Bizarní začátek pro Bottase
VC Kanady - 1. trénink
Letošní Velká cena Kanady začala zvláštním způsobem. Kvůli problémům s místním kamerovým systémem totiž mohli jezdci ve volném tréninku odjet maximálně tři kola. Vítězem se stal Bottas před Strollem a Alonsem. Vzhledem k narušení prvního tréninku byl druhý trénink prodloužen na 90 minut.
Dva týdny po skončení Velké ceny Španělska se F1 vydala za oceán. Osmý podnik letošní sezony totiž hostí kanadský Montreal. Do prvního volného tréninku se jezdci vydali v pátek ve 13:30 hodin místního času.
Před letošním ročníkem doznala trať několika změn, i když jen drobných. Betonová zeď v boxové uličce byla prodloužena o 106 metrů. Současně došlo i ke zúžení vjezdu do boxové uličky, a to o 4,5 metru. Došlo rovněž k úpravám bariér v první a sedmé zatáčce.
Před začátkem prvního tréninku bylo v Montrealu zataženo. Zatímco teplota vzduchu činila 20 stupňů, asfalt měl 31 stupňů.
Piloti Red Bullu se nemohli dočkat, až vyrazí na dráhu. Už dvě minuty před začátkem tréninku totiž stáli Verstappen s Pérezem na konci boxové uličky.
Nebyli to ale pouze Verstappen s Pérezem, kdo se hned v úvodu vydal na trať. To samé totiž učinila i většina ostatních pilotů.
Řada týmů přivezla do Kanady vylepšení. Z předních stájí to byl zejména Aston Martin, který nasadil nový kryt motoru, podlahu a žebrování. Makalo se ale i u Williamsu. Britský tým přijel s novou podlahou, krytem motoru, zadním zavěšením, krytem svatozáře, zrcátky, bočnicí zadního křídla a také s úpravami v oblasti zadních brzdových kanálků. Tato vylepšení ale zatím dostal jenom Albon. Sargeant si na ně musel počkat.
V prvním tréninku se ale nejezdilo dlouho. Na rovince před osmou zatáčkou totiž zastavil Gasly. Podle pilota Alpine byly na vině potíže s poloosou. Nejprve vlály žluté vlajky. Ty se ale později proměnily v červené a trénink tak byl přerušen.
Po Gaslyho problémech vlály červené vlajky dlouho. Jezdci a týmy ztratili více než deset minut. Nebylo jasné, proč je přerušení tak dlouhé. Gaslyho vůz byl tou dobou již dávno odklizen.
Zanedlouho vyšlo najevo, že na okruhu je problém s kamerovým systémem. Z bezpečnostních důvodů tak nebylo možné trénink restartovat.
Jezdci stihli v úvodu odjet maximálně tři kola. Na čele výsledkové listiny se nacházel Bottas (1:18,728) před Strollem (1:19,175) a Alonsem (1:19,807). Zatímco Fin zajel své nejrychlejší kolo na střední sadě pneumatik, piloti Aston Martinu měli obutou měkkou směs. Někteří jezdci stále neměli na kontě jediné odjeté kolo. Mezi ně patřili Ocon, Hamilton a Russell.
Problémy s kamerami jezdcům udělaly velkou čáru přes rozpočet. Jezdci totiž zůstávali v garážích i 21 minut před koncem.
Příliš optimisticky nezněla ani zpráva od FIA: "Zpoždění bude delší. Kamerový systém totiž není správně synchronizován a dokud tento problém nebude vyřešen, nemůžeme jezdit. Jde o místní instalaci a místní pracují na vyřešení problému," stálo v prohlášení.
Vzhledem k dlouhému přerušení si FIA pohrávala s myšlenkou, že by prodloužila druhý volný trénink: "V prvním tréninku čas zastavovat nebudeme. Trénink navíc nemůžeme ani prodloužit, protože pauza mezi prvním a druhým tréninkem musí trvat 2,5 hodiny. Díváme se na možnosti, jak prodloužit druhý trénink."
Aby se fanoušci nenudili, rozhodl se Hamilton, že jim trochu zlepší náladu. Opustil garáž, přelezl boxovou zídku a fanouškům sedící na tribunách na cílové rovince alespoň zamával.
Necelých deset minut před koncem byl první trénink definitivně odpískán. Jeho vítězem se tak stal Bottas před Strollem a Alonsem. Vzhledem k minimu času strávenému na dráze však jeho výsledky nemají žádnou vypovídací hodnotu.
Jezdci si sice v prvním tréninku téměř vůbec nezajezdili, ve druhém tréninku ale budou mít více příležitostí. Došlo totiž k jeho prodloužení ze 60 minut na 90. Místo původních 17:00 začne totiž už v 16:30 hodin místního času.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,728 | 3 | |
2. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19,175 | + 0.447 | 3 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:19,807 | + 1.079 | 3 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:20,154 | + 1.426 | 3 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:20,231 | + 1.503 | 3 |
6. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:21,496 | + 2.768 | 3 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:24,045 | + 5.317 | 3 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:24,336 | + 5.608 | 3 |
9. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,961 | + 6.233 | 3 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:25,991 | + 7.263 | 3 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:26,809 | + 8.081 | 3 |
12. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:32,274 | + 13.546 | 3 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 2 | ||
14. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 2 | ||
15. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1 | ||
16. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 | ||
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 | ||
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 2 | ||
19. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 2 | ||
20. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Alfa Romeo