Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Steiner odešel z Haasu

Steiner odešel z Haasu

Novým šéfem je Ajao Komatsu.

Včera bylo oznámeno, že Haas přišel o svého dlouholetého šéfa i o svého technického ředitele, přičemž bylo rovnou oznámeno jméno nového šéfa týmu.

Ze zákulisí velkých cen se tak ztratí Günter Steiner, který stál u vzniku projektu amerického týmu F1. Je otázkou, zda lze jeho odchod nazvat nečekaným. Zpráva přišla jako blesk z jasného nebe, bez jakýchkoli klevet, které takovým zprávám často předcházejí. Na druhé straně, Haas byl loni poslední v Poháru konstruktérů, takže s personálními změnami na nejvyšších manažerských pozicích se mělo počítat.

Nedošlo ke Steinerovu propuštění, ani nedal výpověď. Prostě mu skončila smlouva a s majitelem týmu, Gene Haasem, se nedohodl na prodloužení. Zahraniční média tvrdí, že Steiner chtěl od Haase investice do továrny, aby tým zůstal konkurenceschopný. Od podpisu aktuálně platné Concordské dohody v roce 2021 se hodně změnilo. Když se podíváme na další tři menší týmy, které jsou pro Haas v uplynulých letech hlavní konkurencí, tak Williams má nového, investujícího majitele, Sauber prodal podíl automobilce Audi, aby měl na investice a AlphaTauri, které se již brzy přestane jmenovat AlphaTauri, investuje do nové části týmu v Anglii. Gene Haas si prý ale přeje, aby stáj lépe využívala stávající zdroje. Jelikož za 10. místo v Poháru konstruktérů dostane tým menší podíl na společných příjmech sportu než za loňské osmé, zůstane méně peněz na investice.

Část vozu amerického týmu s továrnou v anglickém Banbury vzniká v Maranellu, v areálu Ferrari, kde na něm pracuje neoficiální B-tým Ferrari. Mohlo se očekávat, že úzká spolupráce se špičkovým týmem bude stačit na lepší než poslední místo, avšak slabé výsledky týmu AlphaTauri naznačují, že doba B-týmům nepřeje. S tímto uspořádáním týmu Haas může a nemusí souviset odchod technického ředitele Simone Restu.

O Restově odchodu se svět F1 dozvěděl pár hodin před zprávou o Steinerově odchodu, ale nemáme informace, jak tyto dva odchody spolu souvisí a zda se Resta vrací do Scuderie Ferrari, odkud byl neoficiálně půjčen tehdejším šéfem, Mattiou Binottem. Resta už totiž byl v minulosti vyslán do týmu Sauber, tehdy pojmenovaného Alfa Romeo, aby zajistil kooperaci mezi dvěma týmy. Když se Sauber začal osamostatňovat, Resta byl stažen zpět, ale zanedlouho ho čekal přestup do Haasu. V Sauberu i v Haasu byl okamžitě přijat na místo technického ředitele. Má Restův odchod stejný důvod jako Steinerův? Odchází Resta kvůli ztrátě víry v tým bez Steinera? Povolal ho Frédéric Vasseur, nový šéf Ferrari, zpět do A-týmu? Bude z něj nový šéf týmu Sauber? Zaplní volné místo technického ředitele Williamsu? Nebo je prostě po loňských výsledcích nechtěný? Na odpovědi si budeme muset počkat. Steiner ani Resta nenabídli tiskové oznámení, ani nejsou citováni v oznámení týmu Haas.

Založit závodní tým s americkými penězi a italskými technologiemi bylo údajně Steinerovým nápadem. Foto: Haas

V každém případě pro Haas rokem 2023 skončila jedna éra. Z určitého úhlu pohledu je tým více jeho dítětem než dítětem amerického byznysmena. Steiner se narodil v severní Itálii, nedaleko rakouských hranic a kariéru v motorsportu si syn řezníka nastartoval dříve, než stihl získat inženýrský titul. Začínal jako mechanik ve WRC v roce 1986, v roce 2000 již byl ředitelem inženýrství týmu Ford. V roce 2001 přijal nabídku Rakušana Nikiho Laudy, šéfa týmu Jaguar F1, postarat se o reorganizaci továrny. Jaguar však čekaly turbulentní časy a Steiner odešel, zanechal však dobrý dojem, jelikož ho Red Bull po odkoupení týmu povolal zpět. Byl tam de facto technickým ředitelem, než tým ulovil Adriana Neweyho a jemu dal Red Bull nabídku dohlédnout na vznik týmu v NASCAR. Tehdy se i s rodinou přestěhoval do Severní Karolíny, kde bydlí dodnes. Pak to byl on, s jeho zkušenostmi a konexemi, kdo dal dohromady italskou Dallaru (která pro tým v prvních letech vyráběla šasi), technickou podporu italského Ferrari, peníze od americké korporace Haas Automation a tým zkušených lidí z motorsportu, aby mohla vzniknout stáj Haas F1.

Novým šéfem Haasu je Ajao Komatsu. Neznámé jméno, nejspíše i proto, že je dlouhodobě věrný svému týmu, kam přišel spolu se Steinerem. Po působení v týmech BAR a Renault to v Haasu dotáhl na ředitele inženýrství a nyní na šéfa týmu. Aby Steinerovy boty nebyly 47letému Japonci příliš velké, stáj hledá vhodného kandidáta na post provozního ředitele, který se postará o organizační a komerční záležitosti, zatímco Komatsu se soustředí na strategii společnosti a konkurenceschopnost na okruzích.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Haas