Jak se v roce 2022 změnily pneumatiky?
Vše o kolech a hmotnosti nových vozů.
Po motorech a palivu si tentokrát připomeneme, co se sezonou 2022 mění v oblasti kol, pneumatik a hmotnosti vozů F1. Jako je v aerodynamice velkou novinkou přísavný efekt a v motorech palivo E10, tak se pneumatiky přizpůsobují 18palcovým kolům. Zvětšování kol je prostě trendem, kterému se Formule 1 již dlouho chtěla přizpůsobit. Hlavní výhodou má být méně komplikovaný management, zejména co se týče práce s teplotou v pneumatice, která bude tenčí. Závodníci by se tak počínaje letošním rokem mohli začít méně starat o pneumatiky a více se soustředit na samotnou rychlost. Nebude to ovšem zadarmo.
Monopolním dodavatelem pneumatik zůstalo Pirelli, které již v roce 2011 přebralo štafetu od Bridgestonu. Ani při prodlužování kontraktu o začátek nové éry se neuvažovalo o návratu války pneumatikářů, F1 si již zvykla zadávat monopolnímu dodavateli objednávky zaměřené více na kvalitu diváckého zážitku než na čistou rychlost. Po roce 2011 se věřilo, že klíčem k dobré zábavě jsou rychle degradující pneumatiky a spousta zastávek v boxech, ovšem ve výsledku se pak ani nemluvilo o ničem jiném než o pneumatikách a problémech s jejich opotřebením, což nemohlo být dobré ani pro image výrobce.
Později se zadání změnilo, jenže rekordně vysoká hmotnost monopostů osazených hybridními pohonnými jednotkami a přibývajícími bezpečnostními prvky přesto často dělalo z péče o pneumatiky alchymii. Nové 18palcové pneumatiky mají být pro jezdce uživatelsky přívětivější.
Pirelli nadále vyrábí pneumatiky z pěti různě tvrdých směsí (C1 až C5) a pro jednotlivé okruhy pak vybírá tři nejvhodnější. Ty jsou pak označeny od nejměkčí po nejtvrdší červenou, žlutou a bílou barvou na boční straně pneumatiky. Modrá barva označuje pneumatiky vhodné pro mokrou trať a zelená pneumatiky do přechodných podmínek.
Do roku 2019 byl pevně určen pouze počet pneumatik na jezdce a závodní víkend, jezdci ve spolupráci s týmy sami rozhodovali o podílu měkkých, středně tvrdých a tvrdých pneumatik. V roce 2020 jim byla tato možnost původně pouze dočasně odepřena a Pirelli začalo dodávat všem jezdcům stejně, díky čemuž mohlo pružněji reagovat na změny v kalendáři velkých cen na poslední chvíli, které s sebou přinesla pandemie Covid-19. Hrozba náhlých škrtů, zdá se, pominula. Avšak týmy Pirelli informovaly, že o návrat k volnému výběru vůbec nestojí. A takto je to pohodlnější a méně komplikované nejen pro ně, ale i pro fanoušky (a také redaktory, kteří již nepotřebují před každým závodním víkendem informovat o rozdílech v alokaci pneumatik do jednotlivých garáží, které se pak beztak často spálily hned v pátek).
Ze 13 sad slicků musí jezdec jednu vyhradit pouze pro prvních 40 minut prvního tréninku. To proto, aby si jezdci navzájem nenabízeli nevděčnou roli zametače trati a diváci kvůli tomu v pátek nesledovali pouze prázdnou trať. Další dvě sady se musí Pirelli vrátit po skončení druhého tréninku a další dvě po třetím tréninku. Kromě toho si musí jednu nepoužitou měkkou sadu pošetřit až do začátku třetí, finálové části kvalifikace. Pokud se jí zúčastní, musí jednu měkkou sadu vrátit, ostatním zůstává.
Pravidlo přikazující jezdcům z Q3 startovat na pneumatikách použitých k postupu z Q2 do Q3, bylo zrušeno, také v rámci zjednodušování. Stále platí, že jezdci musí během závodu použít pneumatiky ze dvou různých směsí, což vylučuje závod bez zastávky v boxech. Pravidla uvedená v tomto odstavci neplatí, pokud začne pršet a týmy použijí přechodné nebo mokré pneumatiky.
Větší kola, silnější zavěšení, nové bezpečnostní prvky. Plně natankovaný vůz teď má přes 900 kilogramů. Foto: AlphaTauri
Stará 13palcová kola měla spolu s pneumatikami průměr 67 centimetrů. Nové mají průměr o 5 palců (12.7 cm) větší, ale průměr kola vzrostl pouze na 72 centimetrů, jelikož nové pneumatiky jsou užší. Za monopolního dodavatele kol byla letos vybrána společnost BBS. Kvůli zvýšené hmotnosti kol bychom letos neměli očekávat překonávání rekordů v rychlosti výměn pneumatik, zato mechanici budou potřebovat ještě více svalové hmoty.
Cenou za nová kola je markantní zvýšení minimální hmotnosti vozu. Kvůli těžším kolům muselo být posíleno i jejich zavěšení a nová generace vozů se tak dostala na 795 kilogramů (s jezdcem v kokpitu a prázdnou palivovou nádrží, do které se jinak vejde 110 kilogramů paliva). Meziročně hmotnost vzrostla o 43 kilogramů. Když Fernando Alonso, aktuálně nejstarší závodník v poli, v roce 2001 nastoupil do jeho prvního závodu F1, vozy měly minimální hmotnost 595 kilogramů. Například tým Haas ale v zimě avizoval, že nebude snadné se dostat ani na tento zvýšený limit, jelikož hmotnost vozu zvyšují i nové bezpečnostní prvky.
Pohonná jednotka musí mít hmotnost minimálně 150 kg, MGU-K 7 kg, MGU-H 4 kg a jezdec (s případným závažím pod sedačkou) 80 kg.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Williams