Wehrlein po dlouhém čekání opět vítězný, jaguary znovu v sobě
e-Prix v Jakartě – 1. závod
Wehrlein ukončil sérii nevýrazných výkonů a připsal si třetí letošní vítězství. Druhý dojel Dennis a třetí Günther. Sedmý Cassidy si udržel celkové vedení, ačkoli Wehrlein se výrazně přiblížil. Závěr přinesl už druhou letošní kolizi mezi piloty Jaguaru Birdem a Evansem.
Fanoušci Maserati mohli do závodu vstupovat s nadějemi na úspěch. V kvalifikaci si totiž vyjel pro start první místo Günther. Vedle něj stál na druhém místě Dennis. Následovali Wehrlein, Vergne, Vandoorne, Mortara, Frijns, Rast, Müller, Cassidy, Evans, Fenestraz, Buemi, Ticktum, Da Costa, Bird, Nato, Sette Camara, Beckmann, Hughes, Di Grassi a Merhi.
Jezdci museli během závodu strávit osm minut v útočném módu, tedy v režimu, který jim po omezený čas poskytne 50 kilowatt výkonu navíc. Osm minut museli piloti během závodu rozdělit do dvou pobytů v tomto módu. Mohli si vybrat ze tří způsobů: 2+6, 4+4, 6+2.
Günther si po startu udržel první místo. Neměl to ale jen tak. Wehrlein se totiž ihned posunul na druhé místo před Dennise a v nájezdu do první zatáčky zkoušel objet i Günthera. Pilot Maserati si ale situaci pohlídal.
Propad Dennise pokračoval. Zdolal ho totiž také Vandoorne. Pilot stáje Andretti tak byl čtvrtý, zatímco úřadující šampion povyskočil na stupně vítězů. Dobře nezačínal závod pro Buemiho, který hlásil, že si přivodil defekt pneumatiky. Bylo mu řečeno, aby aktivoval útočný mód a zamířil do boxů.
Ve čtvrtém kole se změnil lídr závodu. Wehrleinovi se totiž povedlo to, co v prvním kole nezvládl. V první zatáčce zdolal Günthera a ujal se vedení. Vzhledem k tomu, že Cassidy byl až osmý, měl pilot Porsche za této situace nakročeno i k návratu do čela šampionátu. Závod byl ale ještě dlouhý.
Vandoorne aktivoval ve čtvrtém kole útočný mód. Do něj přešel na šest minut a spadl na páté místo. Přeskočili ho Dennis a týmový kolega Vergne.
V pátém kole šel do výkonnostní výhody i Wehrlein. Znovu tak přepustil vedení Güntherovi. Před Dennisem se ale stihl z aktivační zóny vrátit. Na rozdíl od Vandoorna zvolil pro útočný mód strategii 4+4. V aktivační zóně byl i Vergne a spadl tak zpět za Vandoorna.
Güntherův pobyt na čele nebyl dlouhý. V šestém kole šel totiž do výkonnostní výhody i on, v tomto případě na šest minut. Spadl sice zpět za Wehrleina, věděl však, že až jezdci Porsche jeho výhoda vyprší, bude mít ještě útočný mód k dispozici.
Situace na třetím až pátém místě se mezitím vrátila do původního stavu. Na třetí příčku se vrátil Vandoorne, čtvrtý byl Dennis a pátý Mortara.
Wehrleinovi zanedlouho útočný mód vypršel. Zatím držel první místo, Günther se ale díky 50 kilowattům navíc přibližoval.
Wehrlein se na přibližujícího Günthera rozhodl reagovat. V osmém kole zamířil do aktivační zóny podruhé a vybral si své poslední čtyři minuty. U toho spadl až na třetí místo za Vandoorna, kterému zrovna útočný mód dobíhal. Chvíli se tak mohl dobře bránit. Ve druhém útočném módu už se nacházel i Vergne.
Vandoorne nejenže držel náskok před Wehrleinem, ale také se zvládal držet Günthera. Pilot Maserati byl přitom stále v útočném módu. Nedaleko za Wehrleinem se navíc nacházel i čtvrtý Dennis.
V 11. kole opustil Vandoorne kvůli aktivaci útočného módu stupně vítězů. Propadl se na čtvrtou pozici. Zatímco Güntherovi už výkonnostní výhoda vypršela, Wehrlein měl stále minutu a půl na to, aby něco vymyslel. Günther se ale držel.
Ve 12. kole se pilot Maserati rozhodl aktivovat své poslední dvě minuty výkonnostní výhody. To pomohlo Wehrleinovi k návratu do čela. Günther věřil, že s útočným módem se před svého krajana zvládne dostat zpátky. Jeho čistá výhoda ale nebyla ani dvouminutová. Wehrleinovi totiž stále útočný mód dobíhal.
Na třetím místě stále zůstával Dennis, pořád ho ale čekala jedna návštěva útočného módu. Vandoorne byl přitom nedaleko. V 15. kole zajel Brit pro výkonnostní výhodu a zařadil se zpět za Vandoorna.
