Newgarden ukončil skoro dvouleté čekání na pole position

Firestone Grand Prix of St. Petersburg – Kvalifikace
Zní to skoro neuvěřitelně, vzhledem k tomu, jak dominantní v minulých letech tým Penske v kvalifikacích byl, ale předloňský šampion Josef Newgarden naposledy vyhrál kvalifikaci v Detroitu v roce 2022. Před sezonou si jako jeden z cílů stanovil zlepšit výsledky v kvalifikaci a ovoce to přineslo hned v úvodním závodě sezony. Výborné výsledky zajeli i Romain Grosjean a Felix Rosenqvist, kteří po loňské sezoně vyměnili přední týmy Andretti a McLaren za menší stáje Juncos Hollinger a Meyer Shank. Naopak cesta obhájce titulu Álexe Paloua kvalifikací skončila hned v její úvodní části.
Nutno dodat, že první skupina v kvalifikaci byla pořádně nabitá – Newgarden, McLaughlin, Simpson, O´Ward, Rossi, Lundqvist, Palou, Armstrong, Rasmussen, VeeKay, Ericsson, Braun a Blomqvist. Šanci postoupit dál mělo jen šest pilotů. Blomqvist byl prvním, kdo na měkké sadě zajel čas po úrovní jedné minuty.
Většina pilotů si nechala měkkou sadu na poslední tři minuty. Minutu před koncem Ericsson zajel čas 0:59,3703, což už bylo velmi blízko Powerovu rekordu z před dvou let (0:59,3466). To už nikdo překonat nedokázal. Druhý skončil Armstrong, následovali O´Ward, Newgarden, VeeKay a McLaughlin.
Paloua od postupu dál dělilo 15 setin. Na nepostupovém místě skončil i Rossi a také všech pět nováčků. Blomqvist byl z nich jediným, který zajel čas po jednu minutu.
Ve druhé skupině překvapil Colton Herta. Ani ne tak tím, že byl nejrychlejší, nějakou pole position už na kontě má, ale tím, že čas 0:59,5596 zajel na tvrdé sadě pneumatik. Po přezutí na měkké, což obdobně jako v první skupině přišlo zhruba tři minuty před koncem, jej nikdo nepřekonal!
Nejblíže k tomu byl pilot, který byl předchozí dvě sezony jeho stájový kolega, Romain Grosjean, chybělo mu 11 tisícin. Postupový čas zajeli také Rosenqvist, Power, Dixon a Lundgaard.
Překvapivý výsledek si připsal Santino Ferrucci. Přestože musel kvůli problémům s vozem vynechat celý sobotní trénink, jen těsně mu utekl postup, chybělo jen 24 tisícin.
Za ním skončil náhradník McLarenu Ilott, Kirkwood, Canapino, Rahal, Robb, Fittipaldi a Harvey.
Zatímco první pětiminutovka prostřední části kvalifikace příliš vzruchu nepřinesla, v polovině se McLaughlin jako první dostal pod hranici jedné minuty. Čtyři minuty před koncem pak Dixon jako první přezul na měkkou sadu.
Drama začalo až zhruba minutu před koncem. Na první místo skočil O´Ward, hned ho vystřídal Grosjean a pak Ericsson. Herta si uzmul první příčku traťovým rekordem – 0:59,3157, ale to nebylo vše. Skvělé kolo zajel Rosenqvist (0:59, 2706) a rekordní zápis ihned přepsal.
Bylo to v samém závěru kvalifikace a svým pokusem vystrčil z postupové šestky VeeKaye. Postoupit se nepodařilo ani Powerovi, který rekord doposud držel, McLaughlinovi, Armstrongovi, Dixonovi a Lundgaardovi.
Naopak za Rosenqvistem se na postupových místech seřadili Herta, Newgarden, Ericsson, Grosjean a O´Ward. Znamenalo to tak, že mistrovský tým Chipa Ganassiho nebude mít ve finále o pole position žádný vůz. Naopak dva postupy zaznamenal tým Michaela Andrettiho. Po jednom pak stáje Penske, McLaren, Juncos Hollinger Racing a Meyer Shank Racing.
Rosenqvist ve finále zajel jako první čas pod jednu minutu a to na použité sadě měkkých pneumatik. Herta šel stejně jako v první části kvalifikace proti davu a zajížděl rychlé časy na tvrdé sadě. Byl to ale Newgarden, kdo se časem 0:59,5714 vyšvihl na první místo. Ohrozit jej mohl už jen Rosenqvist, ale skok na první příčku posledním pokusem, jak se mu to povedlo v prostřední části kvalifikace, už nepřišel a Švéd se musel spokojit se druhým místem.
Druhou řadu za nimi vytvoří O´Ward a Herta, Grosjean a obhájce vítězství Ericsson se postaví na roštu do třetí řady.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 0:59,5714 | |
2. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 0:59,5772 | + 0.006 |
3. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 0:59,6540 | + 0.083 |
4. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 0:59,8189 | + 0.248 |
5. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 01:00,0642 | + 0.493 |
6. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 01:03,5583 | + 3.987 |
7. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 0:59,5501 | Top 12 |
8. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 0:59,5594 | Top 12 |
9. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 0:59,5741 | Top 12 |
10. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 0:59,6127 | Top 12 |
11. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 0:59,8483 | Top 12 |
12. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:00,0172 | Top 12 |
13. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 0:59,7897 | 1. skupina |
14. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 0:59,8182 | 2. skupina |
15. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 0:59,8164 | 1. skupina |
16. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | 0:59,8911 | 2. skupina |
17. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 0:59,9968 | 1. skupina |
18. | ![]() |
Andretti Global | Honda | 0:59,9102 | 2. skupina |
19. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:00,0034 | 1. skupina |
20. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | 0:59,9308 | 2. skupina |
21. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:00,2021 | 1. skupina |
22. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:00,0953 | 2. skupina |
23. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:00,2956 | 1. skupina |
24. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:00,4125 | 2. skupina |
25. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 01:01,3044 | 1. skupina |
26. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:00,5336 | 2. skupina |
27. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 01:00,5712 | 2. skupina |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment