Hamilton se oblékne do rudé
Od roku 2025 přejde k Ferrari
Světem F1 otřásl ve čtvrtek přestupový šok. Lewis Hamilton na konci letošního roku opustí Mercedes a od sezony 2025 se stane novým týmovým kolegou Charlese Leclerca u Ferrari. Brit podepsal víceletý kontrakt.
Ačkoli se o Hamiltonově možném přestupu do Ferrari spekulovalo v minulosti již několikrát, přichází nyní poměrně nečekaně. Brit totiž loni stejně jako George Russell prodloužil smlouvu s Mercedesem o další dva roky. Jak se ale ukázalo, že ve skutečnosti šlo jenom o kontrakt na rok 2024 s opcí, která Hamiltonovi umožňovala německou stáj před sezonou 2025 opustit.
Ačkoli oficiální oznámení přestupu přišlo až ve čtvrtek večer, již od rána jej média považovala za hotovou věc. Šéf Toto Wolff a technický ředitel James Allison už se dokonce během dne sešli v továrně Mercedesu v Brackley se zaměstnanci, aby je informovali o tom, jak se věci mají. Ferrari tyto zvěsti pomohly i z obchodního hlediska. Cena akcií značky na newyorské burze totiž vzrostla ve srovnání se středou o více než 10 %. Současně se zvýšila tržní kapitalizace z 62,4 na 69,12 miliard dolarů.
Součástí Mercedesu byl Hamilton od roku 2013. Ke stáji přišel od McLarenu, kde působil v období 2007-2012. Mercedes byl v té době méně konkurenceschopným týmem než McLaren a mnozí si proto kvůli tomuto rozhodnutí klepali na čelo. Nakonec se ale z britsko-německého spojení stalo nejúspěšnější partnerství v historii. Po změně pravidel v roce 2014 se stal z Mercedesu dominantní tým. Hamilton v jeho barvách vyhrál 82 velkých cen a hned šestkrát (2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020) se stal mistrem světa. Tím navázal na svůj první titul z roku 2008, který získal ještě s McLarenem.
Poslední roky ale pro Hamiltona příliš šťastné nebyly. Zatímco v roce 2021 prohrál souboj o titul s Maxem Verstappenem jen těsně, v sezoně 2022 přišla změna pravidel a Mercedes se v uplynulých dvou letech spíše trápil. Týmu nevyšla sázka na koncept monopostu s takzvanými nulovými bočnicemi a v tomto období dokázal vyhrát jenom jeden závod. Tento triumf ovšem týmu dovezl George Russell při Velké ceně Sao Paula 2022. Hamilton nevystoupal na nejvyšší stupeň ani jednou. Letošní monopost Mercedesu má z pohledu koncepce přinést velkou změnu.
Ferrari bude teprve třetím týmem, jehož barvy Hamilton během své kariéry oblékne. Vůbec poprvé však bude závodit s jiným agregátem než Mercedes. Německé pohonné jednotky využíval kromě továrního týmu i při svém působení u McLarenu.
Pokud jde o šéfa týmu Fréderica Vasseura, s ním Hamilton nebude spolupracovat poprvé v životě. Pod Francouzovým vedením totiž závodil již v letech 2005 a 2006 v týmu ASM, potažmo ART. Zatímco v první zmíněné sezoně se s ním stal šampionem Euroserie F3 a současně vítězem prestižního podniku F3 Masters v Zandvoortu, v sezoně 2006 následoval titul v GP2, což byla tehdejší obdoba dnešní F2. Tento úspěch Hamiltonovi otevřel pro další rok dveře do F1.
Co se Sainzem?
Hamiltonův příchod do Ferrari znamená, že si novou sedačku musí hledat Carlos Sainz. Španělský jezdec byl sice po většinu svého angažmá u týmu z Maranella vyrovnaným soupeřem svému kolegovi Leclercovi a loni se stal dokonce jediným pilotem s výjimkou jezdců Red Bullu, který dokázal vyhrát velkou cenu, jednání o nové smlouvě ale neprobíhala hladce. Ještě před Hamiltonem byl s jeho sedačkou spojován pilot Williamsu Alexander Albon. Proslýchalo se, že Sainz chtěl od Ferrari víceletou smlouvu a také vyšší plat.
Už dlouho se spekuluje, že by Španěl mohl spojit své síly s Audi, které do F1 vstoupí v roce 2026 ve spolupráci s týmem Sauber. Rodinu Sainzových pojí s německým výrobcem vazby již nyní. Carlos Sainz starší s ním totiž letos v lednu vyhrál Rallye Dakar v kategorii automobilů. Nyní už ale Audi reprezentovat nebude, neboť značka kvůli vstupu do F1 ukončuje mimo jiné i své působení na Dakaru.
Další možností by pro Sainze mohl být podle spekulací Red Bull. Zde je pro rok 2025 v ohrožení Sergio Pérez. Mexičan se sice loni stal vicemistrem, za suverénním Maxem Verstappenem ovšem výrazně zaostával a navíc se prezentoval řadou chyb a nevýrazných výkonů. Sainz by navíc nebyl pro rakouskou stáj krokem do neznáma. V minulosti totiž patřil mezi její juniory a právě Red Bull ho do F1 dostal. V letech 2015-2017 závodil za jeho juniorku Toro Rosso.
Volná sedačka pro sezonu 2025 se nyní nachází pochopitelně i u Mercedesu. O nástupci Hamiltona zatím můžeme pouze spekulovat, jako jeden z kandidátů by ale mohl přicházet v úvahu již zmíněný Alexander Albon. Thajec loni exceloval u Williamsu a po svém neúspěchu u Red Bullu v sezonách 2019-2020 pokukuje po druhé šanci ve špičkové stáji.
Zdroj: Motorsport, Ferrari, FORMULE.cz, úvodní foto: Mercedes