Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pourchaire se stane novým náhradníkem Alfy

Pourchaire se stane novým náhradníkem Alfy

V Austinu se navíc sveze v tréninku

Alfa Romeo bude mít příští sezonu nového rezervního jezdce. Roberta Kubicu, který tuto roli zastával v posledních třech letech, nahradí junior stáje Théo Pourchaire. Na devatenáctiletého Francouze, který se momentálně nachází na druhé příčce v F2, navíc čeká ještě letos premiéra ve volném tréninku. Odbude si ji během nadcházející Velké ceny USA v Austinu. Pro první tréninkové jízdy víkendu mu uvolní kokpit Valtteri Bottas.

"Z toho, že pojedu v Austinu poprvé volný trénink, jsem nadšený. Bude to sice podruhé, co usednu za volant monopostu F1, v některých ohledech to ale bude jako poprvé. Tentokrát totiž poprvé pojedu v rámci velké ceny. Těším se, až vyjedu na dráhu. Postarám se, abych z toho vytěžil maximum a udělám, co bude v mých silách, abych tým podpořil v přípravě na velkou cenu," říká Pourchaire.

Šéf Alfy Romeo Fréderic Vasseur odůvodnil angažování Pourchaireho na pozici rezervního pilota a jeho nasazení do volného tréninku takto: "Théo během celé této sezony podává skvělé výkony, stejně jako v předchozích letech. Jako se členem naší akademie už s ním úzce spolupracujeme téměř čtyři roky. Zapůsobil na nás tím, jak se neustále zlepšuje a rozvíjí, a to nejen jako jezdec, ale také jako člověk, což je úplně stejně důležité. Jsme nadšení z toho, že mu příští víkend dáme šanci ve volném tréninku. Zaslouží si to a jsem si jistý, že na nás svým výkonem opět udělá dojem a že také pomůže týmu posbírat cenná data," uvedl francouzský manažer.

S vozem F1 se Pourchaire svezl už loni v srpnu na Hungaroringu. Tehdy to ale bylo něco úplně jiného než to, co ho čeká v Austinu. Kromě toho, že se jednalo pouze o soukromý test, jel rovněž s vozem ze sezony 2019. Do auta aktuální specifikace tentokrát usedne vůbec poprvé.

Ve volném tréninku už se měl Pourchaire svézt v červenci při své domácí Velké ceně Francie v Le Castellet. Poté ale došlo ke zrušení Velké ceny Ruska, kde měla původně závodit i F2. Ta tento podnik ve svém kalendáři nahradila právě závody v Le Castellet a jelikož Fréderic Vasseur rozhodl, že Pourchaire nepojede s vozem F1 tam, kde bude závodit s F2, tak ze všeho sešlo.

Valtteri Bottas uvolní v prvním tréninku na Velkou cenu USA vůz pro Théa Pourchaireho. Foto: Alfa Romeo


Alfa Romeo nasazuje Pourchaireho do volného tréninku i přesto, že vlastně nemusí. Povinnost dát alespoň ve dvou volných trénincích šanci nováčkovi si totiž odbyla už v úvodu roku, a to trochu lišácky. Jako nováčka totiž pravidla definují pilota, který ve F1 neodjel více než dva závody. Za tým ale letos závodí Čou Kuan-jü, který je jediným novicem ve startovním poli a při úvodních dvou víkendech v Bahrajnu a Saúdské Arábii tak tuto podmínku ještě stále splňoval.

Pourchaire ovšem nebude prvním nezávodním pilotem, který letos za Alfu Romeo pojede v tréninku. V Barceloně, Le Castellet a na Hungaroringu totiž dostal šanci Robert Kubica.

Alfa Romeo nebude v Austinu jediným týmem, který posadí za volant nezávodního pilota. Za Ferrari pojede Robert Švarcman, za Williams domácí Logan Sargeant a za Haas Antonio Giovinazzi. Zatímco Ferrari nasadí nováčka letos poprvé, Williams už podruhé. Již v Barceloně dal totiž šanci Nycku de Vriesovi. Giovinazzi se sice s Haasem svezl už v Monze a tentokrát pojede podruhé, Ital ale ve F1 závodil už v sezonách 2017, 2019, 2020 a 2021 za Alfu Romeo. Rozhodně tedy není nováčkem. Dva povinné nováčkovské starty si Haas místo toho odbude se svým rezervním jezdcem Pietrem Fittipaldim v Mexiku a Abú Zabí. I Brazilec už sice ve F1 závodil, odjel ale právě dva starty.

Rok na střídačce?



Pourchaire sice získal pro příští rok pozici rezervního jezdce u Alfy Romeo, přesto ale není jisté, zda si v nadcházející sezoně zazávodí. Francouz už totiž před časem potvrdil, že formuli 2 opustí.

"Tato sezona je určitě mou poslední ve F2. Příští rok už tu pokračovat nebudu. Z finančního hlediska by to nebylo možné. Nebylo by to dobré řešení. Dvě sezony jsou v tomto šampionátu pro jezdce dostačující. Pokud nepůjdu do F1 (jako závodní pilot - pozn. red.), tak nevím, co budu dělat. Zatím jsme o tom nepřemýšleli, uvidíme. Několik možností možná mít budeme," nechal se Pourchaire slyšet v srpnu.

Ve F2 letos závodí Théo Pourchaire naposledy. Foto: ART Grand Prix


Ve F2 se rodák z Grasse poprvé objevil v roce 2020, kdy absolvoval závěrečné dva podniky za stáj HWA Racelab. Tehdy sice žádné body nezískal, od sezony 2021 se ale přesunul k ART Grand Prix a hned v první sezoně to bylo o poznání lepší. Dvakrát totiž triumfoval a celkově skončil pátý. Jeho vítězství při hlavním závodě v Monte Carlu z něj navíc ve věku 17 let udělalo nejmladšího vítěze závodu F2 v historii. Letos zatím triumfoval třikrát a před závěrečným podnikem v Abú Zabí už je jasné, že své aktuální druhé místo nevylepší. V Monze už si totiž titul zajistil Felipe Drugovich, budoucí rezervní jezdec Aston Martinu.

Jednou z možností pro příští rok by mohla pro Pourchaireho být například i formule E. Během této sezony byl dokonce spojován se sedačkou u Nissanu. Jezdec ale tyto spekulace označil za nepravdivé, což se později potvrdilo, když japonská značka angažovala Normana Nata se Sachou Fenestrazem. Ve startovní listině ale stále zbývají dvě volná místa u stájí Techeetah a Maserati a také jedna sedačka u McLarenu. K Maserati by mu mohlo pomoci i to, že značka je stejně jako Alfa Romeo součástí skupiny Stellantis.

Jakožto rezervní jezdec Alfy Romeo ale samozřejmě existuje i varianta, že by Pourchaire naskočil do některého ze závodů F1, pokud by Valtteri Bottas nebo Čou Kuan-jü z jakéhokoli důvodu nemohli nastoupit. Koneckonců, jeho předchůdce Robert Kubica takovou šanci dostal. Během sezony 2021 nahradil v Monze a Zandvoortu Kimiho Räikkönena, který se nakazil koronavirem.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, úvodní foto: Alfa Romeo