Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newgarden ukončil skoro dvouleté čekání na pole position

Newgarden ukončil skoro dvouleté čekání na pole position

Firestone Grand Prix of St. Petersburg – Kvalifikace

Zní to skoro neuvěřitelně, vzhledem k tomu, jak dominantní v minulých letech tým Penske v kvalifikacích byl, ale předloňský šampion Josef Newgarden naposledy vyhrál kvalifikaci v Detroitu v roce 2022. Před sezonou si jako jeden z cílů stanovil zlepšit výsledky v kvalifikaci a ovoce to přineslo hned v úvodním závodě sezony. Výborné výsledky zajeli i Romain Grosjean a Felix Rosenqvist, kteří po loňské sezoně vyměnili přední týmy Andretti a McLaren za menší stáje Juncos Hollinger a Meyer Shank. Naopak cesta obhájce titulu Álexe Paloua kvalifikací skončila hned v její úvodní části.

Nutno dodat, že první skupina v kvalifikaci byla pořádně nabitá – Newgarden, McLaughlin, Simpson, O´Ward, Rossi, Lundqvist, Palou, Armstrong, Rasmussen, VeeKay, Ericsson, Braun a Blomqvist. Šanci postoupit dál mělo jen šest pilotů. Blomqvist byl prvním, kdo na měkké sadě zajel čas po úrovní jedné minuty.

Většina pilotů si nechala měkkou sadu na poslední tři minuty. Minutu před koncem Ericsson zajel čas 0:59,3703, což už bylo velmi blízko Powerovu rekordu z před dvou let (0:59,3466). To už nikdo překonat nedokázal. Druhý skončil Armstrong, následovali O´Ward, Newgarden, VeeKay a McLaughlin.

Paloua od postupu dál dělilo 15 setin. Na nepostupovém místě skončil i Rossi a také všech pět nováčků. Blomqvist byl z nich jediným, který zajel čas po jednu minutu.

Ve druhé skupině překvapil Colton Herta. Ani ne tak tím, že byl nejrychlejší, nějakou pole position už na kontě má, ale tím, že čas 0:59,5596 zajel na tvrdé sadě pneumatik. Po přezutí na měkké, což obdobně jako v první skupině přišlo zhruba tři minuty před koncem, jej nikdo nepřekonal!

Nejblíže k tomu byl pilot, který byl předchozí dvě sezony jeho stájový kolega, Romain Grosjean, chybělo mu 11 tisícin. Postupový čas zajeli také Rosenqvist, Power, Dixon a Lundgaard.

Překvapivý výsledek si připsal Santino Ferrucci. Přestože musel kvůli problémům s vozem vynechat celý sobotní trénink, jen těsně mu utekl postup, chybělo jen 24 tisícin.

Za ním skončil náhradník McLarenu Ilott, Kirkwood, Canapino, Rahal, Robb, Fittipaldi a Harvey.

Zatímco první pětiminutovka prostřední části kvalifikace příliš vzruchu nepřinesla, v polovině se McLaughlin jako první dostal pod hranici jedné minuty. Čtyři minuty před koncem pak Dixon jako první přezul na měkkou sadu.

Drama začalo až zhruba minutu před koncem. Na první místo skočil O´Ward, hned ho vystřídal Grosjean a pak Ericsson. Herta si uzmul první příčku traťovým rekordem – 0:59,3157, ale to nebylo vše. Skvělé kolo zajel Rosenqvist (0:59, 2706) a rekordní zápis ihned přepsal.

Bylo to v samém závěru kvalifikace a svým pokusem vystrčil z postupové šestky VeeKaye. Postoupit se nepodařilo ani Powerovi, který rekord doposud držel, McLaughlinovi, Armstrongovi, Dixonovi a Lundgaardovi.

Naopak za Rosenqvistem se na postupových místech seřadili Herta, Newgarden, Ericsson, Grosjean a O´Ward. Znamenalo to tak, že mistrovský tým Chipa Ganassiho nebude mít ve finále o pole position žádný vůz. Naopak dva postupy zaznamenal tým Michaela Andrettiho. Po jednom pak stáje Penske, McLaren, Juncos Hollinger Racing a Meyer Shank Racing.

Rosenqvist ve finále zajel jako první čas pod jednu minutu a to na použité sadě měkkých pneumatik. Herta šel stejně jako v první části kvalifikace proti davu a zajížděl rychlé časy na tvrdé sadě. Byl to ale Newgarden, kdo se časem 0:59,5714 vyšvihl na první místo. Ohrozit jej mohl už jen Rosenqvist, ale skok na první příčku posledním pokusem, jak se mu to povedlo v prostřední části kvalifikace, už nepřišel a Švéd se musel spokojit se druhým místem.

Druhou řadu za nimi vytvoří O´Ward a Herta, Grosjean a obhájce vítězství Ericsson se postaví na roštu do třetí řady.

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 0:59,5714  
2. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda 0:59,5772 + 0.006
3. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet 0:59,6540 + 0.083
4. Colton Herta Andretti Global Honda 0:59,8189 + 0.248
5. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet 01:00,0642 + 0.493
6. Marcus Ericsson Andretti Global Honda 01:03,5583 + 3.987
7. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 0:59,5501 Top 12
8. Will Power Team Penske Chevrolet 0:59,5594 Top 12
9. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 0:59,5741 Top 12
10. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda 0:59,6127 Top 12
11. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 0:59,8483 Top 12
12. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda 01:00,0172 Top 12
13. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 0:59,7897 1. skupina
14. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 0:59,8182 2. skupina
15. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet 0:59,8164 1. skupina
16. Callum Ilott Arrow McLaren Chevrolet 0:59,8911 2. skupina
17. Tom Blomqvist Meyer Shank Racing Honda 0:59,9968 1. skupina
18. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda 0:59,9102 2. skupina
19. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda 01:00,0034 1. skupina
20. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet 0:59,9308 2. skupina
21. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:00,2021 1. skupina
22. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 01:00,0953 2. skupina
23. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda 01:00,2956 1. skupina
24. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 01:00,4125 2. skupina
25. Colin Braun Dale Coyne Racing Honda 01:01,3044 1. skupina
26. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda 01:00,5336 2. skupina
27. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda 01:00,5712 2. skupina

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment