Napínavou bitvu dvou pilotů ovládl O‘Ward
Honda Indy 200 at Mid-Ohio – závod
Celý víkend byli nejrychlejší, jeden vyhrál 1. trénink a kvalifikaci, druhý 2. trénink a v kvalifikaci skončil na druhém místě – první závod IndyCar s hybridními motory byl soubojem Álexe Paloua a Pata O’Warda. Nakonec to byl Mexičan, který se i díky rivalově zaváhání během posledních zastávek v boxech radoval na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course z vítězství.
Samotný úvod závodu se neobešel bez potíží – nejprve z pit lane neodjel Malukas, tady ale pomohl restart motoru a Američan se nakonec stihl zařadit na třetí příčku, kterou si v kvalifikaci vyjel. O poznání hůř na tom byl Scott Dixon.
Šestinásobný vítěz závodu IndyCar na trati v Ohiu a také šestinásobný šampion série zastavil během zaváděcích kol v 5. zatáčce. Motor náhle kvůli zatím nespecifikované závadě na elektronice vypověděl službu. Dixon se jej sice snažil znovu nastartovat, což od tohoto víkendu piloti díky hybridním motorům můžou, nepomohlo to a úspěšní nebyli ani záchranáři, kteří mají ve voze jinak připravený mobilní startér. Vůz mohli jen odtáhnout do boxů. Tým se pak pustil do diagnostiky problému, aby pilota, který byl průběžně třetí v pořadí šampionátu alespoň vrátil na trať a udělal si ze závodu test hybridních motorů. To se nakonec podařilo.
Odstranění Dixonova vozu ale trvalo tak dlouho, že mezitím se ze zaváděcích kol stala první kola závodu. Ten tak odstartoval až třetím kolem, ale krom toho, že na ukazateli svítila trojka, jinak by divák nic nepoznal. Vozy se i seřadily do formace po dvou. A překvapivě se vše obešlo bez kolizí. Palou od prvních metrů budoval náskok.
Josef Newgarden, který startoval po neúspěšné kvalifikaci z hloubi pole, ve 12. kole přešel na alternativní strategii, když se rozhodl závod absolvovat na tři pit stopy. Byla to pro něj také příležitost zbavit se měkké sady pneumatik.
Piloty, kteří zůstali na strategii dvou pit stopů čekaly zastávky v boxech mezi 25. a 30. kolem. O’Ward zastavil ve 28. kole a to společně s do té doby třetím Malukasem. Ten ale o dobrou pozici přišel, když mu v boxech zhasnul motor. Tady neměl tým jinou možnost než sáhnout po startéru, protože hybridní jednotka je v boxech automaticky vypnutá. Palou zastavil v dalším kole, na krátko se do vedení dostal McLaughlin, ale i on záhy zamířil do boxů.
Po pit stopech bylo pořadí Palou, O’Ward, McLaughlin, Herta, Newgarden, který byl ale na jiné strategii. Palou měl na čele náskok přes 5 vteřin. Oba jezdci na čele měli pro tento stint obutou měkkou sadu pneumatik.
Newgarden podruhé zamířil do boxů v 36. kole. Vrátil se na 15. příčce a na rozdíl od prvního pit stopu, kdy měl před sebou volnou dráhu, se teď musel potýkat s tím, že byl za dvěma jezdci, konkrétně Sowerym a Ferruccim, kteří měli do pit stopu ještě před 10 kol.
Podobné plány stran poslední zastávky v boxech měli i vedoucí jezdci. Na čele se ale začínaly dít zajímavé věci. Pryč byl náskok přes pět vteřin, naopak O’Ward se vedoucímu Palouovi přibližoval. Evidentně pracoval v závěru jejich životnosti lépe s měkkou sadou pneumatik, až Španělův náskok úplně smazal a byl v závěsu za ním.