Günther na Wehrleina během své výkonnostní výhody nic nevymyslel. Pilot Porsche tak stále zůstával v čele. Günther věděl, že nyní už se před něj bude muset dostat sám na dráze. Ve zbylých 20 kolech už totiž neměl jet do útočného módu ani jeden z nich.
Dennis nechtěl zůstat na čtvrtém místě a v 17. kole to jasně ukázal. V první zatáčce předjel Vandoorna a vrátil se na stupně vítězů. Z útočného módu mu stále zbývaly čtyři minuty a mohl se tak vydat stíhat vedoucí duo.
Wehrlein sice stále vedl, Cassidy se ale posunul na šestou pozici a navíc stíhal Vergneho. Za těchto okolností by si Novozélanďan udržel celkové vedení.
Ve 20. kole si Cassidy v první zatáčce vyšlápl na Vergneho. Byl ale příliš agresivní a došlo ke kontaktu, po kterém měl Cassidy co dělat, aby ukrotil přetáčivý smyk. Naštěstí se mu to podařilo a zůstal šestý.
Dennis byl v první zatáčce úspěšnější než Cassidy. Zaútočil totiž na Günthera a převzal druhou pozici.
Ve 24. kole se rozhořel boj o vítězství. Dennis se nechtěl spokojit se druhým místem a zaútočil v první zatáčce na Wehrleina. Němec si ale Dennise pohlídal. Pilot stáje Andretti měl navíc co dělat, aby souboje nevyužil Günther a nedostal se před něj. Díky všem těmto bojům se k vedoucí skupině dotáhli Vandoorne, Vergne a Cassidy.
Cassidy v 25. kole aktivoval svůj poslední útočný mód, tentokrát šestiminutový. Kvůli tomu se propadl až na sedmou pozici za Mortaru.
Wehrlein i v dalších kolech držel vedení, ustláno na růžích ale neměl. Dennis s Güntherem totiž zůstávali blízko. Na pilota Porsche se jim ale nedařilo vymyslet nic.
Rast se ocitl v hodinách. Kvůli tomu se propadl z bodovaných pozic a byl až jedenáctý.
Za pár kol přišla daleko větší pohroma pro Jaguar. Bird nedobrzdil do první zatáčky a poslal zezadu do hodin Evanse. Zatímco Novozélanďan se propadl na chvost, Bird byl schopen pokračovat a držel devátou pozici. Rast se díky Evansově odstoupení vrátil na body.
V závěrečných kolech už probíhal souboj o vítězství jen mezi Wehrleinem a Dennisem, kteří se odtrhli od Günthera. Britský jezdec dotíral na Wehrleina do poslední chvíle, Němec se ale nenechal rozhodit a po sérii nepříliš výrazných výsledků získal třetí letošní vítězství. Dennis dojel druhý a Günther třetí.
Pro Jaguar ani pro Rasta nakonec závod na bodech neskončil. Bird a Rast totiž v závěru kolidovali. Evans nakonec závod vůbec nedokončil a zajel do boxů. Bird dostal po skončení závodu pětisekundový trest za kolizi s Evansem. Pět sekund ale obdržel i Rast, který naopak zavinil incident s Birdem.
p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | - | 36 | 25 |
2. | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | Porsche | +0,477 | 36 | 18 |
3. | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | Maserati | +1,413 | 36 | 15+3 |
4. | Stoffel Vandoorne | DS PENSKE | DS | +3,871 | 36 | 12 |
5. | Jean-Éric Vergne | DS PENSKE | DS | +4,986 | 36 | 10 |
6. | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | Maserati | +5,587 | 36 | 8 |
7. | Nick Cassidy | Envision Racing | Jaguar | +5,982 | 36 | 6+1 |
8. | António Félix Da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | +20,136 | 36 | 4 |
9. | Robin Frijns | ABT CUPRA FORMULA E TEAM | Mahindra | +21,687 | 36 | 2 |
10. | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | Nissan | +23,356 | 36 | 1 |
11. | Nico Müller | ABT CUPRA FORMULA E TEAM | Mahindra | +23,792 | 36 | 0 |
12. | Norman Nato | Nissan Formula E Team | Nissan | +25,162 | 36 | 0 |
13. | Dan Ticktum | NIO 333 Racing FE Team | NIO | +28,824 | 36 | 0 |
14. | Lucas di Grassi | MAHINDRA RACING | Mahindra | +29,495 | 36 | 0 |
15. | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | Nissan | +30,002 | 36 | 0 |
16. | David Beckmann | Avalanche Andretti Formula E | Porsche | +31,079 | 36 | 0 |
17. | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing FE Team | NIO | +32,102 | 36 | 0 |
18. | Roberto Merhi | MAHINDRA RACING | Mahindra | +46,662 | 36 | 0 |
19. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | Nissan | +48,822 | 36 | 0 |
20. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | Jaguar | +1:14,072 | 36 | 0 |
21. | Sébastien Buemi | Envision Racing | Jaguar | +1:18,081 | 36 | 0 |
22. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | Jaguar | DNF | 33 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TAG Heuer Porsche Formula E Team