Novinky

  • 11.02.2025 Good Technický ředitel aerodynamiky Peter Prodromou prodloužil smlouvu s McLarenem

  • 29.01.2025 Bad Hamiltonův test s vozem SF-23 v Barceloně ukončila havárie

  • 28.01.2025 Good Alunni Bravi bude týmovým reprezentantem McLarenu

Facebook Instagram

FIA přece jen upravuje testy křídel

FIA přece jen upravuje testy křídel

Změny krátce před sezonou.

Na konci ledna FIA týmy F1 informovala o úpravě testování aerodynamických křídel. Předních i zadních. Nejedná se o změnu pravidel, mění pouze svůj způsob ověřování jejich dodržování, takže nepotřebuje souhlas. Zadní přítlačná křídla budou podrobena náročnější zkoušce flexibilnosti už příští měsíc v Austrálii, dokonalejší testování předních začne až v červnu ve Španělsku. Kontroverzní na tom je pouze to, že loni na konci roku, když bylo ohýbání předních křídel za jízdy nepřehlédnutelné, FIA řekla, že už v této oblasti nic vymýšlet nebude, že by to bylo náročné, jelikož křídla jsou beztak podrobována náročným testům a zajít dále by bylo komplikované, protože každý vůz má přítlačné křídlo trochu jiné. Jelikož se letos pojede poslední sezona této generace vozů, dávalo to smysl. Ale najednou je všechno jinak a týmy se teď pouštějí do projektů nových předních křídel.

S ohýbáním křídel to bylo ve F1 vždycky složité, jelikož každá přítlačná plocha se při velkých změnách v rychlosti proudění vzduchu bude v nějaké míře ohýbat, přestože pohyblivé aerodynamické prvky jsou v technických pravidlech F1 jasně zakázané. Vždy tak šlo o to, jak daleko se může pomocí nějakého nového triku zajít, aniž by pohyb přitáhl pozornost FIA. Pohyblivé prvky aerodynamiky už nebudou tak jasně zakázány příští rok, rozdílné sklony plánů křídel na rovinkách a v zatáčkách mají být hlavní kompenzací za méně výkonné, ale více hybridní pohonné jednotky.

Například Frédéric Vasseur se na konci minulé sezony nechal slyšet, že Ferrari z boje o titul vypadlo i kvůli tomu, že očekával zpřísnění testů, jakmile začalo být ohýbání v létě velmi okaté, proto nevyvíjeli tímto směrem. Nestalo se a tým z Maranella naskočil na rozjetý vlak až v Singapuru a na konci sezony pak začal opět vyhrávat, přestože nečekaný projekt nového křídla mu na konci roku způsobil škrty v rozpočtu, kvůli nutnosti vejít se pod rozpočtový strop. Pro letošní sezonu zajisté chystal pokročilejší verzi mírně flexibilního křídla, ovšem pokud s ním i nastoupí do sezony, užije si jej pouze do začátku léta. Dříve nebo později musí pokračovat tam, kde v roce 2024 skončil s konzervativním křídlem. A jelikož přední křídlo ovlivňuje všechny aerodynamické prvky za ním...

Ale už jsme si zvykli, že FIA ​​nemá pod vedením Mohameda bin Sulajema nikdy daleko k další kontroverzi, často s prezidentem v centru dění, v kontrastu s jeho poměrně nenápadným předchůdcem, Jeanem Todtem. Ben Sulajem například pokračuje ve svém boji proti převážně britským médiím, ale i médiím obecně a asi už i všemu britskému obecně, jelikož je přesvědčen, že schytává nezaslouženou kritiku a většina z ní má britskou stopu.

Tři roky neustálého kritizování. A trápí mě to snad? Byl jsem zvolen, abych poslouchal média? Ne. Mám rád dobrá média, pozitivní média. Snesu i kritiku, ale pouze objektivní. Ale svět není férový. Některá britská média jdou po krku mně i Saúdské Arábii. Přitom Arábie ohromně reinvestuje. Pojďte na Velkou cenu Velké Británie. Je to Velká cena Velké Británie? Ne, je to Qatar Airways British Grand Prix. Tak prosím, odstraňte rozpočet, zahoďte peníze,“ vzkázal prezident Mezinárodní automobilové federace do Spojeného království.

Ben Sulajem také oznámil otevření nového oddělení, které má pro FIA vychovat více dobře připravených komisařů. Současní jsou prý výborní, pouze jich potřebuje více a v budoucnu by už profesionální motorsport neměl být tak závislí na dobrovolnících, ale více stát na placených odbornících. Nebude mezi nimi populární britský bývalý závodník a dlouholetý televizní moderátor, Johny Herbert. FIA se usnesla, že práce čtvrtého komisaře, místo vyhrazené pro bývalé závodníky, není slučitelná s jeho současnou prací. Herbert byl komisařem loňské VC Mexika, ve které byly Maxi Verstappenovi uděleny dva tresty.

V první řadě, nemá to nic společného s Maxem, ale je to naprosto správné rozhodnutí,“ řekl na Autosport Awards Christian Horner. „Komisaři nemají pracovat pro média. Něco takového není možné v Premiership, není to možné jinde v profesionálním sportu. Nemá tomu tak být. Buď jste na straně, která dohlíží na dodržování pravidel, nebo jste na straně médií. Nemůžete sedět na dvou židlích.

Ben Sulájem nepřestává plnit titulní strany. Foto: FIA

Zvednutá obočí zůstala i po oznámení nových trestů za hrubé vyjadřování. Za první přestupek pokuta 10,000 eur, ale 40,000 pokud se jedná o jezdce F1. Druhý přestupek za 20,000 eur, ale 80,000 pro jezdce F1 plus podmíněný zákaz činnosti na měsíc. Potom je to už za 30,000, avšak mastných 120,000 eur (3,009,980 korun) pro jezdce F1 plus měsíční zákaz činnosti plus odečtení bodů ze šampionátu. Podobné tresty jsou za urážlivá a znevažující vyjádření na členy FIA (prezidenta FIA včetně) a také za prezentování vlastního politického, náboženského nebo jiného názoru v rozporu se zásadou neutrality FIA. Ne tak vysoké, ale také zvýšené pokuty budou za neúčast na povinných akcích, například pokud by jezdec ignoroval pozvánku na ceremonii FIA.

A do sportovního kodexu přibyla větička: „Jakýkoli protest proti rozhodnutí komisařů je nepřípustný.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: FIA