O útok se ale nepokusil a v 54. kole zamířil k mechanikům. V dalším kole zastavil Palou a přišel zlomový moment. Vše vypadalo bezproblémově až do chvíle, kdy se Španěl měl ze svého boxového stání rozjet. V tu chvíli nešla Palouovi zařadit jednička. Sám pak přiznal, že šlo zřejmě o jeho chybu, protože se snažil rychlost zařadit moc rychle. Trvalo to zhruba dvě vteřiny, ale bohatě to stačilo na to, aby se Palou na trati zařadil až za O’Warda.
Když naposledy zajel k mechanikům také McLaughlin, bylo pořadí O’Ward, Palou, McLaughlin, Ericsson, Newgarden a Herta. Newgarden musel ještě jednou do boxů a to v 62. kole, vrátil se sice na 11. místě a na měkké sadě pneumatik, ale jeho naděje na dobrý výsledek záhy vyhasly – byl penalizován za překročení rychlosti v boxech. A když si trest odpykával, byl při průjezdu boxy znovu rychlý, a tak byl penalizován ještě jednou. Propadl se beznadějně na chvost pole.
Posledních 15 kol přineslo napínavý souboj o vítězství. Palou se nespokojil s tím, že za druhé místo získá kupu bodů a vzhledem k problémům Dixona a Newgardena a tomu, že Power se celý závod pohyboval v druhé desítce, tak významně navýší náskok v čele šampionátu, na O’Warda tlačil. Ten zároveň dojel dvojici Canapino – Simpson, která byla na chvostu pole.
Palou byl rychlejší, opakoval se scénář z prvního stintu, kdy zjevně jeho vůz fungoval na tvrdé sadě pneumatik lépe než O’Wardův, ale cestu před Mexičana nakonec nenašel. Sám měl dvakrát na mále, když se dostal na obrubník či dokonce dvěma koly mimo dráhu. Obhájit loňské vítězství v Ohiu a také získat druhé vítězství v řadě se mu nakonec nepovedlo.
Přesto může být Palou spokojený, z Ohia odjíždí s téměř 50bodovým náskokem na druhého Powera. O’Ward se díky vítězství posunul na třetí příčku v pořadí šampionátu, na Paloua ale ztrácí 70 bodů. Pro Mexičana je to druhé letošní vítězství, ale první, které si mohl pořádně užít. Triumf v St. Petersburgu mu byl přiznán dodatečně, když byl vítěz závodu Newgarden diskvalifikován. I sám O’Ward přiznal, že to bere jako první vítězství po téměř dvou letech, naposledy se radoval v roce 2022 v Iowě. A právě dvěma závody na krátkém oválu v Iowě pokračuje sezona už příští víkend.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | 01:33:22,6191 | 80 | 50+1 |
2. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,4993 | 80 | 40+4 |
3. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 16,1558 | 80 | 35+1 |
4. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | + 24,8725 | 80 | 32 |
5. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | + 31,6809 | 80 | 30 |
6. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 32,2443 | 80 | 28 |
7. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 32,5714 | 80 | 26 |
8. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 35,2218 | 80 | 24 |
9. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 40,3182 | 80 | 22 |
10. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 46,9084 | 80 | 20 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 48,6546 | 80 | 19 |
12. | David Malukas | Meyer Shank Racing | Honda | + 49,3906 | 80 | 18 |
13. | Toby Sowery | Dale Coyne Racing | Honda | + 49,8866 | 80 | 17 |
14. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 51,8162 | 80 | 16 |
15. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 53,4794 | 80 | 15 |
16. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 54,7413 | 80 | 14 |
17. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 55,8399 | 80 | 13 |
18. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 58,8681 | 80 | 12 |
19. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 01:00,455 | 80 | 11 |
20. | Nolan Siegel | Arrow McLaren | Chevrolet | + 01:05,859 | 80 | 10 |
21. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 01:07,041 | 80 | 9 |
22. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 79 | 8 |
23. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 79 | 7 |
24. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 79 | 6 |
25. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 79 | 5 |
26. | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 79 | 5 |
27. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 40 | 5 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertai