Pirelli vyhrálo boj o 18palcová kola
Menší změny nastanou příští rok.
Pirelli podle zákulisních informací vyhrálo boj o zachování 18palcových kol. F1 přešla z baculatých pneumatik na 13palcových ráfcích na štíhlejší gumy na 18palcových discích teprve v roce 2022. Už v roce 2026 to mohla být minulost, jelikož nová kola přidala monopostům na hmotnosti, které se nyní tvůrci pravidel snaží zbavit. Italský výrobce však preferuje pneumatiky podobné těm, které vyrábí pro sportovně laděné vozy, plus štíhlejší pneumatiky prý lépe odvádějí teplo. Formule 1 se ho pokusila přesvědčit, že i 16palcová kola jsou dost velká, ale nevyšlo to. Drobným kompromisem je, že přední pneumatiky budou užší, což znamená menší odpor vzduchu a snazší práci pro novou, ještě hybridnější generaci motorů.
Pirelli aktuálně vyvíjí nové směsi pneumatik již pro sezonu 2025. Navzdory stabilitě technických pravidel se týmům F1 podařilo meziročně své vozy zásadně zlepšit, mají vyšší aerodynamický přítlak, v zatáčkách dosahují vyšších rychlostí a pneumatiky jsou tudíž více namáhány, což má za následek jejich rychlé přehřívání. Do konce roku a v zimě bude pokračovat vývojový závod, vozy před koncem generaci jistě ještě zrychlí, takže Pirelli nemůže čekat do roku 2026.
„Budou robustnější a použijeme v nich nové materiály. Nové materiály testujeme i proto, aby se nezměnila hmotnost, jelikož cílem je udržet ji na stejné úrovni,“ prozradil šéf čtyřkolového motorsportu Pirelli, Mario Isola.
Inženýři Pirelli zůstali po VC Japonska na okruhu Suzuka spolu s týmy RB a Sauber a dva dny se testovaly prototypy sezony 2025. Počasí bylo testu nakloněno, první den se povedlo otestovat přechodné pneumatiky navrženy tak, aby nepotřebovaly zahřívací dečky. Ve druhý den se mnohem více tetovaly nové směsi suchých pneumatik. RB poslalo na trať Daniela Ricciarda i Júkiho Cunodu, vůz Sauberu během obou dnů pilotoval Valtteri Bottas. Vývoj vstříc sezoně 2026 Pirelli začne v září.
RB a Sauber si minulý týden plnily svou povinnost vůči dodavateli pneumatik. Foto: Pirelli
Zdroj: motorsport, Auto Motor und Sport, úvodní foto: Pirelli