Haas logicky kopíruje vůz Ferrari
Nebude se přece inspirovat Williamsem.
V Maďarsku, na začátku posledního závodního víkendu před letní přestávkou, tým Haas zaujal velkým aerodynamickým balíkem. Haas VF-22 se začal více podobat vozu Ferrari, hlavně v oblasti bočnic. Günter Steiner, jako jeden z nejupřímnějších šéfů týmů, ani nepopírá, že se nechali inspirovat partnerským týmem.
„Když už kopírujeme, tak proč bychom kopírovali Williams?“ ptá se šéf malého amerického týmu. „To není nic proti Williamsu, ale my prostě máme zcela odlišný koncept vozu a je to vůz pomalejší než náš. Takže když už něco kopírovat, tak jedině od Ferrari nebo Red Bullu. Máme stejný motor jako Ferrari, stejnou převodovku, stejné zavěšení kol, tak proč bychom cokoliv kopírovali od někoho jiného, zvláště když Ferrari vyhrává závody? Jedna a jedna jsou přece dvě a my nejsme hloupí.
V podstatě existují tři základní koncepty. Koncept Ferrari, koncept Red Bullu a koncept Mercedesu. My jsme blízko Ferrari, takže logicky zkoumáme hlavně jeho vůz. Nějakou dobu to trvá, když nejprve představíme vůz, pak závodíme a sbíráme data a až později se něco jiného může dostat do větrného tunelu.“
V první polovině sezony jsme viděli řadu týmů opustit jejich originální řešení a zařadit se k jednomu z proudů. Aston Martin zahájil sezonu se svým konceptem vysokých a dlouhých bočnic dost bídně, ale viděl, že Red Bull vyhrává s vozem podobným něčemu, s čím si pohrával loni, než si vybral jiný směr vývoje. Již ve Španělsku tak odhalil vůz tak podobný RB18, že Red Bull začal okamžitě hledat důkazy o krádeži duševního vlastnictví. Ve Velké Británii pak Williams opustil svůj koncept krátkých bočnic.
"Všichni se posouvají vstříc určitému konceptu," řekl tehdy Alexander Albon. „Každý začal s něčím vlastním, ale teď všichni směřují k něčemu jako Ferrari nebo něčemu jako Red Bull. Náš nový koncept je více podobný Red Bullu, ale určitě ne stejný.“
Každý tým má vlastní bočnice, ale většina z nich už vede vzduch stejně jako Ferrari. Foto: Haas
Ve Francii pak AlphaTauri poupravilo svůj koncept blíže stylu Red Bullu a snahu o originálnost vzdal i McLaren. Tým z Wokingu se před sezonou nejspíš zaměřil na dosažení co nejužší karoserie a dobré využití vzduchu vedeného vedle vrchní plochy podlahy ke generování dodatečného přítlaku, což bylo hitem minulé generace vozů. Jenže nová technická pravidla tomuto řešení vůbec nepřejí a současná verze MCL36 již také směřuje vzduch podél vrchní plochy sidepodů ve stylu Ferrari a Alpine. Hodně podobnou změnu konceptu udělalo Alfa Romeo již v Imole. Mercedes tedy zůstal jediným týmem razícím si vlastní cestu, téměř bez bočnic a tím pádem i se spoustou prostoru k aerodynamickému využití nezakryté vrchní strany podlahy.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Haas