Palou nakročil k obhajobě titulu vítězstvím na Floridě

Firestone Grand Prix of St. Petersburg – Závod
Španěl Álex Palou zvítězil v úvodním závodě letošního ročníku NTT IndyCar Series. Série novou sezony odstartovala tradičně v ulicích floridského St. Petersburgu. Velkým tématem byly před závodem pneumatiky, když měkká sada vydržela zhruba třetinu toho, co tvrdá. Palou těžil z toho, že na ni do závodu odstartoval a mohl se ji zbavit hned v úvodu při žluté fázi. Při posledních pit stopech se pak dostal před stájového kolegu Scotta Dixona a dojel si pro vítězství před Dixonem a Josefem Newgardenem.
McLaughlin z pole position do závodu dobře odstartoval, ale závodilo se jen do třetí zatáčky. Power tam zezadu postrčil Siegela, ten se roztočil, oba skončili ve zdi a doplatil na to ještě debutant Foster.
Žlutá fáze byla vítanou příležitost pro zhruba 15 jezdců, aby se zbavili měkké sady, na které do závodu odstartovali. Podle pravidel IndyCar totiž na každé směsi musí piloti odjet nejméně dvě kola. Což ve chvíli, kdy IndyCar otevřela boxy, měli splněno a přezuli na tvrdou sadu. Pořadí bylo McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Ferrucci, Rahal, Ilott a Herta, který byl nejvýše z jezdců s jedním pit stopem na kontě. Za ním pak byli Dixon, Palou a Newgarden.
Pro jezdce, kteří do závodu odstartovali na tvrdé sadě, přišly první zastávky v boxech okolo 30. kola. A i mezi nimi se strategie rozdělila. Většina vsadila na to vyřídit povinnost nasadit měkkou sadu v prostředním stintu – Rosenqvist přezul ve 30. kole a McLaughlin o kolo později. Ale třeba Lundgaard si ji nechal až na další stint.
Mezitím se na trati Herta dostal před Paloua, ale jeho snahu později zhatily problémy v boxech, kdy musel k mechanikům jednou navíc proto, že týmu se nepodařilo zcela dotankovat nádrž.
Skupina kolem McLaughlina po 10 až 15 kolech znovu zamířila do boxů, aby přezuli na tvrdou sadu. Na dráze byli na čele Lundgaard a Rossi, kteří si nechali měkkou sadu až na další stint. Za nimi už byli jezdci, kteří stavěli při žluté fázi – Dixon, Newgarden, Herta, Palou a Kirkwood a McLaughlin byl nejvýše z jezdců, kteří startovali do závodu na tvrdé sadě a měkkou již také užili.
Rozhodující moment přišel při třetích zastávkách v boxech. Palou byl z čelní skupinky u mechaniků jako první. A to i kvůli problémům s vysílačkou, které měl Scott Dixon. Ten tak přehlédl pokyn, aby zastavil, a dal svému stájovému kolegovi šanci jej v boxech porazit.
McLaughlin zastavil v 74. kole. Ve stejnou chvíli se drama odehrávalo na konci cílové rovinky. Newgarden využil toho, že měl o kolo starší a tím pádem víc zahřáté pneumatiky a dostal se před Dixona. Palou si ale postupně vybudoval zhruba pětivteřinový náskok.
Z toho začal v závěru Newgarden ukrajovat, když se Španěl zasekl za Robbem, kterého nemohl předjet o kolo. Newgarden ztrátu stáhl zhruba na vteřinu, pak ale pět kol před koncem Palou před Robba dostal a mohl zase ujíždět pronásledovatelům. Naopak Newgarden měl problém s přibližujícím se Dixonem a samotný závěr odhalil, v čem potíže spočívaly.
V posledním kole se Dixon před Newgardena dostal, ale Američan v tu chvíli spíš řešil, aby se dostal do cíle. To se mu podařilo, ale setrvačností, protože mu v závěrečných metrech došlo palivo.
Newgarden i tak ale udržel poslední místo na stupních vítězů, a to před svým stájovým kolegou McLaughlinem. Sezona pokračuje na konci března na okruhu The Thermal Club.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:51:08,5118 | 100 | 50+1 |
2. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,8669 | 100 | 40+1 |
3. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 6,2044 | 100 | 35+1 |
4. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 8,6878 | 100 | 32+4 |
5. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 10,9709 | 100 | 30 |
6. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 23,0835 | 100 | 28 |
7. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 24,2895 | 100 | 26 |
8. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 32,2045 | 100 | 24+1 |
9. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 38,9443 | 100 | 22 |
10. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 42,3385 | 100 | 20 |
11. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 42,7293 | 100 | 19 |
12. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 38,3992 | 100 | 18 |
13. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 49,1500 | 100 | 17 |
14. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 49,5216 | 100 | 16 |
15. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 52,3835 | 100 | 15 |
16. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 52,7049 | 100 | 14+1 |
17. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 59,6324 | 100 | 13 |
18. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:00,1703 | 100 | 12 |
19. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 1:01,2302 | 100 | 11 |
20. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 1:02,3755 | 100 | 10 |
21. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 99 | 9 |
22. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 99 | 8 |
23. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 99 | 7 |
24. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | Porucha | 46 | 6+1 |
25. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | Havárie | 0 | 5 |
26. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 0 | 5 |
27. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 0 | 5 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment