Proč mají jezdci méně pneumatik?
Formule 1 zkouší šetřit.
Jelikož první pokus o ušetření pneumatik nevyšel, nakolik Velká cena Emilie-Romagni byla zrušena, bude novinka otestována tento víkend na Hungaroringu. Standardně má jezdec na pátek, sobotu a neděli k dispozici 13 sad slicků, z toho dvě tvrdé, tři středně tvrdé a osm měkkých.
F1 s Pirelli zkoušejí, jestli by nestačilo méně. Mezi zamýšlenými pozitivy je nejen ušetření nákladů na výrobu a přepravu 80 pneumatik, ale také menší zátěž pro životní prostředí. Z jedenácti sad budou tři tvrdé, čtyři středně tvrdé a pouze čtyři měkké.
Druhé důležité nařízení přikazuje jezdcům použít ve Q1 výhradně tvrdé pneumatiky, středně tvrdé ve Q2 a měkké ve finále kvalifikace. Předejde se tak tomu, aby někdo například použil dvě měkké sady ve Q1 a ve Q3 se pak, i v případě postupu, vůbec neukázal na trati, případně zajel symbolické kolo na již použité měkké sadě.
Aby toho nebylo málo, Pirelli se rozhodlo přivézt do Maďarska o stupeň měkčí kombinaci pneumatik než loni. Přitom pouze od VC Velké Británie dodává pneumatiky z odolnější směsi, jelikož vozy jsou prý letos rychlejší, než se očekávalo a více zatěžují pneumatiky. Takže zatímco loni byly k dispozici pneumatiky ze směsí C2, C3 a C4, čili prostřední kombinace, nyní mají týmy v garážích C3, C4 a C5, přičemž C5 je nejměkčí vyráběnou směsí, kterou Pirelli v minulosti do Maďarska nechtělo posílat, neboť Hungaroring je sice vcelku pomalou tratí, avšak pneumatiky trpí také přehříváním ve velmi horkém počasí, které je ve střední Evropě na konci července běžné.
Jezdci dostali více tvrdých i středně tvrdých pneumatik, takže teoreticky mají dost na tréninky, kvalifikaci i závod. Foto: Aston Martin
Jezdci a závodní inženýři mají před sebou nezvyklý úkol připravit se na kvalifikační kola na všech třech směsích. Červenou barvou označené měkké sady nejspíše uvidíme v neděli pouze vzácně, stále však budou rozhodující v sobotním boji o prvních 10 míst na startu.
Platí pravidlo, že po prvním tréninku se Pirelli povinně vrací jedna sada pneumatik, další po druhém tréninku a v sobotu po posledním tréninku dvě sady, to pro případ, že se jezdec chtěl v pátek ulévat a čekat na lépe pogumovanou, reprezentativnější trať. Před startem kvalifikace tak bude mít každý z nich v garáži pouze sedm sad pneumatik.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli