Porsche to už zabalilo
Audi dělá starosti pomalost Sauberu.
Zatímco se jezdci a s nimi cestující týmy soustřeďují na nečekaně zdramatizovaný šampionát 2024 a na základnách týmů se čím dál více pracuje na vozech sezony 2025, motoráři už myslí výhradně na rok 2026 a následující. Tedy ti, kteří se zapojí do bojů o vítězství s novou generací pohonných jednotek. A Porsche mezi nimi nebude, jak už automobilka přiznala. Po nezávazných námluvách s McLarenem se Stuttgart zaměřil na Red Bull, avšak oba týmy si chtěly najít pouze motorového partnera, nebyly ochotny vzdát se nezávislosti. Následně bylo oznámeno, že Porsche bude číhat na příležitost, avšak ta se neobjevila a vlak už odjel.
„Už to ní je na stole. Právě teď pro nás F1 není tématem, věnujeme jí nula procent naší energie,“ prohlásil Thomas Laudenbach, motorsportovní ředitel značky Porsche. „Máme pestré portfolio, jsme plně vytíženi a extrémně spokojeni s tím, co máme.“
U Red Bull Racingu si přáli založit vlastní motorové oddělení, vyrábět motory pro sebe a sesterské RB, aby nebyl závislý na vrtochech a zájmu automobilek a Dietrich Mateschitz jim to dovolil, než tento svět navždy opustil. Red Bull v minulosti doplatil na neochotu Renaultu investovat do vývoje hybridní pohonné jednotky, což v roce 2014 přetrhlo šňůru titulů Sebastiana Vettela. Helmut Marko čerstvě prozradil, že první volbou Red Bullu byl Mercedes.
„Měli jsme s Mercedesem dohodu, potřesení rukou s Nikkim Laudou,“ řekl Rakušan o zesnulém krajanovi, který Wolffovi pomáhal vést tým Mercedes, ale na motory měl malý dosah. „Tohle (Wolff) byl proti, takže k podpisu nedošlo. A tak jsme šli za Hondou. Honda nedokázala uspět s McLarenem, ale měl jsem zákulisní informace o věcech, co plánují udělat. Řekl jsem si, že to bude dobré risknout. Že jsou odhodláni, když tolik investují. Věděl jsem, kolik utrácejí na dynamometrech AVL v Grazu. Takže jsme přešli k výrobci, jehož motor (Fernando) Alonso v té době nazval motorem F2 nebo tak nějak. Bylo to odvážné, ale bez risku není zisk.“
Avšak Japonci se rozhodli odejít, Red Bull si našel ideálního partnera v americkém Fordu a Honda si to o něco později rozmyslela, a tak ve F1 přece jen zůstane i po roce 2025, ovšem s týmem Aston Martin. Zatímco ona v Japonsku resuscituje svůj ukončený vývojový program, Red Bull zve média do budovy Jochena Rindta, nové budovy v jeho areálu v Milton Keynes, kde stovky zaměstnanců pracují na jeho první vlastní pohonné jednotce. Celé pohonné jednotce, jelikož se již podařilo spustit i vývoj elektrické části. První motor V6 byl postaven již v srpnu 2022 a ještě před smrtí Dietrich Mateschitz slyšel jeho zvuk, ačkoli se na něj již nemohl přijít podívat. Motory Red Bullu prý ponesou označení DM. Existence funkčního motoru vystaveného v továrně prý pomohla získat Ford, ačkoli ještě i dnes probíhá polovina testování pouze na jednoduchém jednoválcovém agregátu.
Ještě jeden rok budou Honda a Red Bull spojenci. Kdo bude lepší po rozchodu? Foto: Red Bull
Aš šéf týmu McLaren prozradil, že tuto továrnu navštívil v roce 2023, než oznámil prodloužení spolupráce s Mercedesem.
„Mám velmi dobrý vztah s Fordem. S Jimem Farleym jsme přátelé, oba závodíme v historických vozech. Navštívili jsme Red Bull Powertrains, než jsme se rozhodli pro Mercedes. Nemyslím, že dnes bych tam byl vítán stejně,“ pousmál se Zak Brown.
Dalším nováčkem je Audi, které bude skupinu Volkswagen reprezentovat místo Porsche. Více než vývoj motoru jej letos ale trápí konkurenceschopnost týmu Sauber, který už koupilo. Jeho vozy jsou často nejpomalejší ze všech a letos ještě nezískaly ani bod. Jakkoli dobrou pohonnou jednotku Audi postaví, nebude dělat dobrou reklamu, pokud se tovární tým nenaučí stavět rychlé vozy.
„Takhle to dál nejde,“ přiznává Mattia Binotto, nový ředitel týmu. „Z tohoto týmu má v budoucnu být vítězný tým. A to se nestane, aniž by začal stoupat. Musíme si začat budovat svalstvo už teď, protože to také nějakou dobu trvá.“
I když Honda neodchází a dva noví výrobci již pracují na svých prvních motorech F1, v roce 2026 nejspíše budeme mít pouze o jednoho výrobce více. Navzdory hlasitým protestům zaměstnanců jsme prý jen pár týdnů od oznámení ukončení programu Renaultu a přeměny Alpinu na zákaznický tým Mercedesu. Aston Martin bude továrním týmem Hondy, takže k dispozici budou také převodovky nebo zavěšení kol.
„Návrh na přechod k Mercedesu je na stole, ale rozhodnutí ještě nepadlo,“ ujišťuje generální ředitel koncernu Renault, Luca de Meo.
Avšak dodává: „Pokud se budeme striktně držet finanční analýzy, tak nakupováním motorů místo jejich výroby můžeme ušetřit enormní množství peněz.“
Nejednomu nsiderovi dává smysl, aby to de Meo úplně odpískal a tým prodal Andrettimu, jenž chce do F1 vstoupit v roce 2026 a o dva roky později rozšířit řady výrobců motorů o Cadillac. Avšak De Meo se nechce týmu vzdát, jelikož týmy F1 dokážou být nyní, díky rozpočtovému stropu, hodně ziskové. A 24procentní podíl v týmu již beztak vlastní američtí investoři z Otro Capital.
Zdroj: Motorsport, RacingNews365, Inside Line, úvodní foto: Mercedes