Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Chyby komisařů stojí český tým body

Chyby komisařů stojí český tým body

Penalizace z Portugalska byla neoprávněná.

Neprofesionalita organizátorů je na škodu dobrému konceptu série A1 Grand Prix, ve které se tým České republiky stává členem elitní skupiny bojující pravidelně o umístění na stupních vítězů. Zmatečné koordinace safety carů, zdlouhavé odklizení nepojízdných vozů z dráhy, nesourodé rozhodování o tom, která situace má vyústit ve výjezd zpomalovacího vozu na trať a která ne.

A pak se přidají i horší chyby, které mají vliv na výsledky závodů. Ve druhém závodu v Portugalsku [čtěte zde] dostal Enge penalizaci za překročení maximální povolené rychlosti v boxech, když bojoval o stupně vítězů. Později se ukázalo, že k žádnému takovému provinění nedošlo:

"Po závodě jsme předložili komisařům výpisy z telemetrie, které dokázaly, že jsem jel předepsanou rychlostí," uvedl Tomáš Enge v rozhovoru pro magazín formule-1.cz. "Oni uznali svou chybu, přiznali, že člověk, který měřil rychlost radarem, udělal chybu."

V Durbanu zase v posledním kole najel Enge na trosky z čínského vozu Tengyia Jianga, který se roztočil a zůstál stát napříč v nepřehledném místě. Organizátoři se nejspíš báli vyslat v rozhodujícím momentě na dráhu safety car (Jos Verstappen bojoval s Alexem Prématem o vítězství), ale mezitím dva další vozy najely na trosky a jeden do čínského monopostu do konce vrazil.

Jedním z nich byl Engeho vůz a v důsledku defektu pneumatiky spadl ze třetího na páté místo.

"Po závodě jsme mluvili s ředitelem závodu a dalšími oragizátory, myslíme si, že měl být po nehodě závod zpomalen safety carem," řekl pro formule-1.cz Tomáš Enge. "Organizátoři podcenili nebezpečí této nehody a neuvědomili se rizika, které po ní mohla nastat. V době, kdy do konce závodu zbývalo jedno kolo, byla nervozita jezdců velká. Kus karbonu jsem díky tomu, že jsem jel těsně za dvěma auty, viděl až na poslední chvíli a už jsem se nedokázal úlomku na trati vyhnout."

Od té doby byl víkend více méně odsouzen k neúspěchu. Na startu hlavního závodu zhasl Engemu motor, který pak mechanici nastartovali mimo povolené prostory a následovalo vyloučení ze závodu. Stejné prohřešky se prý v minulosti netrestaly.

"Víme, že někteří jezdci, kterým v minulých závodech zhasl motor, penalizaci nedostali a pokračovali v závodě. Udělali jsme chybu o které víme, když jsme nastartovali auto před boxovou uličkou, kam mě komisaři odtlačili," upřesnil Enge s tím, že nejdřív musí tým samotný přestat dělat chyby, aby mohl upozorňovat jiné na jejich.

Do konce sezóny A1 Grand Prix zbývají čtyři závody, po Indonésii se série přesouvá za Atlantik do Mexika a USA, načež vyvrcholí 2. dubna v Číně, tedy o víkendu, kdy se pojede třetí závod letošního Mistrovství světa formule 1 - konkrétně v Austrálii.