Takto bude vypadat letošní Alfa Romeo
První nový vůz potvrzuje inspiraci Red Bullem.
Švýcarský tým jako první světu ukázal svůj vůz pro sezonu 2023. Určitá představení již absolvovaly Red Bull, Haas i Williams, ale ve všech třech případech se jednalo pouze o nové lakování na nereprezentativním voze. Nyní zde máme obrázky nového vozu, který nese označení C43, byť pořízené pomocí CGI. Reálný vůz bude k vidění v pátek během filmovacího dne v Barceloně.
Už víme, že to bude poslední vůz z Hinwilu nesoucí jméno Alfa Romeo. Možná i kvůli tomu se změnil barevný design. Místo tradičních barev Alfy, tedy červené a bílé, vozu dominují černá a červená s bílými prvky. Také si můžeme všimnout změny na pozici hlavního sponzora, kde je místo Orlenu Stake.
Alfa Romeo C43. Foto: Alfa Romeo
Po odchodu Frédérica Vasseura a oznámení budoucího spojení s Audi, které už má v týmu vlastnický podíl, se do křesla generálního ředitele týmu posadil Andreas Seidl, který byl ještě během posledního závodního víkendu minulé sezony šéfem týmu McLaren. Seidl se však soustředí na změny za oponou, v týmové továrně a jmenoval Alessandra Alunniho Braviho na místo týmového reprezentanta, který bude zřejmě během závodních víkendů fungovat jako šéf týmu.
Tým mluví o C43 jako o evoluci loňského vozu, nicméně má značně změněnou zadní část, kde je nová převodovka a změněný design zadního zavěšení i chlazení. Všechny změny byly zaměřeny na eliminování problémů, kterými trpěl C42. Kvůli tomu měla vysokou prioritu i spolehlivost, která loni nebyla nejlepší.
„Tenhle vůz je evolucí loňského. Přizpůsobili jsme se změnám v pravidlech a udělali velké změny tam, kde to bylo zapotřebí,“ řekl technický ředitel týmu, Jan Monchaux. „Doufám, že bude rychlejší a úspěšnější než jeho předchůdce, to je to hlavní. A měl by být i spolehlivější, i do toho jsme investovali hodně úsilí.“
K lepší spolehlivosti by měla přispět i nová pohonná jednotka Ferrari, jelikož z osmi závodů nedokončených kvůli technickému problému mělo prý až čtyři nebo pět na svědomí Ferrari. Za dalšími byly různé problémy s chlazením. Monchaux dále mluvil o tom, kolik úsilí tým stálo přizpůsobit podlahu změnám pravidel, které FIA oznámila loni na konci léta v rámci boje proti porpoisingu, když byl vývoj letošního vozu již v plném proudu. Týmy proti tomu nemohly nic udělat, jelikož na změny týkající se bezpečnosti FIA nepotřebuje souhlas nikoho dalšího, ani pokud jsou dělány na poslední chvíli.
„Máme rádi změny, každá změna je novou příležitostí, nicméně je iritující, když se taková změna oznámí relativně pozdní fázi přípravy na další rok. Změny provedené na poslední chvíli zpravidla prospějí velkým týmům.“
Monchaux přiznal, že C43 bylo inspirováno nejlepším vozem loňské sezony, tedy Red Bullem. To je vidět na bočnicích i tvaru krytu motoru, přestože vstupy chlazení jsou ve stylu loňského vozu Ferrari. Během zimního testování bude důležité sladit vůz s pneumatikami Pirelli, což se loni ne vždy dařilo. Zde přichází vítaný restart, jelikož všechny týmy se musí přizpůsobit novým předním pneumatikám, které dávají vozu více přilnavosti vpředu a odstraňují tak náchylnost k nedotáčivému chování.
Alfa Romeo loni v Poháru konstruktérů obsadila dobré šesté, byť s více než 100 bodovou ztrátou na pátý McLaren a v závěru sezony už byly pravidelně rychlejší i vozy Aston Martinu. Zkušený jezdec Valtteri Bottas vyjádřil spokojenost, že jeho zpětná vazba byla součástí vývojového procesu nového vozu, zatímco Kuan-jü Čou má za sebou nováčkovskou sezonu a do další vstupuje s podstatně menší nervozitou a větším sebevědomím.
Zdroj: Alfa Romeo, Motorsport