GM se pouští do vývoje motoru
Cílí však na vzdálený rok 2028.
Velká americká automobilka General Motors oznámila, že se formálně registrovala jako výrobce pohonných jednotek specifikace F1 pro sezonu 2028.
GM je prostřednictvím své divize Cadillac spojený s týmem Andretti, který se již delší dobu snaží protlačit do F1 jako jedenáctý tým. Andrettiho problémem je, že současných 10 týmů nevidí přidanou hodnotu, kterou by Andretti mohl přinést a velká většina z nich s rozšířením pole nesouhlasí, menšina dává FOM podmínku, že každoroční podíl jedenáctého týmu na společných příjmech musí majitel sportu ukrojit ze svého vlastního podílu. Ani americká Liberty Media, která FOM vlastní, se tak ohledně Andrettiho šancí dosud nevyjadřovala nijak pozitivně.
Americký tým však má podporu prezidenta FIA, Mohameda ben Sulajema, a už se mluví i o tom, že se Andrettimu podařilo rozpoutat válku, která za prezidentování Jeana Todta nebyla možná, jelikož v čele FOM stojí Stefano Domenicali, bývalý Todtův podřízený v týmu Ferrari.
„S nadšením oznamujeme, že Andretti-Cadillac bude poháněn motorem GM,“ řekl prezident GM, Mark Reuss. „Díky bohatým zkušenostem technického i závodního charakteru nemusíme pochybovat o úspěchu pohonné jednotky pro F1, která udělá z Andretti-Cadillac pravý tovární tým. Pustíme se do zápolení s nejlepšími, na nejvyšší světové úrovni, se vší naší vášní a integritou a pomůžeme zlepšit tento sport pro fanoušky po celém světě.“
General Motors tvrdí, že již testoval „prototyp technologie“. Zapojení do F1 má zapadat do budoucnosti koncernu v oblastech elektrifikace, hybridních technologií, udržitelného paliva, motorů s vysokou efektivností spalování a softwaru.
Načasování oznámení není náhodné, Michael Andretti bude v Las Vegas lobbovat za svůj americký tým. Foto: Andretti
Pokud získání značky Cadillac jako (asi) především marketingového partnera s velkou silou v USA vytáhl Michael Andretti jako eso z rukávu, teď položil na stůl žolíka.
"Má-li být u stolu více lidí, musí se s přidáním další židle i zvětšit dělený koláč. Aktuálně se ten koláč ale spíše zmenšuje. Nemám nic konkrétně proti Andrettimu nebo GM. Naopak, General Motors bych vítal s otevřenou náručí. Oni by dokázali tento sport zlepšit,“ nechal se nedávno slyšet šéf týmu Williams, James Vowles.
„GM se zavázalo, že ve F1 utvoří partnerství s Andrettim. Spolupráce Andrettiho s Cadillacem dalo dohromady dvě unikátní entity vybudovány na závodění. Obě mají dlouhou historii úspěchů v motorsportu na globální úrovni,“ vysvětlil situaci Reuss.
Zapojit jednoho z amerických automobilových gigantů jako výrobce motorů je šance, kterou F1 nejspíše nebude chtít propást. Rok 2028 je velmi daleko, GM by si to ještě mohlo po přijetí Andrettiho do F1 rozmyslet a nechat jen marketingově těžit divizi Cadillac, nicméně koncern by si vycouváním poškodil dobré jméno. Alespoň vidíme, že partnerství s Andrettim pro něj není jen malým bočním projektem.
V sezoně 2028 by se tak mělo GM ve F1 potkat s Fordem. Ford je jedinou americkou automobilkou, která měla své logo na voze mistra světa nebo vítěze poháru konstruktérů. Napříč desetiletími totiž zastřešovala proslulého britského motoráře Cosworth. V roce 2026 se Ford do F1 vrátí jako partner Red Bullu, avšak motory budou opět vznikat na půdě Spojeného království, tentokrát v sídle týmu Red Bull. Piedestal pro první úspěšný motor F1 vyrobený v USA tak jistě bude prázdný i na začátku sezony 2028.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: General Motors