Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vyřeší problém s hmotností týmy?

Vyřeší problém s hmotností týmy?

Alonso vidí větší problém.

Ví se, že jak generální ředitel F1, Stefano Domenicali, tak prezident FIA, Mohamed Ben Sulajem, by chtěli počínaje rokem 2026 snížit hmotnost monopostů F1. Bohužel to nevypadá příliš nadějně.

Monopost F1 byl za uplynulou dekádu posílen o mnoho bezpečnostních prvků, z nichž nejviditelnějším je Halo, masivní rám chránící hlavu a tím i krk jezdce při nehodách. Mnoho kilogramů má na svědomí hybridní motor, zvláště jeho baterie. A kromě toho se na hmotnosti podepsaly další věci, jako například větší disky kol nebo předepsaná minimální hmotnost kokpitu s jezdcem. Takže zatímco v roce 2013 byla minimální hmotnost vozu F1 stanovena na 642 kilogramů, dnes je to 798 kilogramů. A do nádrží se tankuje 110 kilogramů paliva.

Neohrabanost vozů v pomalých zatáčkách mrzí i designéry, a tak někteří navrhli, aby se vedení seriálu ani FIA nepokoušeli o vlastní řešení, místo toho pouze snížili minimální povolenou hmotnost a zbytek nechali na týmy a výrobce pohonných jednotek.

Snižování hmotnosti není jednoduchá záležitost, ale vyřešit to pravidly je ještě obtížnější,“ řekl technický ředitel Mercedesu, James Allison. „Můj názor je, že by se měla prostě snížit minimální hmotnost a zbytek je náš problém. Pokud budou vozy najednou nad limitem, všechny konstruktéry to přinutí dělat bolestivé kompromisy ve prospěch snižování hmotnosti. O některých věcech si pak uvnitř týmu řekneme, že nám za tu hmotnost navíc nestojí.

Technický ředitel týmu Aston Martin souhlasí.

Mám pár nápadů, jak by se snížení hmotnosti dalo pomoct pravidly. Musíme si však dávat pozor, aby se nedělaly kompromisy v oblasti bezpečnosti. Rozhodně to bude výzva, zvláště když nás čeká taková změna pohonných jednotek, na jaké jsme se domluvili (od roku 2026).“

Ještě vyšší hmotnost příští generace hybridních pohonných jednotek očekává i Pierre Waché.

Nejsem si jist, zda signifikantní snížení je vůbec dosažitelné. Nové pohonné jednotky, jak byly definovány, zřejmě budou ještě mnohem těžší než současné. Dosáhnout snížení hmotnosti vozů, jak by chtěl Stefano, bude opravdu velmi obtížné,“ predikuje technický ředitel Red Bullu, který se pustil do vývoje vlastní pohonné jednotky.

Turbo, elektromotor, baterie, vše má svoji hmotnost a své rozměry. Foto: Red Bull

Matadoru Fernandu Alonsovi, který zažil i lehké vozy F1 s motory V10, přitom nejvíce překážejí velké rozměry současných monopostů. Když začínal v Minardi, jeho vůz byl 1.8 metru široký a 4.45 metru dlouhý. Letošní Aston Martin je 2 metry široký a dlouhý 5.5 metru.

Myslím, že v první řadě je třeba něco dělat s velikostí vozů. Souboje, předjíždění je náročnější, protože je prostě těžší najít místo pro dva takhle velké vozy,“ řekl dvojnásobný šampion. „Hybridní motory jsou prostě těžší než obyčejné a bezpečnostní prvky také mají svoji hmotnost, s tím těžko něco uděláme. Pokud se podaří dosáhnout snížení hmotnosti, dobře, jízda v lehkém voze je zábavnější, ale pro akci na trati jsou důležitější rozměry.

Zdroj: Motorsport, Pitpass, úvodní foto: Mercedes