Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli vyvíjí odolnější pneumatiku

Pirelli vyvíjí odolnější pneumatiku

Rychlá degradace za sebou možná zavře dveře.

Pirelli se na žádost F1 možná definitivně odvrátí od konceptu pneumatiky rychle degradující výhradně pro potřeby show. Připomeňme, že Bridgestone na konci svého kontraktu dodával F1 dobré, odolné pneumatiky a výsledkem bylo mnoho málo zajímavých závodů, s VC Kanady 2010 jako světlou výjimkou, která divákům neúmyslně ukázala, jak zajímavý závod, se spoustou předjíždění, dokáže zajistit rychle degradující guma.

V roce 2011 tak nový dodavatel Pirelli přišel s pneumatikou, ze které například Sebastian Vettel potřeboval pět setů, aby vyhrál VC Španělska. Zajímavé to bylo, ale po desítkách zastávek v boxech byly už závody i značně nepřehledné, jezdci na 15 kol starých pneumatikách byli spíše objížděni, než předjížděni a nejlepší taktikou beztak bylo jezdit co nejšetrněji a nějakou tu zastávku ušetřit. V paměti pak zůstalo například vítězství Kimiho Räikkönena ve voze Lotus v první velké ceně sezony 2013 poté, co ji dokázal absolvovat sice pomalejším tempem, pouze na třech setech pneumatik.

Koncept zábavně rychlé degradace byl pomalu opouštěn, až zůstalo soustředění pouze na to, aby pneumatika nevydržela celý závod, když jedna výměna je beztak povinná. Potom však přišla VC Kataru 2023, ve které byly pneumatiky Pirelli nečekaně trvanlivé a jezdci mohli v neděli sázet jedno kvalifikační kolo za druhým, dokud jim síly a palivo stačily.

Neměli bychom se unáhlit, ale s předjížděním je to čím dál horší. Jezdci myslí v první řadě na teplotu pneumatik, ale já bych rád viděl více závodů, jako byl letošní Katar,“ řekl Toto Wolff v poslední závodní víkend sezony.

Kruh se uzavírá? Foto: Bridgestone

Musíme to dobře prodiskutovat,“ brzdí Mario Isola, šéf motorsportu Pirelli. „Musíme se zeptat týmů a jejich stratégů, protože změna může například způsobit, že všechny závody se pojedou na jednu zastávku a všechny týmy naplánují jezdcům stejnou strategii.

Jsem přesvědčen, že za většinou akce na trati je degradace pneumatik a její management. A jsem přesvědčen, že když z toho ubereme, na tratích uvidíme spoustu vláčků. Protože když já můžu tlačit a všichni kolem mě mohou tlačit, tak jsme na tom všichni stejně. Rozumím jezdcům, že chtějí odolné pneumatiky, protože by s nimi mohly jezdit naplno.

Takže Pirelli se pustilo do vývoje směsi, kterou bude schopno nasadit do sezony 2025, ačkoli ještě není jisté, že se tak stane. Nebo pokud se tak stane, nebude přijímat žádné stížnosti na slabou variabilitu ve strategiích a méně předjíždění. To druhé by mohlo být o to větším problémem, že když se v roce 2026 se začne používat aktivní aerodynamika, nejspíše to sníží efektivnost DRS, pokud nějaké vůbec zůstane. Lepší pneumatiky by ale na druhé straně mohly pomoci vozům F1 udržet status nejrychlejších vozů světa i přes zelené palivo a napůl elektrické pohonné jednotky.

Ještě připomeňme, že Pirelli přišlo na post monopolního dodavatele pneumatik F1 poté, co skončila éra války Michelinu s Bridgestonem, na čemž měla značný podíl blamáž v Indianapolisu 2005, která zase souvisela s nápadem zlepšit show jednou sadou pneumatik na celý závod. Uvidíme, jak to dopadne tentokrát.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli