Honda chtěla špičkového jezdce
A Alonso patří mezi úzkou špičku.
Aston Martin má již podepsanou novou smlouvu s Fernandem Alonsem na sezony 2025 a 2026. A od roku 2026 bude továrním týmem Hondy. To znamená, že Alonso a Honda se opět setkají po mimořádně frustrujících letech 2015, 2016 a 2017. Následně McLaren opustila Honda a Alonso odešel jen o rok později. Ve F1 se však věci rychle mění, Alonso přišel z Alpinu, který ho vrátil do F1 a Honda přijde od Red Bullu, se kterým ukvapeně ukončila partnerství. Ale mnozí si kladou otázku, jak to, že Hondě nevadí opět se spolehnout na jezdce, který ji nejednou zostudil. A pravděpodobně často i neprávem, jelikož vozy McLarenu následně nepatřily mezi špičku ani s motory Renault.
„Když jsem s ním pracoval v letech 2015 až 2017, byla to situace velmi náročná pro Hondu i pro tým. Byla to mimořádně frustrující část naší historie a naše vztahy občas byly napjaté,“ připustil Kodži Watanabe, prezident Honda Racing Corporation. „Ale překonání frustrace nás posílilo. Alonso byl od té doby velmi aktivní. Jsem rád, že můžeme překonat bolestivou zkušenost spolu a spolu i opět bojovat o vítězství. Doufám, že společně dokážeme vyhrávat závody a získat i mistrovský titul.
Mluvil jsem s ním (loni) v Las Vegas. V té době ještě nebyl rozhodnut, jestli chce pokračovat. Ale když jsem mluvil s Mikem Krackem a on přišel, popřál nám hodně štěstí a řekl: „Pojďme to znovu zkusit spolu, bude-li příležitost!“ Měli jsme velmi krátký rozhovor.“
Nakonec ale Honda o jezdci nerozhodovala.
„S Astonem hodně mluvíme o začátku našeho partnerství v roce 2026. Navzájem jsme si sdělili i naše názory na jezdce a Alonsa považujeme za špičkového závodníka. Aston Martin se nás zeptal, jestli Honda má nějaký problém s případným prodloužením Alonsova kontraktu. Otázku jsme posunuli dál, ale ze strany Hondy nikdy nepřišel jiný požadavek než na připravenost týmu vítězit. A v tom kontextu byla Alonsova smlouva prodloužena.“
Honda se příští rok bude muset rozloučit nejen s Red Bullem, který nyní ve spolupráci s Fordem vyvíjí vlastní pohonnou jednotku, ale také s Maxem Verstappenem, z čehož musí být marketingovému oddělení Hondy do pláče.
„Ten den asi nenadejde v dohledné době, ale pokud obě strany budou pokračovat ve F1, není marné doufat, že jednoho dne se naše cesty opět potkají. Máme dobrý vztah. Je postaven na vzájemné důvěře a naši zaměstnanci Maxe zbožňují. Jsme hrdí na to, že s ním spolupracujeme a bude nám chybět. Nicméně jsou před námi ještě téměř dva společné roky.“
Zajímavostí je, že generální prezident automobilky Honda stanovil pro rok 2026 cíl ne nižší než zisk mistrovského titulu. Watanabe během rozhovoru upozornil, že všichni vědí, že je to náročný cíl.
„Poté, co jsme se zaregistrovali jako dodavatel pohonných jednotek od roku 2026, kontaktovali nás i jiné týmy. Mluvili jsme se všemi a pak se rozhodli. Honda byla okouzlena silným vůdcovstvím a velkým odhodláním pana Strolla bojovat v roce 2026 o mistrovský titul. Do nové továrny v Silverstonu se investovala spousta peněz. Navštívili jsme je a viděli rozestavěnou továrnu. Od té doby jsme se několikrát setkali s Martinem Whitmarshem i Mikem Krackem. Jsou k nám velmi otevření a je vidět, že celý tým táhne za jeden provaz. Je to jednotný tým, což je dobře.“
U McLarenu byly před deseti lety úsměvy hodně přimrzlé. Foto: McLaren
Red Bull mezitím uklidňuje fanoušky poté, co se začalo v padoku šeptat, že navzdory pomoci Fordu je s vývojem svého zcela prvního motoru pozadu.
„S vývojem motoru jsme na agresivní křivce, jelikož jsme novým výrobcem,“ připustil Christian Horner. „Ale tým přijal výzvu, továrna je dokončena, máme všechny dynamometry, testovací stolice, jakož i výrobní kapacity. Ale dva roky jsou ve světě motorů málo. Musíme se učit za rychlého pochodu, ale zvládáme to. Držíme se harmonogramu, který je ambiciózní.“
Zdroj: motorsport, úvodní foto: McLaren