F1 zveřejnila kalendář sezony 2024
Konečně návrat Číny, konečně 24 velkých cen?
Formule 1 zveřejnila kalendář velkých cen sezony 2024. Je podobný původnímu letošnímu kalendáři, ze kterého ale vypadly Čína a Imola. Imola byla zrušena na poslední chvíli z důvodu povodní na severu Itálie, Čína v kalendáři chybí od roku 2020, kdy vypukla pandemie Covid-19. Přísná protipandemická opatření byla odvolána již letos, avšak velkou cenu se už do kalendáře nepodařilo opětovně zařadit. Není žádný důvod, proč by se neměla jít příští rok.
Jednou velkou zvláštností bude, že první dva závody se pojedou v sobotu. Nejedná se o nový trend, jde pouze o to, aby se ve Spojených arabských emirátech nezávodilo v první den Ramadánu. Jelikož mezi velkými cenami musí být minimálně sedmidenní přestávka, pojede se i první velká cena v Bahrajnu v sobotu. Sezona proto začne 2. března. Pouze týdenní přestávka mezi prvními dvěma závody na Arabském poloostrově znamená, že personál týmů zůstane v regionu, nebude motivace letět do Evropy a za pár dní zpátky. Od 21. do 23. února se bude v Bahrajnu testovat.
Další větší změnou je, že Ázerbájdžán a Japonsko si vyměnily jarní a podzimní termín. Po třetím závodě v Austrálii se tedy pojede v Japonsku a v Číně, šestý závod bude v Miami a až sedmým začne v Imole evropská část sezony. Baku se zařadilo za Monzu, poslední evropský závod sezony. Evropská část zůstala téměř nezměněna, včetně výletu do Kanady. Velké ceny se pojedou ve velmi podobných datech jako letos, pouze Španělsko si vyměnilo místo se zmíněnou Kanadou. Španělsko vytvoří tripleheader s Rakouskem a Velkou Británií.
Poprvé se první dvě i poslední dvě velké ceny se pojedou na Arabském poloostrově. Foto: Red Bull
Hodně velkou zvláštností je přesunutí Kataru na místo předposledního závodu sezony. Na jedné straně si země bohatnoucí z ropy za takovou čest jistě ráda připlatí a spojení s Abú Zabí je vynikající z logistického hlediska, takže si F1 mohla dovolit dát na závěr kalendáře tripleheader s Las Vegas. Pokud bude finále sezony dramatické, nebude napětí opadat kvůli volným víkendům.
Zvláštní je čtyřtýdenní díra, která takto vznikla mezi 22. zářím (Singapur) a 20. říjnem (Texas). Jedná se o podzimní přestávku stejně dlouhou, jako ta letní, následovanou tripleheaderem Texasu, Mexika a São Paula, následovanou třítýdenní přestávkou, po které již následuje zmíněný finálový tripleheader. Zatím můžeme pouze spekulovat, zda se jedná o záměr vytvořit pro zaměstnance týmů další delší pauzu, nebo to bude pouze zvláštností sezony 2024 než v dalším roce dojde k dalším termínovým změnám. Možná se F1 pokusí pohnout s Kanadou, která svítí v jinak docela pěkně pokládaném kalendáři, avšak severské počasí je silným argumentem pro zachování letního termínu.
VC Bahrajnu - 2. března
VC Saúdské Arábie - 9. března
VC Austrálie - 24. března
VC Japonska - 7. dubna
VC Číny - 21. dubna
VC Miami - 5. května
VC Emilie Romagni - 19. května
VC Monaka - 26. května
VC Kanady - 9. června
VC Španělska - 23. června
VC Rakouska - 30. června
VC Velké Británie - 7. července
VC Maďarska - 21. července
VC Belgie - 28. července
VC Nizozemska - 25. srpna
VC Itálie - 1. září
VC Ázerbájdžánu - 15. září
VC Singapuru - 22. září
VC USA - 20. října
VC Mexika - 27. října
VC São Paula - 3. listopadu
VC Las Vegas - 23. listopadu
VC Kataru - 1. prosince
VC Abú Zabí – 8. prosince
Zdroj: Formula1, úvodní foto: Red Bull