáctý.
"Dneska to byly samé duny. Museli jsme do dvou malých údolí, abychom ověřili nějaké průjezdní body, jinak to ale byly jenom opravdu technické duny. Byla to sice krátká etapa, ale i přesto náročná," uznal Howes.
I přes ne zrovna bezproblémový výkon porazil Howes svého nejbližšího pronásledovatele v průběžném pořadí Tobyho Price. Jezdec tovární KTM skončil se ztrátou necelé minuty na Howese šestnáctý. Kevin Benavides, který byl před etapou celkově třetí, ale zajel lépe. Sice se ani jemu nevyhnula nehoda, přesto ale skončil na čtvrtém místě a porazil Howese o více než šest a půl minuty.
"Myslím si, že jsme odvedli dobrou práci. Tlačil jsem na to. Pak jsem sice havaroval a ztratil pár minut, pak jsem se ale vrátil zpátky do ofenzivy. Bylo dobré čelit novému typu terénu. Věděli jsme, že dnes uvidíme jen a jen duny a navigačně to popravdě moc komplikované nebylo. Je to jenom o tom sledovat směr, což bylo jednodušší," byl Argentinec spokojen se svým výkonem.
Českou vlajku opět držel nejvýše Martin Michek. Jezdec stáje Orion - Moto Racing Group obsadil 14. pozici. Radost mohl mít mimo jiné i z toho, že bolest jeho naraženého pravého kotníku začala ustupovat.
"Myslím, že už s nohou nemám žádný problém, což je skvělé," je Michek optimistou.
Během středy se mu ale nevyhnuly potíže: "Čtyři nebo pět minut jsem opravoval sledovací zařízení," dodává.
Po středeční etapě se ujal celkového vedení Kevin Benavides. Vítěz Dakaru z roku 2021 vede o 1 minutu a 29 sekund před Skylerem Howesem a o 2 minuty a 10 sekund před Tobym Pricem. Martin Michek je dvanáctý, Jan Brabec třicátý třetí, David Pabiška čtyřicátý první a Petr Vlček šedesátý první.
Mezi čtyřkolkami zvítězil Marcelo Medeiros. Druhý skončil Manuel Andújar a třetí Giovanni Enrico. Laisvydas Kancius z českého týmu Story Racing se musel po úterním vítězství trochu uskromnit a obsadil šesté místo.
Alexandre Giroud sice skončil pátý, i přesto ale zůstává první. Druhý Francisco Moreno ztrácí 1 hodinu, 17 minut a 56 sekund. Třetí místo patří Manuelu Andújarovi. Laisvydas Kancius je osmý.
Dakar Classic: Bramborový Klymčiw
V soutěži Dakar Classic pokračoval ve vítězném tažení švýcarský jezdec Urbano Alfonso Gherardo Clerici. Ondřeji Klymčiwovi chyběl do nejlepší trojice jen kousek a skončil čtvrtý. Olga Roučková obsadila 24. pozici, Ondřej Martinec 37., Radovan Kazarka 60. a Radek Vávra byl klasifikován na 64. příčce.
Celkově stále vede Juan Morera. Radovan Kazarka je třicátý devátý, Olga Roučková padesátá druhá, Ondřej Klymčiw padesátý sedmý a Radek Vávra šedesátý třetí.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Instaforex Loprais Praga