Porsche oficiálně přerušilo program F1
Nedokázalo se dohodnout se žádným týmem.
Porsche potvrdilo, o čem zahraniční žurnalisté psali už od začátku roku. Přerušuje svůj program vývoje pohonné jednotky pro F1 dříve, než jej pořádně spustilo.
Porsche mělo ambici vstoupit do F1 v roce 2026 spolu se sesterským Audi a loni v létě už žádalo antimonopolní úřady o svolení majetkově vstoupit do týmu Red Bull (který připravuje vlastní luxusní sporťák). Red Bull však nehledal rovnocenného partnera do týmu, hledal pouze někoho, kdo jeho novému motorovému oddělení pomůže vyvinout první hybridní pohonnou jednotku a takového pomocníka nakonec našel v americké automobilce Ford.
Porsche nehodilo flintu do žita hned, oficiálním stanoviskem bylo, že Formule 1 je pro něj přitažlivá a zkoumá, zda se najde jiná vhodná příležitost vstoupit do ní. Avšak pokračovalo to z kopce, když v prosinci své místo opustil viceprezident pro motorsport, Fritz Enzinger, jenž byl považován za otce myšlenky přivést Porsche do F1.
Donedávna se spekulovalo o možném partnerství Porsche se silnými jmény motorsportu jako jsou Williams nebo Andretti, ale nic z toho nebylo. Porsche nejspíše mělo ambici nezačínat vzadu, ale alespoň někde v lepší části středu pole, ne-li rovnou jako součást širší špičky. Něco ještě mohlo vzejít z nových jednání s McLarenem, která se však týkala McLarenu Automotive, spolupráce na speciálních edicích luxusních sportovních automobilů a na novém modelu SUV, a tato spolupráce pak možná mohla přerůst do spolupráce ve F1, avšak jednání se ani nedostala do pokročilejší fáze.
„Motorsport bude vždy nedílnou součástí naší identity a Formule 1 zůstává přitažlivým seriálem,“ píše se v tiskové zprávě Porsche, avšak následující řádky ozřejmují, že v příštích letech se německá automobilka soustředí na WEC, IMSA a Formuli E. „Tam chceme bojovat o celková vítězství. Taková je naše tradice a takový je náš cíl.“
Nejhorší zprávou není samotné tiskové oznámení, ale potvrzení předchozích zpráv zahraničních médií, že lidé z programu Porsche F1 jsou přesouváni na jiné projekty. To je neklamný znak toho, že příprava na vývoj motoru pro F1 byla uložena k ledu a případné rozmražení nebude snadné ani rychlé. K Mercedesu, Ferrari, Renaultu, Red Bull – Fordu a Audi, které již pracují na nové generaci pohonné jednotky, by se pořád ještě mohla přidat Honda, která ohledně roku 2026 nadále odmítá říct jasné ano nebo ne.
Ani druhé kolo jednání Porsche s McLarenem nebylo úspěšné. McLaren se prý ještě může vrátit k Hondě. Foto: McLaren
Zdroj: Porsche, Motorsport, úvodní foto: Red Bull